Vekstkontroll=stor gutt

Anleggsfrue

Betatt av forumet
Junilykke2018
Gutten er estimert til 3800g plussminus 380g, litt over en uke til termin. Jeg er førstegangsfødende og fikk rett og slett angst for å føde en på over 4kg da de også vokser fort nå på slutten... Jordmor mente jeg fint kunne gå over termin og ønsket ikke å sette meg igang selv om jeg skulle gå over..
Flere som er eller har vært i lignende situasjon?
Hva gjorde dere eller hva gjorde jordmor for deg?
 
Frøkna her er mest trolig 4 kg. Jordmor var veldig klar på at det er absolutt ingen forskjell på å føde baby på 3,8 og 4,2. :) det er andre ting som spiller større rolle, f.eks hodeomkrets.
 
Sniker.. jeg hadde også en stor gutt i magen, var på vekstkontroll 3 dager før fødselen starta, og da sa de at han var ca 4 kg. Ut kom en gutt på 4,9 kg og 53 cm.. Glad jeg ikke visste det på forhånd, for jeg var også livredd for å føde stort barn.

Men fødselen gikk veldig fint, pressinga tok 15 min og alt bra med både meg og baby. Skal sies at jeg var andregangsfødende da. Men sannsynligvis er ikke babyen din så stor som min, og det går nok fint [emoji4] Men jeg skulle også ønske de kunne sette i gang i slike tilfeller. Selv om det ikke er noen ønskesituasjon heller.. Jeg gikk 1 uke over termin, og det var skikkelig tøft mentalt å gå på overtid og vite at babyen var så stor.

Har egentlig ikke så mye tips da, men har masse forståelse for hvordan du har det [emoji254] Masse lykke til! Jordmødrene er flinke, og hjelper deg med å få babyen trygt ut [emoji4]
 
Last edited:
Uansett om du går på overtid vil nok ikke baby legge på seg så mye at du bikker 4.5kg som er da de regner at det er et stort barn. Min er også estimert til å være 4 kg til termin, jordmor beroliger med at det ikke er hodet og skuldre som vokser på slutten, de legger på seg fett som jo er mykt og dermed former seg under fødselen. Dermed merkes det ingen forskjell som Hirka sier.
Så det blir ikke gjort noe, selv om vi føler babyene blir veldig store..
 
Første var estimert til 4.2 og 4.3 på ulike målinger. Kom ut 4 kg men bare 36cm rundt hodet. Vil heller føde en på 4,5 denne gang enn å bli satt igang!
Du får tenke at med litt større baby får en hjelp av tyngdekrafta!
 
Min første var estimert til 3800 1 uke før men kom ut på 3500, så kan gå den vegen og [emoji1]
 
jeg skal visst føde ut en jente på over 4kg. kjenner jeg er livredd! ikke skjønner jeg hvorfor hun er så stor heller, men det er greit nok. perfekt blir hun uansett <3 mer angst for selve fødselen...
 
Sniker litt her.. :) Jeg har født to store barn. Nr 1 på 4170g og nr 2 på 4370g. Er relativt lav og liten, min familie får små barn, hans familie får store barn. Så da ble det store hos oss. Fødsel med begge gikk strålende fint. Kun pyntesting :) :) Nå er nr 3 på vei som er estimert likt som de 2 første å jeg er ikke redd for str i det hele tatt.
 
Nr 3 hos meg ble estimert til knappe 4kg
Han var 4554 gr som jordmora hadde tippa samme dag som dem på UL sa sin estimering :D
Han hadde 39cm i hode omkrets, men ut kom han 15 dager over termin :hungover:
 
Sniker.. jeg hadde også en stor gutt i magen, var på vekstkontroll 3 dager før fødselen starta, og da sa de at han var ca 4 kg. Ut kom en gutt på 4,9 kg og 53 cm.. Glad jeg ikke visste det på forhånd, for jeg var også livredd for å føde stort barn.

Men fødselen gikk veldig fint, pressinga tok 15 min og alt bra med både meg og baby. Skal sies at jeg var andregangsfødende da. Men sannsynligvis er ikke babyen din så stor som min, og det går nok fint [emoji4] Men jeg skulle også ønske de kunne sette i gang i slike tilfeller. Selv om det ikke er noen ønskesituasjon heller.. Jeg gikk 1 uke over termin, og det var skikkelig tøft mentalt å gå på overtid og vite at babyen var så stor.

Har egentlig ikke så mye tips da, men har masse forståelse for hvordan du har det [emoji254] Masse lykke til! Jordmødrene er flinke, og hjelper deg med å få babyen trygt ut [emoji4]

Kjenner det er tungt mentalt her også med den tanken, i tilegg å egentli ikke vite hva man går til heller i forhold til at man er førstegangsfødende... og jordmord tilbudet her jeg bor er rævva, så føler meg så usikker blant så mye... tusen takk for svar[emoji173]️
 
Første var estimert til 4.2 og 4.3 på ulike målinger. Kom ut 4 kg men bare 36cm rundt hodet. Vil heller føde en på 4,5 denne gang enn å bli satt igang!
Du får tenke at med litt større baby får en hjelp av tyngdekrafta!

Jaa, får berolige meg selv med at tyngdekrafta hjelper [emoji85][emoji106] tusen takk for svar[emoji254]
 
Nr 3 hos meg ble estimert til knappe 4kg
Han var 4554 gr som jordmora hadde tippa samme dag som dem på UL sa sin estimering :D
Han hadde 39cm i hode omkrets, men ut kom han 15 dager over termin :hungover:
Tar av meg hatten å bøyer meg. 39 i hode. Min første var 37 og den kjente jeg godt. Men kommer jo også an på formen på hode :)
 
jeg skal visst føde ut en jente på over 4kg. kjenner jeg er livredd! ikke skjønner jeg hvorfor hun er så stor heller, men det er greit nok. perfekt blir hun uansett <3 mer angst for selve fødselen...

Skjønner heller ikke hvorfor min er så stor, bf var rundt 3.3 og jeg selv var 2.5 kg når vi kom til, så jordmor ble litt forundret når hun så hvor stor han var[emoji85] jeg er rett og slett livredd for å ødelegge meg... vet ikke helt hvorfor, men gruer meg ikke til fødselen heller men gruer meg til å se resultatet av en stor baby... om du forstår meg rett[emoji85] får bare håpe det går fint for oss begge[emoji177]
 
Tar av meg hatten å bøyer meg. 39 i hode. Min første var 37 og den kjente jeg godt. Men kommer jo også an på formen på hode :)

Jeg merka det ja, men ikke noe revning eller noe sånt :) JM passer jo så godt på i dag. At det ikke går for fort :)

Niecen min var over 40cm i hode :eek:
Og det gikk også veldig fint :)
 
Min første var 4,3 kg. Var ikke noe problem med størrelsen under fødselen. Pressinga var unnagjort på under 15 min, bare noen få sting. Tror ikke du skal uroe deg for det :) lytt til jordmor under pressriene, så holder hun deg igjen om det er nødvendig for å unngå rifter :)

Estimeringen kan også fort være feil. Min var estimert til ca gjennomsnitt, og det stemte jo ikke. Andre som har fått estimert store barn har fått mye mindre. Er mest en pekepinn :)
 
Back
Topp