Valg av brystpumpe

Linus84

Flørter med forumet
Hei!
Jeg syns dette spørsmålet er ufattelig vanskelig å ta stilling til: hvilken brystpumpe skal jeg velge? Av flere grunner: jeg vet ikke om jeg kommer til å klare å amme, selv om verken mamma eller søster har hatt problemer. Brystene og brystvortene er ikke de største, har hørt at det også kan by på problemer. Helst skulle jeg prøvd flere før jeg tar en avgjørelse, men den muligheten finnes vel ikke ;)
Foreløpig har jeg landet på den elektriske til Medela Swing, ikke den doble. Og hvis man først kjøper en pumpe gjelder jo ikke angreretten dersom en har åpnet pakken og prøvd pumpen?
 
Du kan jo vente med å kjøpe til du se om du får behov for en. Det gjorde ikke jeg og nå sitter jeg her med en dobbel brystpumpe jeg ikke trenger. Butikkene er åpne etter fødsel også;)
 
Du kan jo vente med å kjøpe til du se om du får behov for en. Det gjorde ikke jeg og nå sitter jeg her med en dobbel brystpumpe jeg ikke trenger. Butikkene er åpne etter fødsel også;)
Veeet, men ser mange har skrevet at det var SÅ kjekt å ha en brystpumpe tilgjengelig med en gang. Argh :dead:
 
Hei!
Jeg syns dette spørsmålet er ufattelig vanskelig å ta stilling til: hvilken brystpumpe skal jeg velge? Av flere grunner: jeg vet ikke om jeg kommer til å klare å amme, selv om verken mamma eller søster har hatt problemer. Brystene og brystvortene er ikke de største, har hørt at det også kan by på problemer. Helst skulle jeg prøvd flere før jeg tar en avgjørelse, men den muligheten finnes vel ikke ;)
Foreløpig har jeg landet på den elektriske til Medela Swing, ikke den doble. Og hvis man først kjøper en pumpe gjelder jo ikke angreretten dersom en har åpnet pakken og prøvd pumpen?

Det er ikke sikkert du trenger pumpe, så bare å vente :)

Små bryst har i utgangspunktet lite å si, noen med veeeldig små bryst har lite lagringskapasitet og må amme litt hyppigere, men mange jeg kjenner med småpupper har hatt nok melk til 2-3 barn :p Det har aller mest å si at dere får en god start og god ammeveiledning hvis behovet oppstår :)
 
Dytter denne så du kanskje kan få flere svar :)
 
Jeg har kun prøvd Medela swing enkel og er veldig fornøyd med den! :) jeg har middels store pupper med god nok lagringskapasitet, men små brystvorter! Jeg ammer med skjold, vet ikke om det er pga meg eller babyen, men vi får ikke til å amme uten! ;) hvis du tror at du må pumpe deg mye vil jeg absolutt anbefale deg å kjøpe en dobbel pumpe! Jeg angrer på at jeg ikke gjorde det! :/ du sparer mye tid ved å bruke en dobbel pumpe!
 
Jeg ble pumpe mamma til mine to premature og sugesvake barn. Har elektrisk dobbelt pumpe fra medela. Hvis du tenker å bli pumpe mamma vil jeg anbefale på det sterkeste å kjøpe dobbel pumpe. Det å være 100% pumpe mamma er slitsomt og tidkrevende. Mye jobb og lite kos. Det å få pumpingen unna på kortest mulig tid slik at du frigjør tid til kvalitetstid med babyen ble vekdig viktig for meg. Hadde ikke klart å holde ut så lenge som jeg gjorde hvis jeg skulle brukt dobbelt så lang tid. Jeg kjøpte også en pumpe bh som holdt pumpe utstyret på plass slik at jeg fikk hendene fri. Den var gullverdt! Reduserte skulderplager (slitsomt for skuldrene når armene må holde flaskene så mange ganger om dagen) og kunne bruke pumpe tiden til noe konstruktivt.
 
Avhengig av hvor du bor kan du låne pumpe på sykehuset (st.olavs låner f.eks ut, 23 kr dagen, kjekt i starten, orket ikke mer enn to uker, så gav eg opp tanken om fullamming, delamming er også ok).

Skal du pumpe mye er det lurt med dobbelpumpe, både raskere pga begge på en gang og fordi det gir bedre utdrivning. Men vent til etter fødsel, godt mulig du ikke trenger. Og for en gang i blant er håndmelking eller ei enkel manuell pumpe tilstrekkelig [emoji6]
 
Jeg har små pupper og små brystvorter, men har fint klart å pumpe. Jeg har hatt en manuell fra Dr. Browns (greit med en som passer på de flaskene man har, så blir det mindre vask!), og klarte meg med det. Jeg ville kjøpt en manuell før fødsel, og heller kjøpt en elektrisk en hvis du ser at behovet kommer.
 
Jeg måtte fullpumpe de første tre ukene pga at hun var dysmatur og barnelegen ville ha kontroll på hvor mye hun spiste, brukte en dobbel pumpe fra Medela på sykehuset. Når jeg skulle fortsette å fullpumpe hjemme brukte jeg en enkel Medela swing, da brukte jeg en evighet på hver pumping. Vil anbefale dobbelpumpe hvis du skal fullpumpe og ikke har 24-timers hjelp hjemme, hvis ikke får du lite tid til å gjøre noe annet enn å pumpe, mate, rape, skifte bleie, trøste, vaske flasker and repeat... Medela er uansett veldig bra, kjøpte min for 500kr på Finn.
 
Medela swing er en god pumpe, men som nevnt over er det ikke sikkert du får behov for en med det første :) Jeg kjøpte brukt på Finn, men det var 500,- ut av vinduet da det viser seg at jeg har lite ammevennlige bryster. Fikk ut mer ved håndmelking.
 
Medela swing er en god pumpe, men som nevnt over er det ikke sikkert du får behov for en med det første :) Jeg kjøpte brukt på Finn, men det var 500,- ut av vinduet da det viser seg at jeg har lite ammevennlige bryster. Fikk ut mer ved håndmelking.
Får ut omtrent like mye med håndmelking og pumpe, og nå håndmelker eg stort sett bare, mye mindre oppvask (bruker ei brødform, ingen løse deler), i tillegg er det mye morsommere og veldig fascinerende [emoji14][emoji23][emoji4]
 
Back
Topp