Vekstkontroll

Snøblomst

Elsker forumet
Assistert-jentene
Septemberhjertene 2018
Februarlykke 2022❄️
Septemberlykke 2024
Var på OUL idag og gynekologen satt opp ny kontroll i uke 32 for vekstkontroll og estimering av fødselsvekt. Synes det var skikkelig gledelig siden jeg trodde idag var siste gang vi fikk se mini før fødsel.

Mannen min spurte om dette var noe alle fikk og hun sa at mindre steder har de ofte tid til slike kontroller, men at det ikke var vanlig i større byer.

Er det flere som har blitt satt opp til det eller har vært på det før? Stemte det ift. fødselsvekt?
 
Jeg skal ha første vekstkontroll i uke 24 regner med at det blir en til for å estimere vekt seinere. Har bestemt meg får å føde på et mindre sykehus enn der jeg har fått oppfølging til nå. Har fått bra oppfølging, men virker nesten som det er ennå bedre oppfølging der jeg skal føde.
 
Jeg har fått time til vekstestimering i uke 30 og uke 34/35, men dette er på grunn av at jeg er overvektsoperert :)
 
Venter første time til vekstkontroll i uke 24, egentlig veldig glad for at jeg får se han mer:)
 
i utgangspunktet er det kun grupper med risiko for diverse eller hvor det er mistanke om at det er eller kan bli problemer ift vekst etc som får det.
Ganske mange i seg selv det egentlig.

Ift estimering av størrelse er det dataprogrammer som foretar en utregning basert på de målene en gjør. Tror det finnes flere programmer og det er ikke alltid så lett å få et godt bilde så de får et nøyaktig mål.
Ved termin er vel slingringsmonn 500g hver vei såvidt jeg husker.
 
Jeg skal på vekstkontroll i uke 30-31. Det er pga av at jeg er overvektig, jordmor sa det var vanlig pga det var vanskelig å si hvor stor babyen var bare ved å kjenne på magen. Syntes det er helt greit, vi får jo se lillegull en gang til, pluss det er jo bare beroligende å vite at alt står bra til.
 
Jeg var på vektkontroll annenhver uke i hele tredje trimester sistgang, men det var fordi jordmor synes symfysemålet var så lavt, og så ble det oppdaget et vekstavvik. Men det gikk strålende med minien for det altså. Var nok fordi jeg slet med høyt blodtrykk.
 
Back
Topp