Vanskelig legging og urolig på natta - råd??

Rose88

Betatt av forumet
Har ei på 9 mnd som ikke klarer å finne roen når vi legger henne. Vi må hysje, kose i senga, ta på fanget osv. I tillegg har hun en liten stund nå våknet flere ganger om nettene og gråter, må ha trøst og kos. Noen ganger gråter hun på fanget også, men roer seg som regel der. Men våkner ofte med en gang vi legger henne i senga igjen. Hun kan holde på sånn i 3 timer. Dette begynner å tære på. Kjenner at det er litt frustrerende når man ikke vet grunnen, og føler meg litt hjelpesløs. Vi sluttet med nattflaske for en stund siden, så hun spiser ikke på natta. Synes også det er vanskelig å finne riktig leggetid. Hun våkner til forskjellige tider om morgenen og lengden på duppene varierer så vi får aldri ordentlig rutine føler jeg. Hun har to dupper om dagen. Bør vi ha samme tidspunkt for duppene og legging for natta, uansett åssen hun har sovet på natta, når hun våkner om morgenen og når hun våkner på siste dupp? Håper noen har noen råd :)
 
Har det alltid vært sånn? Eller kan det skyldes utviklingssprang?

Vanskelig å komme med nyttige tips, enn å prøve å legge alltid til samme tidspunkt på kvelden i noen dager, og se om det hjelper. Rutiner er ikke rutiner hvis det er flere dager med unntak enn "vanlige" dager. Eventuelt prøv å justere dagsoving slik at hun får være våken i noen timer før hun legges for kvelden.

Men ja, om det er hylskriking (ikke bare sutring) bør man trøste og hjelpe å roe ned, så det du gjør er helt riktig!

Noe som kan hjelpe er å gi trøst/kos om natten UTEN blikkontakt. Slik at babyen forstår at dere passer på ham/henne uten å bli overstimulert.
 
Har det alltid vært sånn? Eller kan det skyldes utviklingssprang?

Vanskelig å komme med nyttige tips, enn å prøve å legge alltid til samme tidspunkt på kvelden i noen dager, og se om det hjelper. Rutiner er ikke rutiner hvis det er flere dager med unntak enn "vanlige" dager. Eventuelt prøv å justere dagsoving slik at hun får være våken i noen timer før hun legges for kvelden.

Men ja, om det er hylskriking (ikke bare sutring) bør man trøste og hjelpe å roe ned, så det du gjør er helt riktig!

Noe som kan hjelpe er å gi trøst/kos om natten UTEN blikkontakt. Slik at babyen forstår at dere passer på ham/henne uten å bli overstimulert.
Nei, det begynte for kanskje et par uker siden. Var ikke så ille i starten, men har vært verre de siste dagene. Hun var syk en periode, så det var en del uro da også. Men så ble hun frisk og nettene ble bedre, før det ble verre igjen. Har tenkt at det kan være utviklingssprang, eller tenner. Hun er litt opp og ned med mat om dagen, noen ganger vil hun bare ha most mat. Når hun får brødbiter eller biter av annen mat er det akkurat som hun ikke «klarer» å tygge innimellom, kan jo være fordi det er vondt i munn.

Vi har det helt mørkt i rommet, så det blir ingen øyekontakt. Vi stryker evt bare på henne mens hun ligger i senga og hysjer forsiktig eller prater rolig til henne, evt tar henne opp på fanget. Evt setter på rolig musikk/white noise i tillegg.
Siden det varierer hvor lenge hun sover på siste dupp, så varierer det litt hvor lenge hun er våken før hun legges for natta. Hun virker ofte overtrøtt, så kan ikke holde henne våken for mange timer. Det varierer også hvor mye hun sover tilsammen i løpet av dagen. I dag feks sov hun 1. dupp fra 08.40-10.30 og 2. fra 13.30-15.00. Hun fikk melkeflaske 18.05 etter å ha tatt på pysj og sett litt i bok, så gikk vi og pusset tenner når hun var ferdig med flaska. Sang litt for henne før jeg la henne i senga, ble gråt så jeg tok henne opp og sang litt litt før jeg la henne ned igjen. Ble litt sutring, men snakket rolig og sa at mamma er her. Hadde på white noise i bakgrunnen hele tiden. La henne i senga første gang 18.25, sovnet 18.35, så i dag var tydeligvis timingen veldig bra. Vanligvis er det mer gråt og uro, og kan ta 20-30 min fra hun blir lagt til hun sovner.
 
⁸Nei, det begynte for kanskje et par uker siden. Var ikke så ille i starten, men har vært verre de siste dagene. Hun var syk en periode, så det var en del uro da også. Men så ble hun frisk og nettene ble bedre, før det ble verre igjen. Har tenkt at det kan være utviklingssprang, eller tenner. Hun er litt opp og ned med mat om dagen, noen ganger vil hun bare ha most mat. Når hun får brødbiter eller biter av annen mat er det akkurat som hun ikke «klarer» å tygge innimellom, kan jo være fordi det er vondt i munn.

Vi har det helt mørkt i rommet, så det blir ingen øyekontakt. Vi stryker evt bare på henne mens hun ligger i senga og hysjer forsiktig eller prater rolig til henne, evt tar henne opp på fanget. Evt setter på rolig musikk/white noise i tillegg.
Siden det varierer hvor lenge hun sover på siste dupp, så varierer det litt hvor lenge hun er våken før hun legges for natta. Hun virker ofte overtrøtt, så kan ikke holde henne våken for mange timer. Det varierer også hvor mye hun sover tilsammen i løpet av dagen. I dag feks sov hun 1. dupp fra 08.40-10.30 og 2. fra 13.30-15.00. Hun fikk melkeflaske 18.05 etter å ha tatt på pysj og sett litt i bok, så gikk vi og pusset tenner når hun var ferdig med flaska. Sang litt for henne før jeg la henne i senga, ble gråt så jeg tok henne opp og sang litt litt før jeg la henne ned igjen. Ble litt sutring, men snakket rolig og sa at mamma er her. Hadde på white noise i bakgrunnen hele tiden. La henne i senga første gang 18.25, sovnet 18.35, så i dag var tydeligvis timingen veldig bra. Vanligvis er det mer gråt og uro, og kan ta 20-30 min fra hun blir lagt til hun sovner.
Tannutbrudd kan nemlig være veldig plagsomt. Altså, jeg tror jeg hadde gjort akkurat det samme som du gjør i en slik situasjon. Dette er sikkert en forbigående periode og det går over snart! :Heartpink
 
Back
Topp