Vegetarisk kosthold

Frkmy

Betatt av forumet
Hei! Mannen min er vegetarianer, men spiser sjømat (kalles vel da for pescetarianer). Han ønsker gjerne at sønnen vår som nå er 6 mnd også skal spise vegetarisk. Jeg er åpen for det, men vi trenger da litt veiledning ift hva han skal spise for å få i seg nok proteiner, jern og andre vitaminer. Vi gir grøt kombinert med barnestyrt tilvenning, noe som fungerer for oss akkurat nå. Har du noen råd å komme med?
 
Hei Frkmy,

Generelt vil jeg anbefale melk og meieriprodukter som en kilde til proteiner av god kvalitet, dersom man ikke spiser kjøtt eller egg. Men jeg går ut ifra at mannen din kanskje ikke spiser meieriprodukter?
Som du sier er det veldig viktig å være nøye på proteiner i et vegetarisk kosthold. Det er også viktig å sørge for at man får i seg nok vitaminer slik som vitamin B12 og vitamin D (dette går lettere ettersom dere spiser fisk og/eller tar tran), og mineraler som jern, kalsium og jod.

Gode kilder til proteiner og vitaminer og mineraler i planteriket er korn, fullkornsprodukter og grønnsaker, og spesielt belgrukt (bønner, linser, erter, kikerter). I løpet av en dag bør man både få i seg kornprodukter og grønnsaker, ettersom disse inneholder proteiner som komplementerer hverandre. Fisk er også en god kilde til proteiner og andre viktige næringsstoffer.

Korn, kornprodukter og mørkegrønne grønnsaker slik som f.eks brokkoli, er en viktig kilde til jern og kalsium i et vegetarisk kosthold. Mandler, frø og nøtter er også en fin kilde til kalsium og vitamin B2 i et slikt kosthold. Jern som kommer fra plantebaserte matvarer tas best opp i tarmen sammen med C-vitamin. C-vitamin finner vi ikke bare i appelsiner, men også i paprika, blomkål og brokoli, og mange andre frukt og grønnsaker.

Når det gjelder jod, som er et veldig viktig mineral for spesielt gravide, ammende og små barn, er de viktigste kildene til dette meieriprodukter og hvit fisk. Du kan lese mer om jod her. Det kan være aktuelt med tilskudd av jod og vitamin B12. Dette gjelder spesielt for gravide, ammende og små barn.

Det er viktig å planlegge godt når man har et vegetarisk kosthold, og spesielt for små barn, slik at man får dekket alle behov. Dersom dere er usikre på dette anbefaler jeg å ta kontakt med en ernæringsfysiolog som dere kan møte for konsultasjon. Du kan også henvende deg til fastlegen, som eventuelt kan henvise til klinisk ernæringsfysiolog.

Husk å velge næringstett mat, fremfor mat med "tomme kalorier". Det er viktig for barn å få i seg de næringsstoffene de kan gjennom kosten.

Lykke til!
 
Hei! Mannen min er vegetarianer, men spiser sjømat (kalles vel da for pescetarianer). Han ønsker gjerne at sønnen vår som nå er 6 mnd også skal spise vegetarisk. Jeg er åpen for det, men vi trenger da litt veiledning ift hva han skal spise for å få i seg nok proteiner, jern og andre vitaminer. Vi gir grøt kombinert med barnestyrt tilvenning, noe som fungerer for oss akkurat nå. Har du noen råd å komme med?

Jeg er veganer og har det fantastisk. Har fått mye hjelp og info herfra---> www.hepla.no
Helsepersonell, leger og ernæringsrådgivere som ikke er ansatt hos eller får betalt av opplysningskontoret for meieriprodukter for å anbefale ulike typer melkeprodukt. Lykke til! :shy:
 
Back
Topp