Vektøkning

Gått opp 4-5 kg her, 19+4 idag. Er det noe som er vanlig?
Det varierer veldig når man legger på seg i løpet av svangerskapet, men jeg selv har lagt på meg 5kg da jeg var 21+0. Så syns det høres greit ut :)
 
Jeg økte sånn ca 3-3,5kg på tre uker sånn plutselig, stod ganske stille på 1,5-2 kg fram til uke 17. Spent på hvordan det blir denne gangen ;)
Ja, kjempe spennende! Første gang på meg. Veldig spent på hvordan det vil utarte seg, vil jo selvsagt ikke legge på meg sååå mye, men er jo bare endel av det da :)
 
Ja, kjempe spennende! Første gang på meg. Veldig spent på hvordan det vil utarte seg, vil jo selvsagt ikke legge på meg sååå mye, men er jo bare endel av det da :)
Det er mye inni der som kommer til å veie endel etterhvert, man får trøste seg med det ;) jeg la på meg 11,5kg med frøkna (hun veide 4,05kg da hun ble født), men kommer garantert til å passere det denne gangen :sorry: (har bmi på 26 så trenger helst ikke legge på meg mer enn det)
 
Åh, herregud, her kommer vekta fort. Og ofte mye nesten over natta! :woot: Nå over +7 kilo på 18 + 4 (nesten to kg mer enn for to dager siden???). :crybaby2 Spiser sunt, ikke mer enn jeg skal, og får inn to treningsøkter i uka... Herlig.

Men google er vår beste venn... av og til. Etter å ha funnet mange ganske snevre artikler om gjennomsnittsvekt per uke og ideal vektøkning gjennom svangerskapet fant jeg endelig noen som anerkjenner plutselig og ujevn økning, spesielt i andre trimester. https://expectingscience.com/2014/0...d-trimester-is-common-and-no-reason-to-panic/

Ellers mener jordmor at jeg er innafor det jeg bør være, så bør vel ikke frike ut helt. Men det er av og til vanskelig å la være. :anyone (pust dypt, pust dypt)
 
Åh, herregud, her kommer vekta fort. Og ofte mye nesten over natta! :woot: Nå over +7 kilo på 18 + 4 (nesten to kg mer enn for to dager siden???). :crybaby2 Spiser sunt, ikke mer enn jeg skal, og får inn to treningsøkter i uka... Herlig.

Men google er vår beste venn... av og til. Etter å ha funnet mange ganske snevre artikler om gjennomsnittsvekt per uke og ideal vektøkning gjennom svangerskapet fant jeg endelig noen som anerkjenner plutselig og ujevn økning, spesielt i andre trimester. https://expectingscience.com/2014/0...d-trimester-is-common-and-no-reason-to-panic/

Ellers mener jordmor at jeg er innafor det jeg bør være, så bør vel ikke frike ut helt. Men det er av og til vanskelig å la være. :anyone (pust dypt, pust dypt)
Den artikkelen/blogg posten var kjempebra. Takk for at du delte den.

Jeg er 17+3, og har gått opp ca 3kg så langt. Jeg har en bmi på over 35, så jo mindre jeg går opp totalt jo bedre.

Har time hos ernæringsfysiolog 1. august for å snakke om kosthold. Det ser jeg frem til.
 
Den artikkelen/blogg posten var kjempebra. Takk for at du delte den.

Jeg er 17+3, og har gått opp ca 3kg så langt. Jeg har en bmi på over 35, så jo mindre jeg går opp totalt jo bedre.

Har time hos ernæringsfysiolog 1. august for å snakke om kosthold. Det ser jeg frem til.

Oi, bare 3 kg! Det høres jo veldig bra ut siden du starter med den bmi-en. :thumleft

Jeg var også hos ernæringsfysiolog, så jeg vet at kostholdet og aktivitetsnivået mitt er bra nok. Og hun ba meg legge bort sånne kurver som viser gjennomsnittlig pen og pyntelig vektøkning som man finner overalt. Men det er jammen vanskelig.
 
Åh, herregud, her kommer vekta fort. Og ofte mye nesten over natta! :woot: Nå over +7 kilo på 18 + 4 (nesten to kg mer enn for to dager siden???). :crybaby2 Spiser sunt, ikke mer enn jeg skal, og får inn to treningsøkter i uka... Herlig.

