Vegetarianer/vegan

Ser du har gått over til veganer. Har du noen forslag til retter? Venter også mitt første barn og er vegetarianer:) Tar i mot alle mat forslag du/dere kan gi
Vegetarbloggen, veganeren.com og veganmisjonen har vært det eg har brukt mest. Eg har sett i alle kokebøker vi har og sett etter vegansk mat, eg har også brukt Pintrest en del.
Noen av favorittene hos oss er søtpotet suppe, bakt potet/bakt søtpotet, fylt sopp (eg bruker det ofte når sambo har kylling, da har eg fylt sopp med "kylling tilbehør")
Tortilla pizza med vegetar bacon er veldig godt. Er så masse godt som finnes :p
Vi kan jo legge ut middagsplan på denne her tråden, så kan vi dele oppskrifter vist noen er intresert? :)
 
Vegetarbloggen, veganeren.com og veganmisjonen har vært det eg har brukt mest. Eg har sett i alle kokebøker vi har og sett etter vegansk mat, eg har også brukt Pintrest en del.
Noen av favorittene hos oss er søtpotet suppe, bakt potet/bakt søtpotet, fylt sopp (eg bruker det ofte når sambo har kylling, da har eg fylt sopp med "kylling tilbehør")
Tortilla pizza med vegetar bacon er veldig godt. Er så masse godt som finnes :p
Vi kan jo legge ut middagsplan på denne her tråden, så kan vi dele oppskrifter vist noen er intresert? :)
Super ide! :)
 
Vegetarbloggen, veganeren.com og veganmisjonen har vært det eg har brukt mest. Eg har sett i alle kokebøker vi har og sett etter vegansk mat, eg har også brukt Pintrest en del.
Noen av favorittene hos oss er søtpotet suppe, bakt potet/bakt søtpotet, fylt sopp (eg bruker det ofte når sambo har kylling, da har eg fylt sopp med "kylling tilbehør")
Tortilla pizza med vegetar bacon er veldig godt. Er så masse godt som finnes :p
Vi kan jo legge ut middagsplan på denne her tråden, så kan vi dele oppskrifter vist noen er intresert? :)

Veldig god idé!
 
Vegetarbloggen, veganeren.com og veganmisjonen har vært det eg har brukt mest. Eg har sett i alle kokebøker vi har og sett etter vegansk mat, eg har også brukt Pintrest en del.
Noen av favorittene hos oss er søtpotet suppe, bakt potet/bakt søtpotet, fylt sopp (eg bruker det ofte når sambo har kylling, da har eg fylt sopp med "kylling tilbehør")
Tortilla pizza med vegetar bacon er veldig godt. Er så masse godt som finnes :p
Vi kan jo legge ut middagsplan på denne her tråden, så kan vi dele oppskrifter vist noen er intresert? :)
Åååh, så mye godt:)
Og ja, det høres jo kjempe flott ut! :D
 
Da legger eg ut ukeplanen for denne uken (selv om den nesten er over) :p
Mandag :vårrull (hjemmelagde)
Tirsdag : pasta grateng med sopp og brokkoli
Onsdag: hot dog's (da spiste eg soya kort fra halsans kök)
Torsdag: søtpotet risotto med asparges og pinjekjerner
Fredag: tikka masala
Lørdag: Calzone
Søndag spises vi alltid middag hos svigers, så da blir det sikkert hva en de har inntog kjøttet sitt :p
 
Her er min:
Mandag: Blomkålsuppe
Tirsdag: Søtpotetmos med maiskolber, middelhavssalat fra Mills og stekt sopp
Onsdag: Pasta med kremet sweet chili saus, grønnsaker og kikerter
Torsdag: rester
Fredag: Vårruller med dip
Lørdag: Spise på tivoli
Søndag: Pasta med grønnsaker og tofu, pluss salat.
 
Her er min:
Mandag: Blomkålsuppe
Tirsdag: Søtpotetmos med maiskolber, middelhavssalat fra Mills og stekt sopp
Onsdag: Pasta med kremet sweet chili saus, grønnsaker og kikerter
Torsdag: rester
Fredag: Vårruller med dip
Lørdag: Spise på tivoli
Søndag: Pasta med grønnsaker og tofu, pluss salat.
Ka type blomkålsuppe lager du? Eg elsker blomkålsuppe men eg liker ikke min egen
 
Ka type blomkålsuppe lager du? Eg elsker blomkålsuppe men eg liker ikke min egen
Jeg lager en veldig enkel en:
Del en løk i små biter og kok mykt i en stor kjele. Ha i to blomkålshoder i biter og to poteter i terninger og dekk såvidt med vann. Ha i tre terninger grønnsaksbuljong og kok mørt.
Ta av noen biter blomkål og bruk stavmikseren på resten til den er helt glatt. Ha i en slump oatly imat (havre"fløte") og smak til med salt og pepper. Ha de hele bitene med blomkål du tok ut tilbake i gryta. :)

Hvis du tar ut mange hele biter blomkål, så pass på at du tar ut litt vann før du bruker stavmikseren, ellers blir suppa for tynn.

