Vekstestimering og evt. Igangsettelse

Fand

Blir kjent med forumet
Hei :)
Da jeg var på OUL igår fikk jeg time til vekstestimering i svangerskapsuke 32 og 36 samt samtale med gynekolog i uke 36. Jeg fikk ei stor jente sist gang, 4500 g som kom 10 dager på overtid. Jeg revna grad 3a.
Da jeg var til etterkontroll på sykehuset 3 mnd etter fødsel sa fysio der at ved neste fødsel måtte jeg be om å igangsettes før termin eller be om keisersnitt.
Jeg hadde mye vondt og kunne ikke holde på luft i 3-4 mnd etter fødsel og pappan måtte ta hovedansvaret for babyen, men jeg har ingen problemer overhodet nå :)

Er det noen som har vært i en lignende situasjon? Vet liksom ikke helt hva jeg kan forvente, og det er jo fryktelig mange uker til å gruble på dette på :dead: vil jo egentlig føde av meg selv, men er livredd for at jeg skal revne enda mer denne gangen :nailbiting:
 
Hei :)
Da jeg var på OUL igår fikk jeg time til vekstestimering i svangerskapsuke 32 og 36 samt samtale med gynekolog i uke 36. Jeg fikk ei stor jente sist gang, 4500 g som kom 10 dager på overtid. Jeg revna grad 3a.
Da jeg var til etterkontroll på sykehuset 3 mnd etter fødsel sa fysio der at ved neste fødsel måtte jeg be om å igangsettes før termin eller be om keisersnitt.
Jeg hadde mye vondt og kunne ikke holde på luft i 3-4 mnd etter fødsel og pappan måtte ta hovedansvaret for babyen, men jeg har ingen problemer overhodet nå :)

Er det noen som har vært i en lignende situasjon? Vet liksom ikke helt hva jeg kan forvente, og det er jo fryktelig mange uker til å gruble på dette på :dead: vil jo egentlig føde av meg selv, men er livredd for at jeg skal revne enda mer denne gangen :nailbiting:
Arret vil nokk føre til at de må klippe deg, men nå stoler eg heller ikkje på vektestimering da min veninne skulle føde setefødsel og de estimerte ungen til 3800g men kom ut 4800g. Flaks det gikk så bra som det gjorde. Du kan jo høre podcasten til foreldrerådet om igangsettelse, der er det fakta og ting som er greit å vite om det.
 
Kanskje du kan få en fødeplan i samarbeid med mor-barn klinikken på sykehuset? Jordmor kan henvise :)
 
Forstår at du ønsker å føde av deg selv, men tror nok det er lurt å høre på det du har fått anbefalt. Hva med å ta dette opp med jordmor/lege ved neste kontroll? :) Og be henne/han henvise deg videre til samtale hos sykehuset? Greit å bare få det avklart tenker jeg! Lykke til!
 
Takker for svar :)
Skal høre på den episoden av Foreldrerådet :)
Går ut ifra at jeg får samtale med lege/jordmor etter ultralyd nr.2, så får bare smøre meg med tålmodighet :)
 
Vektestimering er fjas. Eneste det duger til er å se om de estimerer oppgang eller stillstand. Samtlige jeg har hørt om som har fått estimert vekt har vært helt feil i ene eller andre retningen.
 
Back
Topp