Men google er vår beste venn... av og til. Etter å ha funnet mange ganske snevre artikler om gjennomsnittsvekt per uke og ideal vektøkning gjennom svangerskapet fant jeg endelig noen som anerkjenner plutselig og ujevn økning, spesielt i andre trimester. https://expectingscience.com/2014/0...d-trimester-is-common-and-no-reason-to-panic/

Ellers mener jordmor at jeg er innafor det jeg bør være, så bør vel ikke frike ut helt. Men det er av og til vanskelig å la være. :anyone (pust dypt, pust dypt)
Men du slet med ringene og skoene, sant? Dvs at du har litt vann i kroppen også, og det veier :)
Mamma la ikke på seg noe særlig før et godt stykke ut i svangerskapet med min bror, og plutselig kom det på 3kg bare i løpet av ei uke :p
Så ting går i rykk og napp, vi er så forskjellige :)
Jeg har lagt på meg 5,5kg (21+4), men har en bmi på 26 så trenger ikke så mye ekstra :p
 
Men du slet med ringene og skoene, sant? Dvs at du har litt vann i kroppen også, og det veier :)
Mamma la ikke på seg noe særlig før et godt stykke ut i svangerskapet med min bror, og plutselig kom det på 3kg bare i løpet av ei uke :p
Så ting går i rykk og napp, vi er så forskjellige :)
Jeg har lagt på meg 5,5kg (21+4), men har en bmi på 26 så trenger ikke så mye ekstra :p

Jepp, stemmer. :thumright
 
Er 19 uker og lagt på meg 1.2 kg. Men jeg har litt å gå på. Er ikke akkurat en sylfide, men heller ikke feit. Er mer Normal + . Så alt for stor vektøkning er ikke bra. Sist graviditet gikk jeg opp 10 kg totalt, så regner med noe av det samme nå.
 
17 + 5 og har lagt på meg 1kg.. synes det er litt lite? :/ Ultralyd på torsdag! Kjenner eg gru/gleder meg :)
 
Er 20 uker og nå har jeg gått opp fra 73.8 til 75.1 kg

Jordmor lurte på om jeg ville gå på vekten hos dem eller bruke vekten hjemme. Den vekten de har stoler jeg ikke på. Er en sånn vekt fra 1500 og den tid. Min er digital og siden jeg først har brukt den hjemme vil jeg ikke bytte. Så vi inngikk en avtale at jeg skal veie meg hjemme før hver time. Funker fint for meg :hilarious:
 
På vekta hos ernæringsfysiolog tidligere i uka målte hun +5 kilo opp fra start-vekt, ikke +3,5 som er det jeg måler hjemme. Beskjed om at jeg har gått opp nok nå, og fint om jeg ikke går opp mer. Bør heller ikke gå ned, men holde stabil vekt fremover. Så nå skal jeg spise 1800 kcal per dag, ut svangerskapet. :/
 
På vekta hos ernæringsfysiolog tidligere i uka målte hun +5 kilo opp fra start-vekt, ikke +3,5 som er det jeg måler hjemme. Beskjed om at jeg har gått opp nok nå, og fint om jeg ikke går opp mer. Bør heller ikke gå ned, men holde stabil vekt fremover. Så nå skal jeg spise 1800 kcal per dag, ut svangerskapet. :/

Men altså.. hos ernæringsfysiologen kan du jo ha time tidlig på morgenen og veie lite, mens neste gang er det sent på ettermiddagen og du har spist for en halvtime siden og/eller drukket masse vann hele dagen så går du jo opp en kilo plutselig, uten at det egentlig betyr noe.... pluss at det varierer hvor mye vekt klærne du har på er.

Jeg pleier å veie meg på morgenen, før frokost, uten klær, hver gang, og da blir det jo mer riktig sammenlikning fra gang til gang.

Dessuten høres det jo helt vanlig ut å ha gått opp rundt 5 kilo nå som vi er halvveis?
 
Men altså.. hos ernæringsfysiologen kan du jo ha time tidlig på morgenen og veie lite, mens neste gang er det sent på ettermiddagen og du har spist for en halvtime siden og/eller drukket masse vann hele dagen så går du jo opp en kilo plutselig, uten at det egentlig betyr noe.... pluss at det varierer hvor mye vekt klærne du har på er.

Jeg pleier å veie meg på morgenen, før frokost, uten klær, hver gang, og da blir det jo mer riktig sammenlikning fra gang til gang.

Dessuten høres det jo helt vanlig ut å ha gått opp rundt 5 kilo nå som vi er halvveis?
Ja, men jeg mistenker at hun ville sagt det samme om jeg hadde gått opp 3kg også... [emoji14] Når man har bmi over 35, så er det om å gjøre å bremse videre vektoppgang mest mulig. Så jeg er ikke misfornøyd eller noe, det er bare tøft.

Samtidig er jeg glad for å ENDELIG ha en klar kalorimengde å forholde meg til. :) Det har jeg ønsket meg i fire måneder.
 
Back
Topp