Vektøkning?

Jeg kjenner at jeg er liiiitt bekymret mtp vekt. Først hadde jeg en enorm appetitt, og fikk litt skjeve blikk fra familien (pass på osv). Nå skal vekten øke en halv til en kilo i uka, men jeg går ned! Og jeg spyr ikke, men jeg blir så fort fylt opp i magen, så jeg føler meg mett. Hadde vært ok hvis jeg var overvektig fra før, men jeg er normal tynn. Har vurdert fetekur men hvordan gjør man det uten å bare spise junk?
Er jo opptatt av helsen min og babyens. Er i uke 22[emoji106]

Sier legen at du må gå opp en halvkilo i uka?
Hadde kroppen trengt mer energi, så ville du kanskje vært mer sulten også?

Jeg aner ikke.. men jeg har flere tynne venninner, som forble like tynne gjennom svangerskapet. De spiste normalt og var i normal aktivitet. Ut kom det deilige klumper med baby, som har hatt det fint i magehuset uansett om mammaen har vært slank gjennom 9 måneder.


Selv har jeg lagt på meg 10 kg, og er 22+1 nå. Jeg har ikke så høy forbrenning, så jeg må derimot være litt forsiktig med inntaket.
I første svangerskap gikk jeg opp fra 55 til 82 kg. Denne gangen hadde jeg en startvekt på 63.
 
Sier legen at du må gå opp en halvkilo i uka?
Hadde kroppen trengt mer energi, så ville du kanskje vært mer sulten også?

Jeg aner ikke.. men jeg har flere tynne venninner, som forble like tynne gjennom svangerskapet. De spiste normalt og var i normal aktivitet. Ut kom det deilige klumper med baby, som har hatt det fint i magehuset uansett om mammaen har vært slank gjennom 9 måneder.


Selv har jeg lagt på meg 10 kg, og er 22+1 nå. Jeg har ikke så høy forbrenning, så jeg må derimot være litt forsiktig med inntaket.
I første svangerskap gikk jeg opp fra 55 til 82 kg. Denne gangen hadde jeg en startvekt på 63.

Godt å høre at det er flere som har fått deilige klumper da[emoji7] Ja jordmor sa at nå var det cirka 0,5 til 1 kilo i uka, men det kan jo ikke vare[emoji28] Men vektøkningen skulle være størst nå og et stykke fremover. Likevel- er ikke bekymret ennå, bare hvis det fortsetter.
 
Fortsatt på stedet hvil med 6 kg opp. Men det er like greit siden jeg vokste så fort så tidlig.. Men setter nok i gang igjen..
25+2 idag forresten
 
22+0 i dag og pluss 3 kg :)

Hadde et høyere utgangspunkt denne gang enn med de forrige, det gjør det veldig vanskelig denne gang kjenner jeg. Skjønner jo det ikke er ille for jeg hadde ikke så my ekstra før svangerskapet her, men er noe med det hodet når man ser på en vekt.
 
Jeg forstår interessen bak en slik tråd som dette, og har selv tenkt mye på dette med vekt. Men likevel syns jeg det er synd at vi føler det er nødvendig å snakke om vekt og vektoppgang. Joda, nå går vi opp i vekt fordi vi er gravid og alt det der, men det blir fort slik at man sammenlikner seg med andre som har kommet ca. like langt. Syns ikke det er så sunt egentlig.

Vekten vår har lite å si for babyen sin helse, det som betyr mest for hvordan baby har det er jo sf-målene.
 
Jeg forstår interessen bak en slik tråd som dette, og har selv tenkt mye på dette med vekt. Men likevel syns jeg det er synd at vi føler det er nødvendig å snakke om vekt og vektoppgang. Joda, nå går vi opp i vekt fordi vi er gravid og alt det der, men det blir fort slik at man sammenlikner seg med andre som har kommet ca. like langt. Syns ikke det er så sunt egentlig.

Vekten vår har lite å si for babyen sin helse, det som betyr mest for hvordan baby har det er jo sf-målene.
Det har du rett i. jeg synes det er ganske fascinerende at vi har så ulik vekt jeg... men, sånn sf-mål har jeg ikke tatt enda..
 
Det har du rett i. jeg synes det er ganske fascinerende at vi har så ulik vekt jeg... men, sånn sf-mål har jeg ikke tatt enda..
Forstår det. Men vi har fort for å glemme at kroppene våre er utrolig forskjellige og alltid vil reagere forskjellig på bl.a. graviditet og fødsel. Så om noen har gått opp 5kg så langt, noen ikke har gått opp og noen har gått opp 13 kg så kan vi ikke sammenlikne oss selv med det. Det som er normalt for en person her inne, kan være helt usannsynlig for en annen.
 
Jeg forstår interessen bak en slik tråd som dette, og har selv tenkt mye på dette med vekt. Men likevel syns jeg det er synd at vi føler det er nødvendig å snakke om vekt og vektoppgang. Joda, nå går vi opp i vekt fordi vi er gravid og alt det der, men det blir fort slik at man sammenlikner seg med andre som har kommet ca. like langt. Syns ikke det er så sunt egentlig.

Vekten vår har lite å si for babyen sin helse, det som betyr mest for hvordan baby har det er jo sf-målene.

Forstår den, og ideelt bør jo lege eller jordmor hjelpe til å vurderer om man går opp passe utfra sitt utgangspunkt. Men tror kanskje at en del synes det er fint å se hvor mye/lite andre har gått opp, som en slags trøst over at man ikke er alene :)
 
Forstår den, og ideelt bør jo lege eller jordmor hjelpe til å vurderer om man går opp passe utfra sitt utgangspunkt. Men tror kanskje at en del synes det er fint å se hvor mye/lite andre har gått opp, som en slags trøst over at man ikke er alene :)

Gjør lege og jordmor det, forresten? Min lege har ikke sagt annet enn at jeg går opp lite, men at det er en jevn stigning.
 
Gjør lege og jordmor det, forresten? Min lege har ikke sagt annet enn at jeg går opp lite, men at det er en jevn stigning.

Om de gjør det eller ikke er sikkert variabelt, men hva er poenget med å veie om tallene bare settes på et papir?
 
Om de gjør det eller ikke er sikkert variabelt, men hva er poenget med å veie om tallene bare settes på et papir?

Min veier meg ikke. Bare spør meg hva jeg veier, og så sier jeg det. Kunne vel egentlig sagt hva som helst [emoji28]
 
Min veier meg ikke. Bare spør meg hva jeg veier, og så sier jeg det. Kunne vel egentlig sagt hva som helst [emoji28]

Joda, men hvis det skal være noe poeng å skrive ned vekten, og det finnes tall for hva som er ideelt utifra utgangspunktet og det er for at mor og barn skal være ved god helse, så skal jo vekt være noe man følger med på hos legen eller jordmor.
 
Jordmor her sa i alle fall fra at det var litt lite hos meg :)
 
35+6 og har gått opp ca 5 kilo. Hadde gått opp mer, men fikk svangerskapsdiabetes og gikk da ned 1-2kilo i uken i en periode :shifty: føles litt feil å se vekten gå ned når man er gravid, men jordmor sier at vesla tar det hun trenger :)
 
Back
Topp