vask av ny vogn?

Thile

Andre møte med forumet
Hei! Har kjøpt ny emmaljunga edge vogn. Tenkte å vaske den litt før den skal tas i bruk m. tanke på å fjerne kjemikalier fra madrass og innerstoff. Det står at man kan vaske med håndvask, men jeg lurer på å ta madrass og innertrekk og overtrekk på håndvaskprogram i maskina. Noen som veit om dette går fint? Og hva med kalesjen? Er det viktig å vaske denne før bruk, og hvordan bør dette gjøres uten å ødelegge stoffet (vil jo at det skal fortsette å være f.eks. uv-beskyttelse der).
 
Ser ikke poenget med å vaske en splitter ny vogn. Aldri gjort det til ungene mine. Jeg tenker at det holder å ha nyvasket laken og sengetøy.
 
Kalesjen blir vel litt som å vaske taket inne i bilen før du tar den i bruk. Jeg tror det går bra.

Ang madrass, så bruker man laken over. Det går i tillegg an å ha tisselaken mellom. Ville ikke bekymret meg så mye. Vasker derimot alltid laken, sengetøy og klær før det brukes første gang. Det ligger babyen rett på.
 
Jeg villa tørket over litt med fuktig klut, som de andre sier bruker man jo sengetøy i tillegg :)
 
Har selv kjøpt ny Emmaljunga edge, og har faktisk ikke hørt snakk om eller tenkt tanken på vask før bruk.. før nå :p (3 uker til termin).

Men selv har jeg vasket alt sengetøy, samt hold plastikken på madrassen i vognen på frem til vi skal ta den i bruk. Skal undersøke litt om rensing, kanskje det er mer skånsomt for vognen å bli renset enn å vaske madrass osv i marskinen? kalesjen kan helt sikkert renses på et vis, samt stoffet på innsiden på vognen + madrassen :)
 
Jeg spurte i butikken om det var nødvendig å vaske vogna på noen måte før bruk, og det var absolutt ikke nødvendig fikk jeg beskjed om. Det er så strenge regler til produksjonen osv, så det skal være trygt å bruke den som den kommer.
 
Ville hatt på vasket laken og tørket innsiden med en fuktig klut :) trenger ikke vaske kalesje? Jeg vasket alt som kunne vaskes på vår vogn, men vi kjøpte brukt og da er det litt deilig å vaske alt først...
 
Jeg vasket over med fuktig klut, hang madrassen til luft og tok på nyvaska sengetøy :)
 
Vasket ikke med nr 1 og gjør nok ikke det med nr 2 heller. Har en ubrukt edge bag hvor plasten er på enda og tenkte bare å ta på tisselaken og vanlig laken.
 
Back
Topp