Vannfødsel

Aléria

Gift med forumet
Junilykke2018
Marshmallows2021
Noen her som planlegger/vurderer vannfødsel? :) Altså bruke badekar ikke bare i åpningsfasen, men i pressfasen (for å presisere det). Eller kanskje noen som har gjennomgått vannfødsel tidligere og skal/skal ikke gjøre det ved neste fødsel? Hva er deres tanker rundt vannfødsel? Fordeler/ulemper? :happy:

Jeg vurderer det, men må lese meg litt opp på det :)
 
Jeg ville det allerede sist, men fikk ikke lov fordi det var gått for lang tid siden vannet hadde gått.

Jeg kunne tenke meg å føde i badekar denne gangen om det lar seg gjøre. Men greit å være klar over at det kan hende man ikke får lov
 
Jeg ville det allerede sist, men fikk ikke lov fordi det var gått for lang tid siden vannet hadde gått.

Jeg kunne tenke meg å føde i badekar denne gangen om det lar seg gjøre. Men greit å være klar over at det kan hende man ikke får lov

Ja, selvfølgelig :) Det er jo ikke alltid vannfødsel er forenlig med fødselens utvikling:)
 
Jeg har hatt lyst til det vær fødsel, men det går aldri sånn :(
Kanskje nå med 6.og min siste fødsel ever vil la meg avslutte med en vannfødsel :p

Var i badekaret med de to første, men pga farget fostervann, elektrode på hodet, og at baby måtte ha tettere oppfølging måtte jeg komme opp.
 
Jeg har lyst til å gi det en sjanse. Bruker ofte dusj og badekar i hverdagen for å slappe av og lindre lette smerter. Vet dog ikke hvordan jeg vil reagere under en fødsel, pluss at de kun har ett badekar på sykehuset jeg skal føde på. Så vi får se hva det blir til :happy:
 
Jeg ville det veldig gjerne med førstemann. Og alt lå til rette for at det skulle gå. Jeg satt i badekaret og hadde full åpning og presset, men ingen baby kom. Han satt fast, så jeg måtte opp og han ble forløst med vakuum.

Ved de to andre fødslene har det ikke vært tid. Jeg har født så raskt at det ikke har vært mulig å komme seg i no badekar. Og fødestuene jeg har vært på har heller ikke hatt badekar.

Jeg ser derfor ikke for meg noen vannfødsel denne gangen og har heller ikke noe ønske om det. Det er i grunn litt grisete å bli sittende med alt fødegørret og morkaken som flyter i karet etterpå ser jeg for meg. Og så må man kanskje gi fra seg skatten når man skal opp og bli undersøkt for rifter og slikt. Så jeg sier meg fornøyd med å føde til lands hvor handkler kan tørke vekk gørr og blod[emoji38] og jeg får baby opp på brystet og kan holde han der så lenge jeg vil i ro og fred[emoji7]
 
Jeg ønsket det med nummer tre, men endte opp med å la være. Det ble altfor varmt til meg, hyperventilerte og følte at jeg skulle besvime - følte heller ikke at jeg fikk noen god kontroll på kroppen, i og med vektløshet. Fungerte veldig bra under åpningsriene, men når det røyna på trivdes jeg best på land.

Nå som sjettegangs får jeg ikke lov, fikk ikke lov sist heller. Varmen i vannet øker blodtilførselen til enkelte organer, og det er allerede forøket risiko for store blødninger når man har født mange ganger før.
 
Jeg har hatt lyst til det vær fødsel, men det går aldri sånn :(
Kanskje nå med 6.og min siste fødsel ever vil la meg avslutte med en vannfødsel :p

Var i badekaret med de to første, men pga farget fostervann, elektrode på hodet, og at baby måtte ha tettere oppfølging måtte jeg komme opp.

Jeg ble nektet på St. Olavs sist gang. Økt blødningsfare hos mangegangsfødende, kombinert med varmt vann var visst ikke noe de var særlig gira på.
 
Jordmoren jeg hadde sist jeg var gravid fortalte meg at veldig mange, og da særlig førstegangsfødende, må opp av bassenget når det er tid for å presse. Da trengs det gjerne litt ekstra hjelp fra tyngdekraften. Men en del damer får det jo til.:)
 
Prøvde det med nr 1, men hun tålte ikke varmen og ble veldig stresset. Så da ble det epidural .. Tok så himla lang tid med henne. 25 timer fra vannet gikk til hun var ute..
 
Virker som om mange har planlagt eller vurdert vannfødsel uten at det har blitt noe av, av ulike grunner :) Jeg var på kontroll hos jordmor igår og vi snakket litt om temaet. Jeg er åpen for vannfødsel, samtidig som at jeg skjønner at det er liten vits i å ha en "plan" om det, da fødselen kan utvikle seg i så mange ulike retninger. Men vi skrev på innskrivingsskjemaet til sykehuset at jeg er åpen for det og dermed håper jeg på at jeg prioriteres både ift å få ei fødestue med badekar (3 av de 4 fødestuene er med badekar) og ei jordmor som er sertifisert for vannfødsel :happy: Så sa jordmor på kontrollen igår at selv om vi skrev at jeg var åpen for vannfødsel, så var det jo ikke forpliktende uansett. Så om jeg får helt noia av å være i badekaret, så er det jo ingenting i veien for å la vær :) Men ved å skrive det opp så får jeg forhåpentligvis iallefall muligheten :D
 
