Vaksinering?

Lillafrosk

Firebarnsmamma♡
Tilgangsansvarlig
Assistert-jentene
Sensommerlykke 2017
Oktoberbarna 2021♡
Julilykke 2023
Er du vaksinert? Tenker du følge vaksineprogrammet til barnet som kommer? Og om ja på første - er du flink på revaksinasjon..?
:)

(ber om at vi prøver være hyggelige mot hverandre, selv ved uenigheter..)

For meg er det selvfølge med vaksiner på meg og barna mine. Revaksinerte meg selv for stivkrampe i fjor sommer, og må ta røde hunder på nytt etter svangerskap. Tenker også ta hpv-vaksinen etter svangerskap.
 
Jeg er veldig for vaksinasjonsprogrammet. Er vaksinert selv, skal sette igang med revaksinasjon etter svangerskapet. Starta på hpv-vaksina før jeg ble gravid så får vel ta tre nye doser av den da.. rakk å ta første før jeg måtte ringe å spørre om jeg kunne fortsette mens jeg er gravid.. [emoji28]

Når det er sagt tror jeg jeg skal liste meg ut fra denne tråden for jeg klarer ikke holde meg saklig hvis det er anti-vaxxers her [emoji58]
Har en kollega som ikke vaksinerer barna sine, og vi har hatt noen runder på dette da..
 
Jeg er for alle vaksiner man kan få. Jeg har hatt revaksineringer selv både pga tidligere jobb som dyrepleier (stivkrampe) og praksis-tur til Kina for 5 år siden - da ble de fleste vaksinene oppdatert. Men tenker å føye til HPV etterhvert også. Og selvsagt følge vaksineringsprogrammet for Påsan.

Og enig med deg over - jeg sliter med å holde meg alvorlig og saklig i fht anti-vaxxere... :dead:
 
Ja, jeg er vaksinert. Ja, alle mine barn blir vaksinert. Jeg klarer dessverre ikke saklige debatter om vaksinering, så melder meg ut av eventuelle debatter allerede nå..

Men jeg lurer litt på hva dere tenker på hpv-vaksinen? Jeg får den gratis, men for å "rekke" gratistilbudet må jeg ta den mens jeg ammer. Har lest meg opp på den, og selvom det er sagt at det er trygt, så synes jeg selv det er for lite forsket på hpv i kombinasjon med amming, så jeg er litt interessert i å eventuelt høre hva dere andre tenker om situasjonen?
 
Følger vaksinasjonsprogrammet ja, uten tvil!
Men revaksinering har faktisk ikke tenk på [emoji33] opplys meg gjerne om hvilke jeg må ta!!!
 
Ja, jeg er vaksinert. Ja, alle mine barn blir vaksinert. Jeg klarer dessverre ikke saklige debatter om vaksinering, så melder meg ut av eventuelle debatter allerede nå..

Men jeg lurer litt på hva dere tenker på hpv-vaksinen? Jeg får den gratis, men for å "rekke" gratistilbudet må jeg ta den mens jeg ammer. Har lest meg opp på den, og selvom det er sagt at det er trygt, så synes jeg selv det er for lite forsket på hpv i kombinasjon med amming, så jeg er litt interessert i å eventuelt høre hva dere andre tenker om situasjonen?
Starta på den i høst før jeg ble gravid, jeg. Pga lite forskning valgte helsesøster å fraråde meg å ta resterende doser. Håper jeg får tilbudet om å utsette det til etter ammeperioden av samme grunn.
 
Ja, følger vaksinasjonsprogrammet. Var litt i tvil før jeg fikk barn, men etter å ha lest en del om det er jeg ikke i tvil om at vi har tatt riktig valg.

Er selv vaksinert, men revaksinering følger jeg ikke helt med på. Har tatt noen i forbindelse med reiser, men må sjekke om
det kanskje er på tide med ny runde på enkelte vaksiner..

Sto over influensavaksinen tidligere i år selv om JM anbefalte det, siden jeg aldri har hatt influensa og det var i slutten av influensaperioden.
 
Følger vaksinasjonsprogrammet ja, uten tvil!
Men revaksinering har faktisk ikke tenk på [emoji33] opplys meg gjerne om hvilke jeg må ta!!!
Finnes en kombinasjonsvaksine med alle du bør ha. Tror det er bare den :)
Den inneholder vaksine for kikhoste, difteri, stivkrampe og polio.
 
Ja, jeg er vaksinert. Ja, alle mine barn blir vaksinert. Jeg klarer dessverre ikke saklige debatter om vaksinering, så melder meg ut av eventuelle debatter allerede nå..

Men jeg lurer litt på hva dere tenker på hpv-vaksinen? Jeg får den gratis, men for å "rekke" gratistilbudet må jeg ta den mens jeg ammer. Har lest meg opp på den, og selvom det er sagt at det er trygt, så synes jeg selv det er for lite forsket på hpv i kombinasjon med amming, så jeg er litt interessert i å eventuelt høre hva dere andre tenker om situasjonen?
Jeg skal ta den, får også gratis... Og altså, det var ikke påvist skadelig i verken svangerskap eller ved amming mente jeg å ha lest på fhi..? Men at de helst unngikk det i svangerskap, pga lite forskning. Tror de konkluderte med at under amming var trygt...
 
