Vekt på større barn

nancy drew

Forumet er livet
Gutten min på 9 år er 135 cm høy og veide 26 kg med dongribukse og t-shorte på kontroll her om dagen. Jeg syns selv dette var lite, men legen sa ingenting på det. Og jeg ville ikke ta det opp mens han hørte på. Er det slik at de tenker at dette vil automatisk gå seg til ved tennårene?
Jeg lar han stort sett styre mat selv med unntak av middag der jeg presser litt mer og krever at han spiser et minimum, da jeg vet han tidligere har hatt lavt jern. Han er svært aktiv i hverdagen (Diagnoset med ADHD) og driver med klatring ca 1 gang i uken.

Til forkost spiser han wetabix forkostblanding eller en brødskive. Så får han med seg 2 brødskiver på skolen, som jeg prøver å variere pålegget på. Prøvd å sende med frukt men det har han ikke tid til å spise (han har tid men tar seg ikke tid). Han får også melk med sjokoladesmak på skolen. Så er det middag, med varierende suksess alt etter som han liker den eller ikke. For så kvelds, noen dager ingenting og andre dager 2-3 skiver. Ekstremt lite glad i kjøtt og fisk. Vil helst ha oster. Spiser også alt for lite frukt og grønt annet en det som følger med middagen (gulerot, broccoli,erter, blomkål, kikerter, bønner og linser).

Bør jeg gjøre mer for å få i han mer eller er dette OK og han vil regulere seg selv?
 
Hei Nancy Drew,

Barn i vekst kan variere veldig i vekt. Aktive barn forbrenner mye energi og trenger også mye påfyll. Du er oppmerksom på dette og lager matpakker med matvarer som er rike på mange viktige næringsstoffer, slik som for eksempel melk. Dette er kjempebra!

Barn spiser som regel når de blir sultne, men dersom gutten din ikke føler han har tid til dette kan det være vanskelig å få i seg nok energi hver dag, med mindre man spiser ekstra store middagsporsjoner. Gode rutiner rundt skolemåltidet er viktig. Dersom du mistenker eller lurer på om gutten din kan ha spisevegring anbefaler jeg at du tar kontakt med fastlege eller helsesøster. Fastlegen kan eventuelt vurdere henvisning til klinisk ernæringsfysiolog.

Les mer om god matpakkemat her: https://www.melk.no/For-fagpersoner/Skole/Melk-matpakke-sant

Dersom gutten din spiser lite frukt, grønnsaker, kjøtt og fisk kan han gå glipp av mange viktige næringsstoffer og energi. Da er det viktig å få erstattet disse næringsstoffene gjennom andre matvarer som han liker, eller berike maten han spiser. I tillegg kan man prøve andre tilberedningsmetoder eller la barnet selv være med på matlagingen. Korn og meieriprodukter er gode kilder til mange av næringsstoffene som man også kan finne i kjøtt og fisk, slik som for eksempel proteiner og b-vitaminer. Korn er også en god kilde til jern. Melk og meieriprodukter er i tillegg den viktigste kilden til jod ved siden av hvit fisk. Les mer om jod her: https://www.melk.no/Kosthold-og-helse/Melk-og-helse/Hvordan-faar-jeg-nok-jod

Beriking er å tilføre energi- og næringstette matvarer i kosten. Nøtter og avokado er for eksempel gode kilder til energi og mange næringsstoffer. I tillegg kan man tilsette litt ekstra fløte, rømme, smør, margarin eller olje i middagsmaten slik at barnet i vekst får ekstra mye energi. Dersom du er bekymret for at sønnen din ikke spiser variert nok og får i seg nok vitaminer, mineraler eller omega-3 kan du vurdere multivitamin med omega-3.

Prøv å komme frem til en god løsning sammen med gutten din. Måltidet skal være en positiv opplevelse og ikke preget av press. Derfor er det fint om dere sammen kommer frem til måltider som både smaker og godt og som gir næring.

Lykke til videre!
 
Back
Topp