Værre smerter enn fødsel?

Hemmeligfrøken

Forumet er livet
Desemberglede 2015
Ja vi damer snakker jo ofte om at det ikke finnes NOE vondere enn fødsel.. Selv var jeg veldig veldig tydelig på dette etter fødselen. Selv om det ikke var avskrekkende så var jeg hellig overbevist om at det ikke eksisterte værre smerter... Helt til jeg ble hasteoperert for svangerskap utenfor livmor - sprukket eggleder og indre blødninger. Disse smertene mener jeg var mye mye verre enn fødsel og jeg husker jeg hadde så vondt at jeg hverken klarte å røre meg eller lage en lyd på ett tidspunkt..

Så jeg lurer bare på - er det noe DU synes er verre enn fødsel i smerteskala?
 
Vet ikke om fødselssmertene på en skala er lavere enn andre smerter som oppleves verre. Tror heller d oppleves verre fordi d ikke kommer en baby. Produktive smerter som man både bevisst og ubevisst vet man blir belønnet for, vil man dermed takle bedre enn helt uproduktive smerter.
 
Vet ikke om fødselssmertene på en skala er lavere enn andre smerter som oppleves verre. Tror heller d oppleves verre fordi d ikke kommer en baby. Produktive smerter som man både bevisst og ubevisst vet man blir belønnet for, vil man dermed takle bedre enn helt uproduktive smerter.

Tror nok dette stemmer ganske greit.

Har ikke opplevd en fødsel enda da, så kan ikke si hvor skalaen min ligger der. Men jeg har hatt noen syyyke smerter i forbindelse med bekkenlåsninger i mange år, hvor jeg ikke har klart å bevege meg. Det er de sykeste smertene jeg har vært med på til nå, og venter i spenning på hvordan fødselen min blir:)
 
Vet ikke om fødselssmertene på en skala er lavere enn andre smerter som oppleves verre. Tror heller d oppleves verre fordi d ikke kommer en baby. Produktive smerter som man både bevisst og ubevisst vet man blir belønnet for, vil man dermed takle bedre enn helt uproduktive smerter.

Samme jeg sa til min svigermor som sliter med ryggen og var kraftig sengeliggende og kunne ikke bevege seg, mannen min hjalp henne med å få på sokker og alt annet. Og hun mener at når det var på sitt verste at det var værre enn fødselene hennes, hun har 2 sønner og begge fødselene varte ganske lenge (tror ikke hun regna med aktiv fødsel da).

Men jeg tror nokk at grunnen til at denne smerten føltes så uutholdelig var pga det ikke var stort å gjøre å med det og ikke no belønning på slutten.

Men jeg har ikke født enda, og ikke opplevd store smerter heller :) så jeg kan ikke si stort ;)
 
Vet ikke om fødselssmertene på en skala er lavere enn andre smerter som oppleves verre. Tror heller d oppleves verre fordi d ikke kommer en baby. Produktive smerter som man både bevisst og ubevisst vet man blir belønnet for, vil man dermed takle bedre enn helt uproduktive smerter.
Der sa du det :D
Å vite hva vondten er, å kjenne adrenalin Pga gleden over det som skjer, at det er 'trygge' smerter gjør det mye enklere!
Jeg har aldri kjent noe så vondt som de riene jeg hadde de siste cm!! Har knust brystbein, har migrene og har forstuet bein og hatt syke menssmerter, hjernerystelse osvosv :p ingenting var like vondt, men ingenting var heller like tøft, spennende og fantarisk :D
 
Dette har de faktisk forsket på. Og blant de smertene man kan oppleve er fødsel helt øverst. Det eneste som kan måle seg med disse smertene er smerter ved langt framskreden kreft faktisk.
 
Dette har de faktisk forsket på. Og blant de smertene man kan oppleve er fødsel helt øverst. Det eneste som kan måle seg med disse smertene er smerter ved langt framskreden kreft faktisk.

Men det er jo da generelt. Man opplever jo smertene forskjellig uansett, og som det blir nevnt over så er det utrolig hvilken smerte man takler når man vet hva det kommer av.
At man ikke vet, gjør jo psyken verre og, og adrenalinet virker ikke på samme måte som når man er beroliget fordi man vet årsaken til smerten.
Er ihvertfall dette jeg har opplevd selv, og blitt fortalt av både lege og jordmor:)
 
Dette har de faktisk forsket på. Og blant de smertene man kan oppleve er fødsel helt øverst. Det eneste som kan måle seg med disse smertene er smerter ved langt framskreden kreft faktisk.

