Vekstkontroll

stjernebarn

Forelsket i forumet
Sniker litt fra oktoberforumet.

Noen som har vært til vekstkontroll her? Hvordan var evt. målingen opp imot fødselsvekt etc? [emoji4]
 
Lillemann ble estimert til å være +17%, og han kom ut som 4320 g så ganske greit estimert egentlig[emoji4]
Forrige fødsel ble ungen estimert til å være 3.5 kg på mandag, og torsdag uka etter da hun kom var hun 4435[emoji13]
 
Min første ble estimert til å veie 3,5kg på vekstkontroll i uke 34. Kom ut og veide rett under 3 kg.
 
Lillemann ble estimert til å være +17%, og han kom ut som 4320 g så ganske greit estimert egentlig[emoji4]
Forrige fødsel ble ungen estimert til å være 3.5 kg på mandag, og torsdag uka etter da hun kom var hun 4435[emoji13]
nesten 1kg på halvannen uke det jo. sprøtt [emoji85] men godt det gikk bra! [emoji3]
 
Mi siste blei målt til å være rundt +25%. Ho kom ut 37+6 og veide 4150g, så det stemte vel ganske greit. Førstemann blei målt til å være en +20% dagen før igangsettelse. Født to dager senere og veide 3125g (36+0). Stemte også rimelig greit.
 
Ble nysgjerrig jeg nå, er det noen spesiell grunn til vekstkontroll eller gjør dere det på kontroll hos fastlegen på legens initiativ?
 
Ble nysgjerrig jeg nå, er det noen spesiell grunn til vekstkontroll eller gjør dere det på kontroll hos fastlegen på legens initiativ?

Er de med diabetes, svangerskapsdiabetes, tidligere svangerskapsforgiftning, tidligere små eller stooore barn etc etc

Eller avvik pā mål av livmor hos jm/lege
 
Ble nysgjerrig jeg nå, er det noen spesiell grunn til vekstkontroll eller gjør dere det på kontroll hos fastlegen på legens initiativ?

For min del er grunnen diabetes type 1, og dermed risikosvangerskap. Vekstkontroller er en viktig del av oppfølgingen under svangerskapet.
 
Har hatt vekstestimering med begge mine pga avflatedede symfysemål. Storesøster ble estimert til ca 2,7kg i uke 36 og lillesøster til ca 2,9 i uke 37 som er like under gjennomsnittet. De ble begge født ce 3 uker etter estimeringene med sine 2,7 og 2,8kg :)
 
Skjønner, trodde legen min hadde glemt noe, men siden alt annet av prøver har vært bra så er det grunnen til at jeg ikke har hørt om dette før :)
 
Ble nysgjerrig jeg nå, er det noen spesiell grunn til vekstkontroll eller gjør dere det på kontroll hos fastlegen på legens initiativ?
Fikk vekstkontroll da vi likevel var på ul i uke 32 pga foranliggende morkake. Så da tok de liksom den sjekken også. Fikk også bekreftet kjønn fra oul. Men ellers hadde vi ikke fått, ingen grunn for der heller når alt er på normalen :)
 
Ble nysgjerrig jeg nå, er det noen spesiell grunn til vekstkontroll eller gjør dere det på kontroll hos fastlegen på legens initiativ?
Fikk vekstkontroll da vi likevel var på ul i uke 32 pga foranliggende morkake. Så da tok de liksom den sjekken også. Fikk også bekreftet kjønn fra oul. Men ellers hadde vi ikke fått, ingen grunn for der heller når alt er på normalen :)
 
Back
Topp