Veien mot en liten spire med IVF/ICSI ❤️

En tråd i 'Dagbøker' startet av lmn86, 15 Jun 2017.

Endre kallenavn | Kom i gang/Hjelp | Last ned vår BV-forum app
  1. lmn86 Gift med forumet

Hei :)

Tenkt en stund på om jeg skal lage meg en dagbok for denne IVF/ICSI karusellen- for dette er jammen ikke bare bare! Mye tanker, venting, oppturer og nedturer!

Litt om oss og vår historie frem til nå:
    Vi har vært sammen siden våren 2013 og giftet oss i August 2016. Jeg er 31 år, mannen min er 39.

Jeg kastet pillene i starten av mai 2014, og vi begynte aktiv prøving med EL-tester og det som hører med høsten etter. I Desember 2014 satte spiren, men med test som ikke ble positiv før 2 uker etter IKM gjorde at jeg fikk en følelse av at noe ikke stemte. Dette visste seg å være riktig, og i februar 2015 mistet vi i SA. Ventet 8 uker på å få syklusen tilbake. Fortsatte å prøve, men tok det litt piano og testet ikke etter EL. Vi snakket litt om mulig utredning etterhvert, men vi hadde ikke bodd lenge nok sammen til å få offentlige forsøk. I November 2015 forlover vi oss, og fokus blir heller bryllup. Å skulle starte opp med IVF- utredning midt oppi bryllupsplanlegging var ikke aktuelt, så vi levde som normalt og brukte ingen beskyttelse- graviditet lot uansett vente på seg! Selvom vi ikke tester etter EL, så kværner det hele tiden i hodet mitt hvorfor det ikke skjer noe- og frustrasjonen er stor hver gang TR dukker opp. Vi bestemmer oss for å søke IVF-behandling rett etter bryllupsreisen i starten av September 2016!

Utredning:
    Vi hadde jo både hørt og lest om lang ventetid i det offentlige, så vi bestemmer oss for å ta utredning privat ved Medicus i Trondheim uten å gå via fastlege. Enkelt og greit, vi fyller ut noen skjema på nett og sender inn. Allerede tre dager etter ringer telefonen- de har gjennomgått søknaden og sier vi er klare kandidater. Siden jeg fikk TR dagen før telefonen kom, måtte vi vente til neste syklus med å ta blodprøver gjennom syklusen min. To dager etter kommer blodprøverekvisisjonene i posten, 5 til meg og 1 til mannen. I neste syklus blir blodprøvene tatt, og i slutten av oktober har vi time for undersøkelse av meg og levering av sædprøve til mannen! Vi (mest jeg) hadde hele tiden trodd at "feilen! l hos meg.. uregelmessige sykluser og helt tydelige hormonelle forstyrrelser hos meg- da jeg etter pilleslutt fikk myyye akne! (hormonelle forstyrrelser finner også akupunktøren min ut at jeg har, selvom behandling der ikke hjalp). Undersøkelsen av meg viser at alt ser fint ut hos meg, selvom verdiene jeg skulle hatt på de ulike blodprøvedagene under syklusen ikke stemte helt med "normalen". Jeg hadde likevel normalt nivå med egg (fikk aldri vite hva disse verdiene faktisk er). Sædprøven til mannen viste nedsatt kvalitet og trege svømmere. Måten legen formidlet denne beskjeden til min mann var helt horribel- og han gikk rett i kjelleren! Fikk dog tips om en vitaminkur han kunne ta- og han starter på denne dagen etter! Jeg kjøper meg CB fertilitetsmonitor for i November, for å få litt oversikt over syklusen min frem mot oppstart.

Henvisning videre:
    Etter å ha svidd av noen hundre tusener på et stort bryllup, er ikke lommeboken stor nok til behandling privat. Vi velger derfor at Medicus henviser oss videre til St.Olavs. Dette går igjen meget raskt. To dager etter henvisninger er sendt fra Medicus ringer St.Olavs. De har sett på resultatene og har allerede vurdert at vi trenger ICSI behandling. Vi må ta en blodprøve hver, og siden jeg skal ha TR noen dager etter, så er det ikke aktuelt med oppstart før i Januar pga jula. Dette er helt greit for oss- greit å ha litt tid å forberede seg mentalt. Vi får all info tilsendt og over telefon, ingen time på St.Olavs er nødvendig.

