Veksle mellom amming og pumping/flaske

MammaTilNurket

Februar 14 :)
Hei :)
Jeg lurer på om det går ann å bade amme og pumpe ut melk for å gi fra flaske? sånn at vi kan bytte på å stå opp på natten, eller jeg kan være ute av huset noen timer alene. Må jeg i så fall pumpe meg like ofte som han ville ammet for å beholde melken?
Jeg har også blitt fortalt at en nyfødt bruker forskjellige sugeteknikker på bryst og flaske og at det dermed er lurt å bruke en slags kopp i steden for flaske for å unngå forvirring, stemmer dette?

Mvh Camilla
 
Hei!
Det går an å gjøre begge deler ja, men jeg vil ikke anbefale å gjøre det de første 6 ukene iallefall for da er produksjonen spesielt lett påvirkelig så om du pumper for mye så kan du ende opp med overproduksjon, om du pumper for lite så kan du få for lite melk og om du pumper for sjelden kan du få kraftig brystspreng. Og det er viktig at du får stimulert melkeproduksjonen din om natten og ikke minst få lettet på trykket om natten så du ikke får for mye spreng. Du må i begynnelsen pumpe like ofte som barnet ville diet for å opprettholde produksjonen din.

De første ukene etter fødselen er krevende fordi det er strevsomt å være i en ny livssituasjon og fordi det er travelt med baby, amming i seg selv kan i den situasjonen være enklere enn å pumpe å gi på flaske fordi du da har minst dobbelt så mye arbeid- alt utstyr skal vaskes og steriliseres og det tar tid å pumpe og mer tid å gi babyen melken. På natten må du pumpe deg om pappaen gir babyen melk fra flaske- så sånn totalt sett så er det nok mindre arbeid å "bare" amme. Hvis du skal ut og lufte deg litt uten baby så er det selvsagt greit om far kan gi barnet av flaske eller kopp. Barnet vil kunne bli sugeforvirret av å få melk fra flaske ja, fordi det er en helt annen teknikk men og fordi den får melken så lett fra flasken så han kan bli frustrert når han kommer på brystet igjen og må jobbe litt mer for å få i seg maten. Dersom dere skal gi barnet av flaske så er metoden langsom flaskemating fin, den kan du lese om her.

Jeg vil anbefale koppmating fremfor flaske iallefall de første ukene, det kan du lese om her.

Lykke til med fødselen og ammingen, husk at du kan alltid kontakte ammehjelpen om det er noe du lurer på :)

Med vennlig hilsen
Ammehjelper Ingebjørg :)
 
Back
Topp