Vannkopper og lege....

Le10

Glad i forumet
Marsmellows-15
Når ville dere ha kontaktet lege ved vannkopper?
Flere med syke barn ved vannkopper?

Frøkna her fikk vannkopper på tirsdag og har vært i fin form, helt til i går. Da gikk feberen hennes opp (40,6) og ville helst ligge på sofaen, drikker og spist lite. (feberen går ned med paracett, men blir ikke afebril).
I dag våkner vi med 40,9 i feber, blir fortsatt ikke afebril med paracett, men synker noe. Vil ikke leke med storebror og har tilsammen sovet 4-5 t i dag.
Ved tidligere sykdommer har hun ville leke litt, selvom hun har høy feber. Så kontaktet legevakt i sted siden jeg syntes allmenntilstanden er nedsatt mer enn vanlig. Men fikk bare beskjed om å se ann når jeg ringte.
Eldste var i kjempe form når han hadde vannkopper, kanskje derfor jeg reagerer litt ekstra på at Frøkna er i dårlig form :/
 
Var høy feber da. Så hadde sikkert også ringt legevakt for råd da. Spesielt om hu ikke får i seg noe særlig drikke og ved tørre bleier/ikke går på do og tisser.

Masse god bedring! Ikke gøy når unga blir så slått ut av sykdom.

Hadde faktisk vannkopper i hus for 4 uker siden ca. Men hu hadde ikke feber noen dager og drakk godt. Ikke så stor matlyst. Ellers fine. Eldste hadde høy feber en dag bare. Så ringte ikke noe lege da heller. Siden det gikk over av seg selv.
 
Alle våre hadde det for et drøyt år siden. De to eldste bare holdt vi hjemme. Ga pleie og sånn. Helt greit. Yngste var vi på legevakta med. Hos fastlegen og innlagt i tre døgn pga infeksjon i vannkoppene som måtte behandles med antibiotika. Og hun var ikke tre uker gammel da hun fikk vannkopper. Så pga alderen hadde vi lavere terskel på lege for henne da.
 
Uff, masse god bedring. Datteren vår hadde også høy feber ved vannkopper, og sov for det meste.
Viktigste er å få i dem nok drikke. Og følge med på temperatur. Godt tegn at feber synker med Paracet selv om ikke afebril.
Dersom barnet ikke har våte bleier/ går på do og dere ikke får i drikke hadde jeg ringt legevakt på nytt og krevd å få komme inn.
 
Jeg har nok litt høyere terskel for å kontakte lege. Jeg ville ringt om jeg trodde barnet trengte innleggelse for å få intravenøs væske, men før det ville jeg gjort absolutt alt jeg kunne for å få i nok drikke selv. Hvis legen uansett ikke kan hjelpe til med noe, så tenker jeg at syke barn (og voksne) har det mye bedre hjemme enn på venteværelset på legevakten. Er man usikker kan man alltids ringe dem på nytt for å høre hva de tenker. :)
 
Jeg ville nok dratt til legen om feberen er så høy over mange dager eller om du ikke får i henne drikke, men mest fordi jeg kanskje ville blitt usikker på om det kunne være noe annet/mer enn vannkopper. God bedring til den lille :)
 
Jeg ville reagert på feberen. Vi fikk ekstremt høy feber her ved fjerde barnesykdom, og den droppet kun 0,5 grad med paracet og jentungen fungerte rett og slett ikke. Vi kontaktet lege, og fikk da beskjed om å forsøke med flytende Ibux disse få dagene. Det tok all feber, og hun ble raskt mye piggere. Kanskje ringe og høre om du kan gi det for en periode for å få ned feber? Men som fler skriver, kontakt heller lege for ofte.
 
Ved så høy feber er det ikke normalt at Paracet tar vekk alt. Helt normalt at den bare synker litt.

Jeg ville bare sett an litt og prøvd å fått i mest mulig væske.
 
Jeg har nok litt høyere terskel for å kontakte lege. Jeg ville ringt om jeg trodde barnet trengte innleggelse for å få intravenøs væske, men før det ville jeg gjort absolutt alt jeg kunne for å få i nok drikke selv. Hvis legen uansett ikke kan hjelpe til med noe, så tenker jeg at syke barn (og voksne) har det mye bedre hjemme enn på venteværelset på legevakten. Er man usikker kan man alltids ringe dem på nytt for å høre hva de tenker. :)

Enig!
 
Jeg ville reagert på feberen. Vi fikk ekstremt høy feber her ved fjerde barnesykdom, og den droppet kun 0,5 grad med paracet og jentungen fungerte rett og slett ikke. Vi kontaktet lege, og fikk da beskjed om å forsøke med flytende Ibux disse få dagene. Det tok all feber, og hun ble raskt mye piggere. Kanskje ringe og høre om du kan gi det for en periode for å få ned feber? Men som fler skriver, kontakt heller lege for ofte.

Obs obs, Ibux skal IKKE brukes ved vannkopper!! :(
 
Så lenge det er "unger, ikke babyer" er jeg helt enig. Være obs på dehydrering, men ikke skummelt med feber i seg selv. Stiller seg litt annerledes med de minste, da lillemor hadde vannkopper før jeg egentlig hadde termin med henne (hun er ikke prematur, men født i uke 38) og da samme unge seks mnd gammel hoppet over 40 og responderte dårlig på paracet (men på sykehuset fikk vi da dosering på ibux som ellers ikke er angitt for så små. Det viste seg hun hadde den fjerde barnesykdom)
 
Mine reagerte veldig forskjellig da de fikk vannkopper. Eldste hadde feber i en dag og øite kløe.

Minsten hadde høy feber i mange dager, mye kløe og var svært slapp og sov mye. Ga paracet og drikke, tenkte aldri at jeg skulle kontakte lege.
 
Takk for alle svar! Feberen er borte i dag, så da får vi håpe prikkene snart slutter å komme også :)
Vi var hos lege i går, men mest fordi det var noen prikker som så ut til å bli veldig betente, så fikk tatt en crp. Er det bare og holde følge med disse og håpe Frøkna snart blir frisk!
 
Back
Topp