Vekt!

K

Kakaduen

Guest
Min 7 åring er 125 cm og veier 35 kg. Han er aktiv dagen lang, spiser sundt, men mye. Han spiller fotball på lag og trener 2 dager i uken. Skjermtid er minimalt. Er det noe jeg kan gjøre?
 
Min 7 åring er 125 cm og veier 35 kg. Han er aktiv dagen lang, spiser sundt, men mye. Han spiller fotball på lag og trener 2 dager i uken. Skjermtid er minimalt. Er det noe jeg kan gjøre?
Hei!
Det aller viktigste er at barna trives og har det godt sosialt. Du er også heldig som har en aktiv gutt, og har derfor et svært godt utgangspunkt for å legg til rette for gode vaner. Det at han spiser mye til måltidene, kan dere kanskje gjøre noe med. Eks. kan det være lurt å starte måltidene med et glass vann. Dette vil fylle opp magen og redusere sultfølelsen. Sørg også for å skape en rolig og avslappet atmosfære rundt måltidet. Forsøk å skape en god samtale rundt bordet. Det kan gjøre at man ikke bare sluker i seg maten, men at man tygger bedre og den avslappende atmosfæren gjør kanskje at sjuåringen din blir mer bevisst på når han er mett. Det kan også være lurt å porsjonere måltidene på forhånd, evt. ikke sette fram noe særlig mer mat enn det er behov for. Ellers er det lurt å stimulere til videre aktivitet og gi ros og anerkjennelse for den sjuåringen er som person og for hva han betyr for dere. Lykke til videre med å skape en god livsstil for barnet deres, Hilsen Elin
 
Back
Topp