Følger vaksinasjonsprogrammet ja, uten tvil!
Men revaksinering har faktisk ikke tenk på [emoji33] opplys meg gjerne om hvilke jeg må ta!!!
Signerer denne. Jeg og mine barn vaksineres som en selvfølge.

Jeg har hpv vaksinen etter svangerskapet da jeg ble gravid akkurat da første dose skulle settes :p

Men hvilke bør man revaksineres for?
 
Jeg er også vaksinert, og vaksinerer selvsagt barna! Skulle ønske jeg hadde tatt re-fill av de vanlige vaksinene i 20 åra, da hadde jeg sluppet en fryktelig runde med kikhoste som i ettertid sannsynligvis har gjort meg sårbar for bronkitt og lungebetennelse.

Skulle også ønske jeg hadde fått tilbud om hpv som tenåring, så hadde jeg kanskje sluppet å få påvist forstadie av livmorhalskreft og måtte operere vekk halve livmorhalsen. Det var en tøff tid, og jeg måtte vente i 12 mnd med å bli gravid. Heldigvis har det ikke gitt noen komplikasjoner i svangerskapet så langt.

Jeg var eneste i min barselgruppe som valgte å gi rotavirusvaksine til vesla i 2014. Den var da akkurat introdusert i det norske vaksineprogrammet,og mange var skeptiske. Hvis man leste litt så fant man imidlertid ut at den er brukt i Europa i 20 år, og er ingen "ny og uutprøvd" vaksine. Det er ikke kult med babyer som må legges inn på sykehus pga dehydrering! Vår lille fikk noro-virus som 4 mnd gml. Hadde jeg kunnet vaksinere mot den hadde jeg gjort det også!
 
Her er forresten link til fhi, om hpv vaksine ved graviditet og amming.
https://www.fhi.no/sv/vaksine/hpv/h...ner/hpv-vaksinasjon-ved-graviditet-og-amming/

Jeg velger selv å tenke at det er en såpass liten dose som går over i melk, at jeg tror selv ikke det vil ha noe betydning. Så.. Jeg vil selv velge ta den tross for amming.

Jeg har lest på den samme, men velger likevel å stå over hpv under amming, tror jeg. Jeg må rett og slett tenke mer på saken, lese mer om det, og snakke med helsesøster og lege. Jeg er generelt skeptisk til vaksiner etter at jeg fikk komplikasjoner etter en vaksine, men jeg vet hvor viktige de er og følger absolutt vaksinasjonsprogrammet likevel :)
 
Signerer denne. Jeg og mine barn vaksineres som en selvfølge.

Jeg har hpv vaksinen etter svangerskapet da jeg ble gravid akkurat da første dose skulle settes [emoji14]

Men hvilke bør man revaksineres for?

Som jeg skrev her i går; er en kombinasjonsvaksine med alt du trenger :)
Stivkrampe, polio, kikhoste og difteri.
Så, er heldigvis ikke så mye å holde styr på.
 
Starta på den i høst før jeg ble gravid, jeg. Pga lite forskning valgte helsesøster å fraråde meg å ta resterende doser. Håper jeg får tilbudet om å utsette det til etter ammeperioden av samme grunn.

Jeg tenkte også å høre om det er en mulighet til å "utsette" tilbudet i vår situasjon. Jeg ønsker jo gjerne å ta vaksinen, men er nok litt for skeptisk til "nye" vaksiner til at jeg tørr å ta den under amming.
 
Jeg har lest på den samme, men velger likevel å stå over hpv under amming, tror jeg. Jeg må rett og slett tenke mer på saken, lese mer om det, og snakke med helsesøster og lege. Jeg er generelt skeptisk til vaksiner etter at jeg fikk komplikasjoner etter en vaksine, men jeg vet hvor viktige de er og følger absolutt vaksinasjonsprogrammet likevel :)
Jeg forstår den altså. Du får si i fra om du får noe bedre informasjon noe sted :)
Jeg tror nok likevel jeg vil ta den, men forstår godt at noen vil vente.
 
Her blir både to og firbeinte vaksinert[emoji1303]
Men har faktisk ikke tatt revaksinering. Det burde jeg nok gjøre, i hvertfall stivkrampe siden jeg holder på med dyr...[emoji28]
 
Her blir både to og firbeinte vaksinert[emoji1303]
Men har faktisk ikke tatt revaksinering. Det burde jeg nok gjøre, i hvertfall stivkrampe siden jeg holder på med dyr...[emoji28]
Er kombinasjonsvaksine nå, der du får alt du trenger revaksineres for. Veldig greit å holde styr på! :)
 
Vaksine er bra :) vaksine programmet blir fulg.
 
Back
Topp