27. Januar starter jeg med kort protokoll, Puregon på 2. syklusdag og Orgalutran på syklusdag 5. Ganske lave doser. Får influensa noen dager før oppstart, så tidspunkt for oppstart er kanskje ikke helt ideell. 02. februar er vi på UL, og den viser 13 fine eggposer. To dager før uttak får jeg UVI lignende symptomer som kommer og går- men urinprøve på uttaksdagen viser negativt på dette. Ovitrelle settes 05. februar :) Uttaket 07. februar går fint, får ut 11 egg, 10 er modne. Nå venter to spennende dager hvor vi håper vi ikke får noen telefon fra St.Olavs- ingen telefon = befruktning! Det var to laaange dager. UVI symptomene er kommet tilbake for fullt, og den 2 timer lange bilturen til Trondheim for innsett 09. februar blir helt forferdelig- må jo møte med full blære! Har dog ikke kommet noe telefon, så vi skjønner at idag skal vi forhåpentligvis sette inn gullegget! Vi får beskjed om at 8 av 10 egg er befruktet og de setter inn det de kaller et perfekt 2-dagers egg. For en morsom prosess å se egget bli plassert i livmoren min! Jeg starer på Lutinus rett etter innsett! Nå er det bare å vente! Jeg mistenker fortsatt UVI-og dagen etter innsett tar jeg en ny prøve hos fastlegen og denne slår ut! Blir satt på en 10 dagers antibiotikakur! Mandag 13. februar ringer St.Olavs og forteller at 5 av de resterende 7 eggene har overlevd til blasto og jubelen står i taket!

Testdato er 23. februar er testdato og ukene går treeegt! Jeg kjenner på mange symptomer og har en god følelse. To dager før testdato kjenner jeg mens-symptomer og får en dårlig følelse. Velger å teste dagen etter- og forventet så er den negativ. På testdato kommer TR. Nedturen er stor! Nedturen blir desto større når jeg ringer St.Olavs og får beskjed om at jeg må hoppe over en syklus for å starte med fryseforsøk- og den neste syklusen kræsjer med påsken. Oppstart blir ikke før slutten på April, noe som føles forferdelig lenge til :(

Månedene sniker forbi, men 28. April starter jeg på progynova og fryseforsøk i stimulert syklus. 10. mai er jeg på UL og den viser tykk og fin slimhinne og ingen follikler er utviklet. Jeg starter på Cyclogest 12. mai og 16. mai setter vi inn en perfekt utviklet blasto-eskimo! 11 DPO tester jeg positivt- gleden er enorm! 6+3 får jeg plutselig noen stikkende smerter og begynner å blø! Smertene blir kraftigere og vi må ta turen til legevakten- som sender oss videre til St. Olavs. Jeg blir lagt inn, de mistenker SA/MA, så livmorslimhinnen og morkakevevet har begynt å trekke seg sammen. De vil ha meg over natten for nye undersøkelser- blødningen og smertene har dog stoppet opp. Dagen etter er jeg på to undersøkelser, jeg blør mer utover dagen med det er ikke fra livmor. De vil holde meg på sykehuset nok en natt for nye undersøkelser og ny hcg-blodprøve. 6+5 blir MA bekreftet og jeg får Cytotec for å få det ut- jævligste jeg har vært med på. Legen på Gyn-avd samarbeider med de nede på Fertilitetsseksjonen og jeg blir forsikret om at jeg skal slippe å dra hjem før alt er ute. De ville også at jeg skulle ta kuren på sykehuset, siden vi bor så langt unna. Det blir en jævelig dag og vi tror alt er ute. 6+6 er det fortsatt rester, men de på gyn-avd insisterer på at jeg kan dra hjem- resten vil komme ut selv! Jeg er ikke enig! Vil bare bli ferdig med det- vente på ny syklus og få igang et nytt forsøk! De mener jeg ikke trenger noe sjekk igjen før etter sommeren! Har idag snakket med Tynset sykehus, og skal på UL der over helga for å sjekke om det er rester. Jeg blør fortsatt, men går turer for å bruke tyngekraften til hjelp for å få det ut! Er det rester over helga, ringer jeg Fertilitetsseksjonen for å høre hva jeg bør gjøre videre!

Dette ble jammen et langt innlegg, men mye som måtte ut! Hadde egentlig tenkt å holde meg unna forumet til over sommeren, men spørs om jeg klarer det! Det er godt å skrive og få ting litt ut! Nå blir det jo en lang ny venteperiode! Håper vi får til å nyte sommeren og hverandre- og bygge oss opp til nytt forsøk :)

Klem :)

Last edited: 30 Sep 2017
  2. Avocado Forumet er livet Febbisbebbis'18

Hei søta :Heartred

Så fint å se at du får ut tankene dine her i din helt egen dagbok. Skal love deg at jeg har hatt mye glede av min oppigjennom, så det tror jeg du vil få også :)

Vi skulle jo aller helst fulgt hverandre frem til februar, og jeg er så oppriktig lei meg på dine vegne for at det ikke ble slik, men får si at jeg nå gleder meg til å følge med her over sommeren, og spesielt gleder jeg meg til å lese om kommende triumfer, for de kommer, vær du sikker på det! :Heartred

