Vekke baby for amming

anines

Elsker forumet
Nyfødte skal vel gjerne ha mat hver 3 time, fikk beskjed om å vekke han om han ikke våknet etter den tiden selv, men når er det ok å ikke vekke, evt hvor mange timer kan gå før man vekker? På natten vekker jeg aldri, men på dagen føler jeg nesten han kan sove flere timer sammenhengende en hva han gjør på natten, så blir så usikker på om jeg bare skal la han sove eller om jeg skal vekke han. Han er 4 uker.
 
Dersom han legger greit på seg og følger sin egen kurve, så hadde eg latt han sove når han sover og matet han når han var våken.. alt for mye hysteri rundt tidsskjema for mating på helt friske babyer.. såklart blir det en annen sak dersom han ikke får i seg det han trenger :)
 
Man trenger ikke vekke nyfødte hver tredje time med mindre de ikke legger på seg. Så lenge babyen sier i fra når den trenger mat kan du la baby styre.

Det er helt vanlig at de ikke har døgnrytme som gjør forskjell på dag og natt de første ukene.
 
Vi fikk beskjed av helsesøster om å vekke, hun måtte ha mat hver 2,5 time, men det var kun fordi hun var ganske liten og la på seg så dårlig i begynnelsen
 
Jeg fikk også beskjed om å vekke. Spurte om jeg skille fortsette og fikk da til svar at jeg burde fortsette i alle fall til han tok igjen fødselsvekten.
 
Hvis baby har vektoppgang så kan du la være. Vi fikk beskjed om å vekke datteren vår hver 3. time, fordi hun var prematur og 2000gram da vi dro hjem. Men etter en uke så vi det at hun ble så sint når vi vekket henne, at hun ikke spiste før vi fikk roet henne og det kunne ta 2-3 timer. Da sa sykehuset at vi skulle prøve å la være. Det som skjedde var at hun sov lengre, men spiste mye mer på dagtid :) Høyst sannsynlig oppdager du at han er mer glupsk ved neste måltid. Tenker at det ikke er noen fare, så lenge han spiser bra ellers.
 
Barn med gulsott og/eller lav fødselsvekt (eller andre utfordringer) blir ofte slappe og klarer ikke si ifra når de er sultne, men om han har en grei vekt, og grei form, trenger du ikke å vekke ham.
Du kan dog snakke med HS om det, så er du sikker. ;)
 
Helt friske barn som legger på seg skal ikke vekkes. De er selvregulerende :)
 
Da lar jeg han bare sove. Han har lagt på seg bra til nå, så han får jo i seg nok regner jeg med.

Ja, hvis babyen har en vektoppgang som helsesøster er fornøyd med (regner med du har vært på vektkontroll etter fødsel?) skal ikke vekking være nødvendig. Men hvis du er usikker, så ville jeg tatt en prat med helsesøster. Så får du råd fra de som kan vurdere vekstkurven hans :)
 
Fikk også beskjed på barsel om å legge han til hver 3. time, men det gjaldt kun de første dagene siden de kan sove en del etter fødsel. Etter melka var kommet skikkelig i gang kunne han få regulere selv så lenge han legger fint på seg.
 
Jeg fulgte ikke klokka, det virka så unaturlig. Nå hadde jeg en baby som spiste godt da. Han ga greie tegn når han var sulten :)
 
mini min la ikke på seg mye, og hadde i perioder pupp hver 1,5 t, men plutselig en dag sov hun 5 t på natten, (max 1 mnd gammel?) og jeg fikk sjokk! vi vekket henne ikke.

Vi fikk aldri beskjed om å vekke henne for å gi pupp, mini hadde også gulsott.
 
Vi fikk tips om å vekke hver 3. time på dagtid, slik at hun kunne sove lengre i strekk på natten :)
 
Back
Topp