Vask av bunadsskjorte

Ceccii86

Forumet er livet
Desemberlykke2017
Snøfnuggene 2018
Er litt sent ute, men ser bunadsskjorten skulle hatt seg en vask og forhåpentligvis blir den tørr til i morgen [emoji4]

Noen tips til hvordan? Har hørt zalo skal være bra?
 
Hmm... Jeg har alltid vasket den i maskin på håndvask og 30 grader. Den er i vaskemaskina i skrivende stund faktisk [emoji12]
 
Lin eller bomull?

Zalo har jeg aldri brukt.
Eller hørt anbefalt.

Jeg har lin, og vasker helst med egen såpe for slikt. Evt milo om jeg ikke har. Håndvesker, men skyller av og til i maskin.

As er speak er min og mannens i vaskemaskinen. De er rene, men får bare en skylling og lett sentrifuge så skal jeg henge dem ut til tørk og stryke i ettermiddag .

Men om den er skitten så må den vaskes, og ideelt sett for et år siden.... Bomull, vask i maskina

Lin, tja, hånd eller maskin etter hva du tørr, er det farget broderi eller hvitt?
Jeg har hvit skjorte i lin .brodert med hvitt.
Når jeg tar den av meg i morgen kveld legger jeg den i kaldt vann. Bytter på fredag og lar den logge i kaldt vann til jeg orker å vaske. Det løser opp, og er lurt.

Men om den trenger en vask nå har du jo ikke tid til det

Hadde satser på ullprogram eller tilsvarende forsiktige greier i maskin, heng til tørk og stekk på den som best du klarer. Stryk når den er nesten tørr.
 
Lin eller bomull?

Zalo har jeg aldri brukt.
Eller hørt anbefalt.

Jeg har lin, og vasker helst med egen såpe for slikt. Evt milo om jeg ikke har. Håndvesker, men skyller av og til i maskin.

As er speak er min og mannens i vaskemaskinen. De er rene, men får bare en skylling og lett sentrifuge så skal jeg henge dem ut til tørk og stryke i ettermiddag .

Men om den er skitten så må den vaskes, og ideelt sett for et år siden.... Bomull, vask i maskina

Lin, tja, hånd eller maskin etter hva du tørr, er det farget broderi eller hvitt?
Jeg har hvit skjorte i lin .brodert med hvitt.
Når jeg tar den av meg i morgen kveld legger jeg den i kaldt vann. Bytter på fredag og lar den logge i kaldt vann til jeg orker å vaske. Det løser opp, og er lurt.

Men om den trenger en vask nå har du jo ikke tid til det

Hadde satser på ullprogram eller tilsvarende forsiktige greier i maskin, heng til tørk og stekk på den som best du klarer. Stryk når den er nesten tørr.

Litt dårlig på dette, men tror det er bomull. Er bergensbunad...

Men da prøver jeg den på skånsomt program i maskinen med litt milo, og satser på det går bra [emoji4] takk for tips! Får huske å vaske den etter bruk i år (skal brukes tre ganger bare på de neste ti dagene).
 
Litt dårlig på dette, men tror det er bomull. Er bergensbunad...

Men da prøver jeg den på skånsomt program i maskinen med litt milo, og satser på det går bra [emoji4] takk for tips! Får huske å vaske den etter bruk i år (skal brukes tre ganger bare på de neste ti dagene).

Alltid vaske etter bruk, men ikke stryke før tidligs ca en uke før bruk (blir gul om den henger strøket i skapet lenge)
Har seks skjorter å stryke i dag. Min og mannen til bunad i lin. Ungenes tre til festdrakt i bomull og eldstemann skal først ha uniform siden han går i korps så en ekstra der

Begynner snart, bunadsskjortene fikk ikle henge ute siden det regner så de hang på kleshenger i tørkeskapet og er passe fuktig til stryking nå.
 
Vasker den i maskin på håndvask program 30°:)
 
Litt dårlig på dette, men tror det er bomull. Er bergensbunad...

Men da prøver jeg den på skånsomt program i maskinen med litt milo, og satser på det går bra [emoji4] takk for tips! Får huske å vaske den etter bruk i år (skal brukes tre ganger bare på de neste ti dagene).
Jeg har også Bergensbunad :) De skjortene tåler en del. Vasker skjorten i maskinen etter bruk. Vanlig skjortevask med Blenda sensitive hvit. Hatt skjorten i 15 år og den ser fremdeles fin ut. Stryke gjør du maks et par dager før sånn at skjorten ikke blir gul.
 
Jeg har også Bergensbunad :) De skjortene tåler en del. Vasker skjorten i maskinen etter bruk. Vanlig skjortevask med Blenda sensitive hvit. Hatt skjorten i 15 år og den ser fremdeles fin ut. Stryke gjør du maks et par dager før sånn at skjorten ikke blir gul.

Den henger til tørk nå, så ser ut til at det gikk veldig greit i maskinen. [emoji4]
 
Back
Topp