Klem i fleng :love2

3. lmn86 Gift med forumet

Ja, tenkt på det lenge og tror det blir litt godt å få skrevet litt

Skulle så gjerne vært med helt til februar- men det ville seg ikke slik og det er ingenting vi får gjort med det! Jeg er ganske langt nede, men på samme tid har jeg fortsatt håpet om at vi en gang skal lykkes️ er så HIMLA sjeleglad for de 4 blastoene vi har på frys

Klem

• Liker Liker x 1
  4. Avocado Forumet er livet Febbisbebbis'18

Fire fryseblastoer er godt å ha i bakhånd ❤️
    Håper den neste er en stayer!

5. LizRachel Elsker forumet Febbisbebbis'18

Så fint å se at du har opprettet deg en dagbok :)
    Det har hjulpet meg masse, å kunne dele av mine erfaringer med dere her inne som er igjennom akkurat det samme. Det er svært få i min egen omgangskrets som kan sette seg inn i vår situasjon, selv om de er forståelsesfulle.

Jeg unner deg av hele mitt hjerte en god sommer nå, og at det blir full klaff på en av blastoene du har i frysen.
    Ta godt vare på dere selv fremover, og ta den tiden du trenger. Mange gode klemmer til deg :Heartred

6. lmn86 Gift med forumet

Å fy flate.. trodde jeg var ferdig med smerter etter MA, men der tok jeg jammen feil!! Nye runder med "rier", uten premie og hjemme uten smertestillende som de hadde på sykehuset!! Må dette snart være over

7. lmn86 Gift med forumet

Endelig kom det noe ut igjen og krampene ga seg!! For en lettelse og lykke håper det snart er tomt nå!!

• Hjertelig Hjertelig x 1
  8. Avocado Forumet er livet Febbisbebbis'18

Fy flate altså, dette er så ufortjent :(
    Husker jeg lå hjemme med rier selv da jeg mistet i 2015, pokkers vondt :inpain:

Håper det var resten som kom nå, slik at det ikke varer noe lengre enn det absolutt må :Heartblue

9. lmn86 Gift med forumet

Sovna med enorme mengder paracet,ibux og sovemedisin innabords i natt! Våkna med samme smertene før det plutselig kom ut noe og det ga seg! "Vanlige menssmerter" nå! Snakka med St.Olavs og de var bare positive, for var tydelig at kroppen jobba! Greit det, men de smertene kunne jeg godt vært foruten!

10. Avocado Forumet er livet Febbisbebbis'18

Det er jaggu ikke for pyser!
    Men veldig godt at kroppen evner å rydde opp selv, det er absolutt det beste for deg og for hvor raskt du kommer deg i ettertid.
    Sender deg en styrkeklem :Heartred

11. lmn86 Gift med forumet

Det er heelt riktig!! Takk går mye bedre nå

• Liker Liker x 1
  12. LizRachel Elsker forumet Febbisbebbis'18

Det hørtes ikke noe godt ut :(
    Håper inderlig at det nå var absolutt siste rest som kom ut og at kroppen kommer seg raskt. Off, får så utrolig vondt av deg :(
    god klem :Heartpink

13. lmn86 Gift med forumet

Var som å få cytotec-dagen på ny! Heldigvis gitt seg.. for godt håper jeg takk

14. LizRachel Elsker forumet Febbisbebbis'18

Åh fy f.... godt det ga seg. De sier jo at cytotec er bedre for kroppen en utskraping, men gud bedre så forferdelig vondt det er!

15. lmn86 Gift med forumet

Ja, de sier jo så! Men er fortere ferdig med det med utskraping da..! Må nesten bare høre på legene og tro på at de vet best!

Når jeg hadde SA i 2015 satt alt fast i livmorhalsen, for embryoet hadde ikke løsna fra slimhinna! Da dro de bare alt ut og blødningen stoppa samme dag.. må si jeg heller foretrakk det enn dette! Selvom det sikkert ikke ble definert som utskraping!

16. lmn86 Gift med forumet

Tilbake i båten hvor alt startet på søndag! Vondt, men også godt å være tilbake i "fristedet" vårt️ nå skal godfølelsen tas tilbake!

God helg

• Liker Liker x 2
  17. LizRachel Elsker forumet Febbisbebbis'18

Håper du får en fin helg på sjøen

18. Avocado Forumet er livet Febbisbebbis'18

Kos deg! Og god helg! :D

19. lmn86 Gift med forumet

Angrer ikke på at vi dro i båten

• Liker Liker x 4
  20. LizRachel Elsker forumet Febbisbebbis'18