Vanlig gave til navnefest/dåp

Birdy_

Glad i forumet
vi er bedt i navnefesten til min kusines datter. Noen som har noen formening om hva slags gave man kan/bør kjøpe? Evt hvilken prisklasse man legger seg i? Hun er først ute i storfamilien, så har ingen å sammenligne med :)
 
Kommer litt ann på hvor gammel du er, om du har fast inntekt, hvor nære dere er og sånn. Er du typ bestevenn med kusina di, ville jeg kanskje lagt meg på 400-500. Vi har et normalt forhold til våre søskenbarn og har både gitt og fått for ca 300. "Den store godnatt boka" og sånn koster 299 hvis dem ikke er på tilbud og det er jo ikke vanlig å gi mer ved siden av da.
 
Kommer litt ann på hvor gammel du er, om du har fast inntekt, hvor nære dere er og sånn. Er du typ bestevenn med kusina di, ville jeg kanskje lagt meg på 400-500. Vi har et normalt forhold til våre søskenbarn og har både gitt og fått for ca 300. "Den store godnatt boka" og sånn koster 299 hvis dem ikke er på tilbud og det er jo ikke vanlig å gi mer ved siden av da.
Takk for svar! Jeg er veldig redd for å gi for lite og virke kjip, så kunne fort gått for nærmere tusenlappen :eek: får heller spare de dyre gavene til jeg får tantebarn :p
 
Jeg handlet dåpsgave for min samboer. Da kjøpte jeg til dattera til en kamerat av han.

Fikk 300kr som grense. Heldigvis var det 50% på name it. Så jeg kjøpte klær for 300kr, egentlig til 600kr. :D

Jeg skal snart i dåp til mitt tantebarn. Vet ikke hvor mye jeg skal bruke men rundt 500kr. For har ikke råd til noe mer.

Siden det er storfamilie hadde jeg kjøpt noe annet enn sølv og smykker. Det tror jeg disse små får mer enn nok av.

Jeg har kjøpt en dyp bilde ramme, sånn hun kan bruke som bilde ramme og så tenker jeg få time hos fotograf. :)
 
Kjøp en klassisk bok, f.eks Kardemomme by, eller noe av Astrid Lindgren.
Det ønsker vi oss ved hver anledning, for vi vil videreføre den språklige kulturarven. :)

Jeg tenker toppen 4-500 kr. :)
 
Jeg må si at man på handle etter lommeboka:) skal ha dåp om to mnd og sakt vi ønsker oss ting som nyttig fremmover eller penger til å sette inn på sparebanken hans. :)) vi ønsker oss lite av min første hårlokk osv. Da dette vil bli tatt vare på uansett. Men de som ikke spør de for gi hva de vil:)
 
Jeg syntes man skal handle etter det man har mulighet til. Lillebror fikk sakkosekk, duplo, Torbjørn egner cd, eventyrbok med Asbjørnsen og moe og en stor eventyrbok til, sangbok, gåbil, treleker og disse vanlige tingene i sølv og litt penger.
 
Min eldste datter fikk av storfamilien hjertesmykker. Jeg tror hun endte på sju. Forskjellige, og kjekt det.
Broren fikk ca like mange sparebøsser... Kjekkere med mange smykker
 
Vi hadde dåp i januar, fikk veldig mange hjertesmykker og armbånd. Ellers fikk hun flere smyekkeskrin, barneservicer, sangbok, bilderamme, klær, album, høydemåler osv... så var gaver fra ca 2-300kr til 1000kr :) Så gi det du føler blir riktig for dere, er ikke hva det koster som teller :)
 
Hadde lagt meg på under 500 :)
Kanskje du kan kjøpe en sånn gyngehest i tre, og male på navn, fødselsdato, dåpsdato, vekt og lengde elns?
 
Jeg hadde gitt gave til rundt 300 om det var barnet til en kusine. Men flere ting som selvsagt spiller inn. Som hvor god råd man har og hvor nær man er med kusinen og barnet. Og ikke minst hvor stor familie. Om det etter vært blir mange barnedåper, må man nesten gi det samme til alle.

Anngående hva å kjøpe er det nevnt mange fine tradisjonelle gaver i tråden her. Men jeg ville spurt kusinen min og gitt det de ønsket. Vi hadde klare tanker om hva vi ønsket til gutten vår, men likevell endte han opp med 8 ulike bøker av Asbjørnsen og Mo (stort sett samme historiene) og flere ulike Ole brum bøker. 6 av bøkene blir nok aldri brukt. Vi skulle vært flink å byttet, men vi syns det er litt ekkelt og var litt seint ute :p

Vi ønsket oss i hovedsak penger slik at vi kunne legge alt sammen å kjøpe f.eks lekestativ eller lekehytte. Ønsket oss også bæremeis (store ting kan flere spleise på) og pulk. Litt mer "nyttige" ting for oss, enn smykker, sølvbestikk, svindyre servise, bilderammer og bøker i hopetall :cool:
 
Back
Topp