Vektøkning

tolilla

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Himmelbarn
Høsthjerter 2017
Oktoberlykke 2019
Juliknøttene 2022
Jeg synes dette med vektøkning er litt vanskelig.
Frem til uke 26+2 hadde jeg ikke gått opp noe fra startvekt.
Nå - 32+4, er jeg opp 6 kg, altså roughly en kilo i uken siste ukene.

Det føles jo ganske ekstremt..
Flere som har hatt sånne, hva skal jeg si, vokseperioder? Jeg vet jo at det er forskjellig med alle sammen, men håper da ikke denne trenden skal holde seg, da blir det jo 8 kilo til frem til termin :| Yikes!
 
Jeg har gått opp 16 kg siden jeg ble gravid.
La mest på meg i 2 trimester.
Er i dag 33+6.
 
Jeg la heller ikke på meg særlig mye i starten, men har de siste månedene gått opp mye. Er blitt 8 kg fra startvekt, noe som jo er helt normalt. Men hvis det skal fortsette slik som nå kan det bli en del kilo til :meh:
 
Lagt på meg 13 kg til nå. 34+3 i dag. Stagnerte en del fra uke 25- 32 og de siste to ukene har jeg lagt på meg 3 kg. Men merker jeg har begynt å få mye vann i kroppen!!
 
Har gått opp 16 kg, og er 30+5. Har lagt på meg jevnt helt fra start.
 
Jeg gikk opp mest i starten, frem til rundt uke 20 ca, og så stoppet det opp litt. Har gått opp 9 kg.
 
Lagt på meg 13 kg til nå. 34+3 i dag. Stagnerte en del fra uke 25- 32 og de siste to ukene har jeg lagt på meg 3 kg. Men merker jeg har begynt å få mye vann i kroppen!!

Ja, dette vannet påvirker jo en del! Jeg var til oppfølging hos ernæringsfysiolog og da blir jeg veid på sånn vekt som tar fettprosenten også, og den hadde gått ned 5 prosentpoeng i denne perioden. Så hun mente at det helt klart var fordi jeg har mye vann i kroppen.
 
Folk går opp forskjellig og i forskjellig takt i løpet av svangerskapet. Jeg gikk omtrent ikke opp noe før uke 15, men etter det har det kommet ganske jevnt. Opp ca 9kg nå (34+4), Sist gikk jeg opp mye de siste ukene ift før. Hvis jeg fortsetter som nå så ender jeg vel opp ca en halv kg til i uka fremover, men jeg tror det blir mer, for har bare litt vann i kroppen, og ser for meg at det blir mer. Ble i hvert fall det sist, og det var på vinteren. Men jeg tar det ikke så tungt uansett, det blir som det blir, og det går av etterpå med trilleturer og amming (håper jeg, sånn som sist) :)
 
Nå har jeg gått opp 11 kg :bag: er i uke 31+6

Sist gikk jeg opp 12 kg men veide 15 kg mer fra starten...
 
Uke 32 nå, og gått opp 6 kg. Jevn vektoppgang fra uke 16-18.

Blir nok en del nå mot slutten, men skal helst ikke gå opp mer enn 9 kg..
 
Jeg veide meg ikke før første kontroll i uke 14. Aner ikke hva jeg veide før dette. Men jeg mistenker at jeg la på meg mye i første trimester! Spiste hele tiden!

Fra 14 uker til nå har jeg lagt på meg 6 kilo
 
Lagt på meg 12 kg. Alt i 2 trimester, da var det vel 1 kg i uka... nå har det stoppet litt.
 
Jeg har lagt på meg 13 kilo nå, alt har kommet i andre og tredje trimester, og jeg har gått opp fire kilo bare den siste måneden. Ligger på samme vekt som sist, men begynner å bli nervøs for at jeg skal gå veldig mye opp siden det har kommet så mye nå i det siste. Forrige gang hadde jeg en mye jevnere økning.
 
Men ikke glemt at babyen veier vel rundt 1,5 kg, fostervann veier litt og ikke minst morkaka, så når man tenker sånn.. så er det ikke så ille.... prøver i alle fall å si det til meg selv.
+12 her
 
Gått opp hele veien, mest i 2.trimester, 13kg opp fra startvekt, er 1kg unna det jeg veide på det meste sist, men da var startvekta høyere. Når formen er dårligere enn sist merker jeg det blir lite aktivitet, og jeg legger veldig lett på meg. 31+3 i dag. Veldig spent på hvor det skal ende.
 
Har også en vokseperiode nå... Mot 0,5-1 kg pr mnd i starten, så har jeg gått opp 2 kg i mnd nå den siste tiden. Totalt 7 opp, og det er i grunnen nok med startvekta mi :/

Har mye fostervann da, så jeg innbiller meg at det forhåpentligvis har noe med saken å gjøre. Håper det stagnerer nå, 2 mnd igjen enda.
 
Men ikke glemt at babyen veier vel rundt 1,5 kg, fostervann veier litt og ikke minst morkaka, så når man tenker sånn.. så er det ikke så ille.... prøver i alle fall å si det til meg selv.
+12 her

Ja, det stemmen. Min ble i går estimert til 2150 gram så.det er jo ikke slik at jeg plutselig bare har blitt tjukk. :)
 
Har også en vokseperiode nå... Mot 0,5-1 kg pr mnd i starten, så har jeg gått opp 2 kg i mnd nå den siste tiden. Totalt 7 opp, og det er i grunnen nok med startvekta mi :/

Har mye fostervann da, så jeg innbiller meg at det forhåpentligvis har noe med saken å gjøre. Håper det stagnerer nå, 2 mnd igjen enda.

Jeg er også ganske godt fornøyd med høy bmi i utgangspunktet..
Baby på 2150 gram i går og normal mengde fostervann sa de, det veier jo litt alt det. Samt alt det andre vannet jeg har i kroppen ;)
 
Folk går opp forskjellig og i forskjellig takt i løpet av svangerskapet. Jeg gikk omtrent ikke opp noe før uke 15, men etter det har det kommet ganske jevnt. Opp ca 9kg nå (34+4), Sist gikk jeg opp mye de siste ukene ift før. Hvis jeg fortsetter som nå så ender jeg vel opp ca en halv kg til i uka fremover, men jeg tror det blir mer, for har bare litt vann i kroppen, og ser for meg at det blir mer. Ble i hvert fall det sist, og det var på vinteren. Men jeg tar det ikke så tungt uansett, det blir som det blir, og det går av etterpå med trilleturer og amming (håper jeg, sånn som sist) :)

Det er ganske spennende å se hvordan alle har gått opp ulikt synes jeg stor variasjon i npr kiloene har kommet.
 
Back
Topp