Var dere enige om at barnet skulle døpes eller ikke?

For min del kunne vi like gjerne hatt navnefest, men for samboer var dåp viktig. Hans ønske om dåp var høyere enn mitt om kun navnefest så da ville jeg ta hensyn til det :)
 
Vi var ikke helt enige, nei. Han ønsket dåp mens jeg helst ville droppe det, men det endte med at vi døpte ungene.
 
Vi begge er enige at det skal døpes, mens han bestemmer hvor siden jeg ikke har noe forhold til stedet vi bor. Men skal døpes i kirken som han ble døpt i.
 
Hos oss er dåp en selvfølge :) Aldri vært noen diskusjon på det.
 
Vi var egentlig enig om at barna ikke skulle døpes siden ingen av oss heller er spesielt religiøse [emoji4] vi har derimot navnefest med seremoni, siden vi synes det er en fin og personlig markering av den nye verdensboeren [emoji4][emoji106][emoji176]
 
Begge var enige
 
Jeg ville bare ha navnefest, men faren var veldig på at han skulle døpes, mest fordi moren og bestemoren hans er veldig religiøse
 
Ja, det var vi[emoji4] Våre barn er døpt!
 
Vi hadde ikke vært sammen om vi var uenige om de essensielle tingene som (over)tro og livssyn.
Dåp er en religiøs handling, og siden vi begge er ateister, var navnefest det naturlige valget.
Vi har heller ikke en sånn tilnærming til barneoppdragelsen at den ene bare trumfer gjennom og den andre gir seg.
Vi har foreløpig ikke vært uenige om noe heller, fordi vi er på samme bølgelengde. :)
 
Vi er enige om at baby i magen skal døpes, men tror jeg er mer nøye på når jeg vil det skal skje.. Tenker rundt 2 mnd alderen iallefall :)
 
Det ble bare automatisk sånn egentlig :p

Jeg er ikke døpt, derfor ble ikke hun heller det.
 
Vi var enig om å droppe dåp og ha navnefest i stedet. Lille skal selv få ta valget om dåp når han er eldre.
 
Enige
 
Samboeren var veldig usikker og vil egentlig døpe pga tradisjon. Jeg vil virkelig ikke døpe. Vi gjorde en avtale om at hun fikk hans etternavn (planen er at jeg og skal ta det), så blir det navnefest istedet [emoji4]
 
Vi var ikke helt enige. Jeg var for dåp,og han var ikke. Da vi ikke er religiøse,eller bryr oss om kirken.

Men jeg ville heller døpe nå,så slipper lillegutt p gjøre det senere hvis han vil konfirmere seg i kirken. Ser for meg at det er flaut å måtte gjøre som ungdom. Han kan heller melde seg ut av kirken selv hvis han vil det:)

Så det endte med dåp her:p
 
Ingen diskusjon. Vi er døpt og konfirmert og gift i kirka, så spørsmålet var bare når (finne dato som passer for tilreisende familie), ikke om. Så ja. Alle tre er døpt.

Vi er ikke hyppig i kirka, men en gang i året eller to blir det. Vi følger opp tilbud om fireårsbok, en cd de får når de er fem, førsteklassebok, tårnagent i tredje, der er vel noe i fjerde, femte er noe den dagen femåringene får cd, sjette har lys våken (overnatting)
Med tre unger og to tanteunger som vi også møter opp på sånne dager for blir det stort sett hvert år noe. Det er veldig hyggelige, familieorienterte gudstjenester.
 
Back
Topp