Elsker toppinger på suppe, så jeg sprøsteker gjerne noe sopp med salt og pepper, rasper litt gulrot og/eller koker litt pasta/brokkoli. Så kan alle toppe med det de liker. :)
 
Jeg lager en veldig enkel en:
Del en løk i små biter og kok mykt i en stor kjele. Ha i to blomkålshoder i biter og to poteter i terninger og dekk såvidt med vann. Ha i tre terninger grønnsaksbuljong og kok mørt.
Ta av noen biter blomkål og bruk stavmikseren på resten til den er helt glatt. Ha i en slump oatly imat (havre"fløte") og smak til med salt og pepper. Ha de hele bitene med blomkål du tok ut tilbake i gryta. :)

Hvis du tar ut mange hele biter blomkål, så pass på at du tar ut litt vann før du bruker stavmikseren, ellers blir suppa for tynn.

Elsker toppinger på suppe, så jeg sprøsteker gjerne noe sopp med salt og pepper, rasper litt gulrot og/eller koker litt pasta/brokkoli. Så kan alle toppe med det de liker. :)
Hørtes ordentlig godt ut, den skal prøves!
 
Åh, dere lager mye godt ser jeg!
Jeg har vært så kvalm at her har det ikke vært noe særlig kokkelering denne uken, og ikke alltid jeg spiser middag en gang. Huff :( Får se hvordan formen er til uka og hvis jeg orker det da, skal jeg skrive ned middagsliste :)
 
Jeg er så og si helt plantebasert. Spiser dog fisk fra den grønne lista til wwf på besøk hos min farmor f.eks. Kan tenkes jeg spiser litt pinnekjøtt julaften, men vil si jeg er 95% plantebasert sånn summa summarum :) spiser ikke egg og melk i det hele tatt. For meg er dette nesten verre, da disse dyrene lever lenger i elendigheten enn "slaktedyr". Soya er det mye av i kjøttetterlignere, men jeg spiser lite av dette da det er prossessert. Anbefaler å prøve å lage pølse av en marinert gulrot, det er overraskende godt ;)
 
Kult med en sånn tråd! :)

Mandag: Grønn curry
Tirsdag: Pad thai nudelsuppe
Onsdag: Kikertgryte med noen rester..
Torsdag: Grilling: marinerte grillspyd, maiskolber, bakt potet med facon og aioli
Fredag: Fajitas med tofu
Lørdag: Burgere med hjemmelaget dressing og potetbåter
Søndag: I dag blir det en tandoorigryte med ris og hjemmelaget nan. :)
 
Kult med en sånn tråd! :)

Mandag: Grønn curry
Tirsdag: Pad thai nudelsuppe
Onsdag: Kikertgryte med noen rester..
Torsdag: Grilling: marinerte grillspyd, maiskolber, bakt potet med facon og aioli
Fredag: Fajitas med tofu
Lørdag: Burgere med hjemmelaget dressing og potetbåter
Søndag: I dag blir det en tandoorigryte med ris og hjemmelaget nan. :)
Hvordan/hvor lager/kjøper du facon? Veldig lyst til å prøve!

Jeg er forresten ny på tofu. Har silketofu, fast type i skapet, hva skal jeg bruke den til? Noen forslag? :)
 
Hvordan/hvor lager/kjøper du facon? Veldig lyst til å prøve!

Jeg er forresten ny på tofu. Har silketofu, fast type i skapet, hva skal jeg bruke den til? Noen forslag? :)

Haha, jeg er faktisk litt usikker! :p Det er mannen som pleier å lage facon, men jeg tror han bruker oppskriften hos Veganmisjonen som utgangspunkt. Viktig at det er i små nok biter så det blir gjennomstekt. Bestiller næringsgjær på iHerb, men du kan kjøpe det (dyrt) på helsekost også.

En annen lettvint måte å bruke tofu på (f.eks. hvis du vil ha det i en salat, på toppen av en nudelsuppe eller lignende), er å presse ut vannet, skjære den opp i relativt små biter, steke den i litt olje så den blir litt tørrere, ha over litt soppsoyasaus (ca 1 spiseskje), steke ned og deretter ha over marinade: 1-2 ss soppsoya, 1 ts sesamolje, 1 ts brunt sukker, 1 ts sennep og 1 ts tørket/knust chili. Kutt litt ned på chilien om du ikke er så glad i sterk mat.
Det høres voldsomt ut når jeg skriver ned trinnene, men det er veldig enkelt. Det er mest å fikse marinaden (som tar 2 min), og å la den steke og godgjøre seg mens man driver med noe annet.

