Vann

Ransua

Gift med forumet
Hei!

Er det noen som opplever litt motstand fra baby når dere prøver å tilby vann? 6,5 måneder ganmel baby. Ble forstoppet til tross for mye svisker i kostholdet. Kuttet ut alt av fast føde og ga kun pupp samt svisker. Jeg har forsøkt å tilby vann, men det går ikke ned... verken på flaske, glass eller tutekopp.

Noen i samme båt? Hva gjør dere? Noen som har opplevd dette? Hva gjorde dere?

Kan også nevne at jeg har gitt både kaldt vann, romtemperert vann samt vann varmet opp til rundt 35 grader.
 
Morsmelk fungerer like bra som vann mot forstoppelse. Amme før hvert måltid og kun gi et par ts med fast føde fram til magen tilvennes maten :)

Jeg ga avent tutekopp med myk tupp som ikke renner ut av av seg selv som leke med vann i. Satt og beit og sugde litt på den og spyttet masse ut nedover bodyen, men slik vendte han seg til smaken. Yngste tok ikke flaske eller tutekopp så hun fikk fra vanlig glass.
 
Morsmelk fungerer like bra som vann mot forstoppelse. Amme før hvert måltid og kun gi et par ts med fast føde fram til magen tilvennes maten :)

Jeg ga avent tutekopp med myk tupp som ikke renner ut av av seg selv som leke med vann i. Satt og beit og sugde litt på den og spyttet masse ut nedover bodyen, men slik vendte han seg til smaken. Yngste tok ikke flaske eller tutekopp så hun fikk fra vanlig glass.
Kan jo forsøke en annen tutekopp enn de jeg har - mulig det fungerer.

Har prøvd med amming før hvert måltid, men da er ikke maten interessant - uansett hvor mye/lite vi ammer. Og omvendt hvis vi begynner med mat først. Skal ikke være lett.

Jeg prøver å tilby vann mellom måltidene nå. Begynte i går, kanskje litt mer mottakelig for vann hvis det ikke kommer sammen med maten. Ikke merket noen forskjell, men regnet ikke med noen mirakel etter bare knapt en dag:p Får bare fortsette.

Men var noen av dine skeptiske til vann i starten?
 
Frøkna får mye vann, hun elsker det! Så har desverre ikke noe tips, men håper det går seg til for dere :)
 
Åh, ble litt misunnelig nå! Så bra vann ikke er en utfordring hos dere. Krysser fingrene for at min begynner å drikke noe vann snart...
har du prøvd å gi det på tutekopp så babyen får holde selv? Frøkna her syntes det er så moro å få drikke helt selv!
 
Babyen bør fortsatt ammes like mye som før det første året, og gis bittesmå smaksprøver etterhvert.
Hvis barnet kun vil ha pupp, gir du det, så kommer det andre av seg selv etterhvert. ;)
 
Babyen bør fortsatt ammes like mye som før det første året, og gis bittesmå smaksprøver etterhvert.
Hvis barnet kun vil ha pupp, gir du det, så kommer det andre av seg selv etterhvert. ;)
Hvor har du det fra? Hvis man for eksempel innfører 2-3 måltider per dag, så er det ikke plass til like mye MM/MME i magen vel?
 
Hvor har du det fra? Hvis man for eksempel innfører 2-3 måltider per dag, så er det ikke plass til like mye MM/MME i magen vel?

Joda, man skal gi pupp/mme før fast føde, og det er helsemyndighetene som anbefaler like mye amming ved siden av introduksjon av fast føde. :)
Det er ikke sånn at morsmelk plutselig ikke er godt nok ved 6 mnd, eller at babyen har behov for, eller er i stand til å spise mer enn en teskje her og der med fast føde fra da av. ;)
Jernlagrene tømmes etterhvert, og derfor er det lurt å gi jernholdig mat når man begynner med bittesmå smaksprøver, og det er derfor man anbefales kjøpegrøt, fordi det har tilsatt jern.
Det er dog mye bedre å gi frukt, grønnsaker, rent kjøtt osv, eller lage grøten selv, men det er ikke noe galt i å gi kjøpegrøt. :)

Ikke stress med fast føde, bare gi pupp og tilby små smaksprøver av fast føde innimellom.
Såfremt babyen ikke viser tegn til mangler eller ikke går tilstrekkelig opp i vekt over tid, er det ikke noen vits i å gi noe annet enn pupp for næringens skyld (og d-dråper/tran), også små smaksprøver for tilvenning av smak og konsistens. :)
 
Joda, man skal gi pupp/mme før fast føde, og det er helsemyndighetene som anbefaler like mye amming ved siden av introduksjon av fast føde. :)
Det er ikke sånn at morsmelk plutselig ikke er godt nok ved 6 mnd, eller at babyen har behov for, eller er i stand til å spise mer enn en teskje her og der med fast føde fra da av. ;)
Jernlagrene tømmes etterhvert, og derfor er det lurt å gi jernholdig mat når man begynner med bittesmå smaksprøver, og det er derfor man anbefales kjøpegrøt, fordi det har tilsatt jern.
Det er dog mye bedre å gi frukt, grønnsaker, rent kjøtt osv, eller lage grøten selv, men det er ikke noe galt i å gi kjøpegrøt. :)

Ikke stress med fast føde, bare gi pupp og tilby små smaksprøver av fast føde innimellom.
Såfremt babyen ikke viser tegn til mangler eller ikke går tilstrekkelig opp i vekt over tid, er det ikke noen vits i å gi noe annet enn pupp for næringens skyld (og d-dråper/tran), også små smaksprøver for tilvenning av smak og konsistens. :)
Takk for svar.

Nå er ikke jeg bekymret for fast føde, men har spurt om tips til å gi vann.
 
Haha! Det har jeg heller ikke prøvd, men bra forslag. Skal prøve med fruktvann senere i dag som en foreslo, i håp om at kanskje vann med smak av en kjent frukt går lettere ned:)
Gutten her er glad i fruktvann :) men han blir helt vill i blikket bare han ser flaska så vann er ikke noe problem det heller da.

Når jeg koker epler og pærer så bruker jeg avkoket til fruktdrikk :D Lykke til ♡
 
Back
Topp