Vekst estimering..

Baby2018

Forelsket i forumet
Septemberhjertene 2018
Jeg var på vekst estimering av vesla i går..

Hun er liten i str. Noen fler med små babyer, eller som har vært på en slik måling? Hva fikk du beskjed om?

Legen sa at det i hvert fall ikke blir en 5 kg baby.. Jeg er 27+6 i dag, og baby var litt under 1 kg.

Ingen tegn til bekymring sa de, men jeg blir jo bekymret av alt i dette sv.skapet. Mener jo også at det bør være lov å engste seg, selvom det ikke alltid lønner seg.
 
Heisann! Jeg var på v.estimering 27+5. De målte til Ca 1100g som var litt over gjennomsnittet. Jeg føder store barn, type 4170g og 4370g. Fikk beskjed om at det blir nok noe i den duren nå også, kanskje bitte litt mindre. To stk har tippet Ca 3800g rundt termin. Håper ikke du bekymrer deg alt for masse, synes målet høres innenfor det som er normalt. I tredje trimester vokser de ofte godt :D:D Men gi beskjed til jordmor om du føler for litt ekstra oppfølging!
 
Heisann! Jeg var på v.estimering 27+5. De målte til Ca 1100g som var litt over gjennomsnittet. Jeg føder store barn, type 4170g og 4370g. Fikk beskjed om at det blir nok noe i den duren nå også, kanskje bitte litt mindre. To stk har tippet Ca 3800g rundt termin. Håper ikke du bekymrer deg alt for masse, synes målet høres innenfor det som er normalt. I tredje trimester vokser de ofte godt :D:D Men gi beskjed til jordmor om du føler for litt ekstra oppfølging!

Vesla ligger i overkant av 900 g.. fikk ikke eksakte mål, men rundt der. Får håpe hun vokser til litt utover nå [emoji5] Takk for svar [emoji5][emoji1374]
 
Har prøvd å finne skjema for snittvekt på fostre fra uke til uke, og fant et dokument via google. Mi jente var 1262 gram 28+1 og i følge det skjemaet var det bare litt over snittet (jordmor sa også at baby var litt over snittet, men jeg liker å vite litt mer eksakt så måtte researche litt[emoji28] )

Det stemmer nok at din jente er litt under snittet men det høres ikke ut som mye [emoji5] Tabellen under sier jo noe om snitt og over og under, var det jeg fant på Google...
25ae05be585ac3e657706d8706444ba2.jpg
 
Skal alle på vektestimering? Har ikke hørt noe om det jeg.... Uke 28+5 her.
 
Bare de som har risiko sv skap. Jeg har tettere oppfølging pga stoffskifte sykdom [emoji4]

Hvorfor får du tettere oppfølging ved stoffskiftesykdom? Jeg har også det, men får ikke mer oppfølging av den grunn :) kanskje ulik praksis de forskjellige stedene i landet? Hmm
 
Hvorfor får du tettere oppfølging ved stoffskiftesykdom? Jeg har også det, men får ikke mer oppfølging av den grunn :) kanskje ulik praksis de forskjellige stedene i landet? Hmm
Jeg får heller ikke noe mer oppfølging enn at jeg må ta blodprøver hos fastlegen en gang i måneden for å se at det holder seg stabilt. Så er nok forskjellig praksis ja.
 
Hvorfor får du tettere oppfølging ved stoffskiftesykdom? Jeg har også det, men får ikke mer oppfølging av den grunn :) kanskje ulik praksis de forskjellige stedene i landet? Hmm

Jeg vet ikke, men spesialisten her sier at man kan få mindre barn av stoffskifte sykdom! Det går under risiko sv skap [emoji1303]
 
Min lå på 75-percentilen og ble estimert til 855 ved 24+3. Det vil si ca 3,8 til termin.
Det er store variasjoner og viktigste er jo at de holder seg til sin kurve utover
 
Jeg var inne til sjekk på sykehuset igår pga vonde kynnere.
Var 27+4 og estimert til 1180. Det var 9% mer enn gjennomsnittet sa de, og i følge kurven så ligger vel hun på 75% percentilen da?
Jeg har tidligere fått jente 15 dager før termin som veide 3412, og gutt 22 dager før termin som veide 3212. Jeg er ganske så sikker på at jeg egentlig er 1 uke lenger enn termindato 21/9, så da stemmer tallene litt bedre synes jeg:)
 
Går til ekstra vekstkontroll pga fare for lav fostervekt etter en operasjon jeg hadde ifjor. Var på kontroll sist i uke 29+5 og da var hun rett under 1,2 kg. Fikk beskjed av jm at hun er litt liten men ikke noe som er bekymringsverdig foreløpig.
Nr 1 er født i uke 38+0 og veide 3160.
 
Jeg går til vekst pga mye fostervann og stor baby. Går hver tredje uke, men skal om fjorten dager igjenn. Baby følger kurven sin og vannet er nå rett under øvre grense. De er så greie på sykehuset jeg går til, de gir meg time utifra hva jeg ønsker også og ikke kunn etter hva de mener er nødvendig.
 
Back
Topp