Jeg bruker veldig lite silketofu. Selv om det står at den er fast, er den egentlig ikke det. Silketofu passer ofte i desserter, sjokolademousse o.l. Men når jeg ikke har fått tak i vanlig tofu, har jeg brukt den på vanlig vis og stekt opp. Det blir bare så innmari lite igjen av den. Har også brukt silketofu til tofu scrambled eggs og "egge"salat. :)

Lykke til med utprøvingen! :)
 
Haha, jeg er faktisk litt usikker! :p Det er mannen som pleier å lage facon, men jeg tror han bruker oppskriften hos Veganmisjonen som utgangspunkt. Viktig at det er i små nok biter så det blir gjennomstekt. Bestiller næringsgjær på iHerb, men du kan kjøpe det (dyrt) på helsekost også.

En annen lettvint måte å bruke tofu på (f.eks. hvis du vil ha det i en salat, på toppen av en nudelsuppe eller lignende), er å presse ut vannet, skjære den opp i relativt små biter, steke den i litt olje så den blir litt tørrere, ha over litt soppsoyasaus (ca 1 spiseskje), steke ned og deretter ha over marinade: 1-2 ss soppsoya, 1 ts sesamolje, 1 ts brunt sukker, 1 ts sennep og 1 ts tørket/knust chili. Kutt litt ned på chilien om du ikke er så glad i sterk mat.
Det høres voldsomt ut når jeg skriver ned trinnene, men det er veldig enkelt. Det er mest å fikse marinaden (som tar 2 min), og å la den steke og godgjøre seg mens man driver med noe annet.

Jeg bruker veldig lite silketofu. Selv om det står at den er fast, er den egentlig ikke det. Silketofu passer ofte i desserter, sjokolademousse o.l. Men når jeg ikke har fått tak i vanlig tofu, har jeg brukt den på vanlig vis og stekt opp. Det blir bare så innmari lite igjen av den. Har også brukt silketofu til tofu scrambled eggs og "egge"salat. :)

Lykke til med utprøvingen! :)
Takk skal du ha! Jeg prøver meg i dag, tenker jeg. Skal lage pizza og tenkte jeg kanskje kunne toppe den med den stekte tofuen din etter steking, tror du det ville vært godt? Ellers kan jeg lage "eggerøre" med den i morgen, det vil jeg også prøve. :)
 
Takk skal du ha! Jeg prøver meg i dag, tenker jeg. Skal lage pizza og tenkte jeg kanskje kunne toppe den med den stekte tofuen din etter steking, tror du det ville vært godt? Ellers kan jeg lage "eggerøre" med den i morgen, det vil jeg også prøve. :)

Ja, jeg har ikke testet selv, men er rimelig sikker på at det skal funke bra. :) Du kan sikkert ha den på før den steker også, for godt stekt er bare fint når det gjelder tofu. :)
 
I går var vi på tur, så da lagde vi med oss wraps. :) Smurte hummus i bunnen og hadde over reven gulrot, reven agurk, litt rødløk, kikerter, cherrytomat delt i fire og sprinklet litt soltørket tomat over. Fin turmat. :)
 
Denne tråden hadde jeg glemt litt. Må bare nevne at jeg har vært på bilferie med familien (som ikke er veganere) og har ikke spist så bra mat, så alle tips til god og næringsrik vegansk mat tas imot med takk. Gjerne noe litt varmende og, for høsten er her, for fillern! :/ Hva spiser dere om dagen?
 
Denne tråden hadde jeg glemt litt. Må bare nevne at jeg har vært på bilferie med familien (som ikke er veganere) og har ikke spist så bra mat, så alle tips til god og næringsrik vegansk mat tas imot med takk. Gjerne noe litt varmende og, for høsten er her, for fillern! :/ Hva spiser dere om dagen?

Anbefaler deg å sjekke ut bloggen Grønnsakshagen. Alle rettene hun har lagt ut er typisk næringsrike og mettende, basert på "vanlige" råvarer. Mine favoritter er thaisuppe med spicy tofubiter og quinoagryta, men jeg synes alle er gode. :) http://www.grønnsakshagen.no/2014/11/deilig-suppe-med-kokosmelk-og-spicy.html
Ellers hadde jeg denne curryen her om dagen, den er det masse gode grønnsaker http://cookieandkate.com/2015/thai-red-curry-recipe/ Hadde i litt tofu for å booste med proteiner. Fin nå som grønnkålen kommer i butikkene. :)
 
Herregud så mange kjøtterstatninger det finnes i dag i forhold til bare noen få år siden!
- Oumph er topp
- Quorn er topp
- Den vegetariske slakteren er tipp topp, men fås ikke så mange steder, bare noen helsekostbutikker
- Ulikt fra Hälsans Køk
- Alle de nye på Rema 100 og Kiwi (vegetardagen osv.)
- Seitan og tofu på eksotiske butikker
- Halloumi-ost, stekt. Nammmm

Kan forøvrig på det varmeste anbefale veggis-burgerne til Max, og også den nye Green burgeren til Deli de Luca. McDonalds lanserer straks sin nye veggis-burger!

Bare å velge og vrake!
 
Back
Topp