Fant ut at man ikke kan få epidural ved vannfødsel.. i såfall velger jeg epidural heller :p

Ja, med din bakgrunn så kan jeg forstå at du velger epidural :happy: Håper dog du uansett får en betraktelig bedre fødselsopplevelse denne gangen :Heartred
For min egen del så vil jeg (som førstegangsfødende og ufarget av tidligere fødsler), prøve de mer alternative smertestillende metodene først :) Men så er jeg heller ikke en av de som betrakter epidural som et nederlag, om situasjonen tilsier at det er til det beste :happy:
 
Jeg ville det veldig gjerne med førstemann. Og alt lå til rette for at det skulle gå. Jeg satt i badekaret og hadde full åpning og presset, men ingen baby kom. Han satt fast, så jeg måtte opp og han ble forløst med vakuum.

Ved de to andre fødslene har det ikke vært tid. Jeg har født så raskt at det ikke har vært mulig å komme seg i no badekar. Og fødestuene jeg har vært på har heller ikke hatt badekar.

Jeg ser derfor ikke for meg noen vannfødsel denne gangen og har heller ikke noe ønske om det. Det er i grunn litt grisete å bli sittende med alt fødegørret og morkaken som flyter i karet etterpå ser jeg for meg. Og så må man kanskje gi fra seg skatten når man skal opp og bli undersøkt for rifter og slikt. Så jeg sier meg fornøyd med å føde til lands hvor handkler kan tørke vekk gørr og blod[emoji38] og jeg får baby opp på brystet og kan holde han der så lenge jeg vil i ro og fred[emoji7]

Jeg har også tidligere tenkt at det høres litt grisete ut, men det er jo kun fostervann og litt blod. Skulle det komme noe fra tarmen blir dette fjernet raskt (vurderer uansett å be om klyster på forhånd). Jordmor sa også igår på kontroll at man må relativt kjapt opp av badekaret slik at baby ikke blir kald, så det er jo slettes ikke sikkert at morkaken kommer ut mens man fortsatt er i badekaret :) Også er det ikke noe krise om pappaen må holde baby i to-tre minutter mens jeg kommer meg opp av badekaret og over i sengen for å bli undersøkt og evt. sydd :)
 
Jeg ønsker vannfødsel. Hadde naturlig fødsel på land uten smertelindring med nr 1, og fikk ikke bruke vann som smertelindring fordi vesla måtte være under overvåkning. Men jeg har kontaktet jordmor og fått info om vannfødsel til min nr 2 :) det hun sa, var at ikke alle kan føde i vann. Det er strenge krav om normalt svangerskap og at mors og barns helse er optimalt frem til fødsel. Og en del andre kriterier som tidspunkt for vannavgang og om man er på overtid. Man kan ikke bruke smertelindring ved vannfødsel, f.eks epidural. Man MÅ ha klyster før man går i vannet, og vannet skal ikke være varmt. Når barnet er født må man opp så raskt som mulig da morkaka ikke kan komme ut i vannet. Man anbefales å ikke gå i vannet før ca 7 cm pga man ellers vil ligge lenge i vannet. Jordmor får også mindre kontroll ift fare for rifter, så veiledning ift pressing blir litt vanskeligere, men samtidig forebygger vannet fare for rifter :) og så klart, man kan alltids bruke vannet så lenge man vil, og gå opp om man ombestemmer seg :p
 
Jeg ønsker definitivt vannfødsel.Har ingen erfaring fra før, førstegangs fødende men jeg elsker vann, har hatt en del rygg og mage smerter tidligere som ble lindret i badekar (måtte bade rett etter do besøk pga enorme smerter en 6 mnds tid) og har veldig god erfaring med det.
Er nok født i feil "rase", skulle vært en delfin :p

PS. Sniker fra januar forumet jeg O:)
 
Skulle selv ha planlagt hjemmefødsel i vann, i oppblåsbart fødebasseng. Men endte opp med overvåket igangsatt fødsel i stedet så fikk heller ikke lov til å bruke fødekaret på sykehuset :/
 
Jeg ønsker definitivt vannfødsel.Har ingen erfaring fra før, førstegangs fødende men jeg elsker vann, har hatt en del rygg og mage smerter tidligere som ble lindret i badekar (måtte bade rett etter do besøk pga enorme smerter en 6 mnds tid) og har veldig god erfaring med det.
Er nok født i feil "rase", skulle vært en delfin :p

PS. Sniker fra januar forumet jeg O:)

Nå har vell de fleste av oss fått regner jeg med, men jeg hadde en ekstrem lang fødsel der 9 timer av den ble brukt i badekar:) for min del hjalp det og jeg kunne slappe av godt mellom riene og riene var heller ikke like smertefulle [emoji5] men jeg fødte ikke i badekaret da jeg og jordmødrene ble enige om å sette epidural for å ikke slite meg ut helt... hadde en fødseel der riene startet som et pang med fire minutters mellomrom fra mandags morgen kl 0600 til guten var ut torsdagsnatta 01.18 ....
 
Back
Topp