Det er jo nesten betryggende da, at rent objektivt vil jeg kanskje ikke oppleve så store smerter igjen når jeg har født mitt siste barn. :p Ser for meg at et stygt fall med beinbrudd kan komme langt opp på den lista da.
 
Det eneste jeg har opplevd som kan måle seg med fødselen i smerter var da jeg hadde smerteanfall pga cyste på eggstokk/eggleder. Og det kan kun måle seg fordi smertene var like, noe som kanskje ikke er så rart.
 
Men det er jo da generelt. Man opplever jo smertene forskjellig uansett, og som det blir nevnt over så er det utrolig hvilken smerte man takler når man vet hva det kommer av.
At man ikke vet, gjør jo psyken verre og, og adrenalinet virker ikke på samme måte som når man er beroliget fordi man vet årsaken til smerten.
Er ihvertfall dette jeg har opplevd selv, og blitt fortalt av både lege og jordmor:)

Dette har jeg blitt fortalt av en lege på kreftsenteret på Ullevål i Oslo. De har forsket på smertenivå opp mot smerteterskel hos fødende, og sammenlignet dette med flere andre lidelser. Når du har smerter setter kroppen i gang et helt arsenal av behandlingsmetoder. Du får utslag i hjernen og du får adrenalin i kroppen.
Ved å sammenligne dette og også ha undersøkelser hvor den fødende beskriver smertene sine kan de registrere smertene ganske nøyaktig. Og de har forsket på flere enn en fødende i denne forskningen.
Smerte er med andre ord ikke så generelt betinget som vi vil tro.
 
Dette har jeg blitt fortalt av en lege på kreftsenteret på Ullevål i Oslo. De har forsket på smertenivå opp mot smerteterskel hos fødende, og sammenlignet dette med flere andre lidelser. Når du har smerter setter kroppen i gang et helt arsenal av behandlingsmetoder. Du får utslag i hjernen og du får adrenalin i kroppen.
Ved å sammenligne dette og også ha undersøkelser hvor den fødende beskriver smertene sine kan de registrere smertene ganske nøyaktig. Og de har forsket på flere enn en fødende i denne forskningen.
Smerte er med andre ord ikke så generelt betinget som vi vil tro.

Tviler ikke på at de har forsket på det. Men man hører jo de som ikke syns det er så vondt også. Har snakket med flere av de jeg. Men det har kanskje mer med mengden adrenalin osv å gjøre også:)
 
:yuck:;););)
Tviler ikke på at de har forsket på det. Men man hører jo de som ikke syns det er så vondt også. Har snakket med flere av de jeg. Men det har kanskje mer med mengden adrenalin osv å gjøre også:)

Tenker at om du ikke syns det er vondt å føde så har du enten glemt det eller så har du en smerteterskel utenom det vanlige, og slipper å kjenne store fysiske smerter i livet. Adrenalinrushet er uansett det samme om du føder et barn eller en nyresten for å si det slik :)
 
:yuck:;););)

Tenker at om du ikke syns det er vondt å føde så har du enten glemt det eller så har du en smerteterskel utenom det vanlige, og slipper å kjenne store fysiske smerter i livet. Adrenalinrushet er uansett det samme om du føder et barn eller en nyresten for å si det slik :)

Gjenstår å se her ihvertfall, siden jeg ikke har testet en fødsel enda.
Forventer sterke smerter, langt over beinbrudd eller avkappet finger for å si det slik, for det gjorde faktisk veldig lite vondt:)
 
Gjenstår å se her ihvertfall, siden jeg ikke har testet en fødsel enda.
Forventer sterke smerter, langt over beinbrudd eller avkappet finger for å si det slik, for det gjorde faktisk veldig lite vondt:)

He he, så nå at jeg hadde fylt opp innlegget med rare smilyes. Mobiler ass!

Selv har jeg hatt lette fødsler, men de gjorde helt sykt vondt allikevel. Men, jeg glemte fort hvor vonde de var. Jeg hadde slitt med å beskrive smerten mellom rier til og med. Det er slik vi ender opp som flerbarnsmødre. Lykke til med fødsel.

PS: beinbrudd var ingen ting i sammenligning syns jeg. Og jeg har hatt åpent brudd i benet...
 
Jeg synes ikke fødsel var SÅ ille, men hadde jeg hatt de samme smertene i en annen setting hadde jeg nok dødd av smerte og redsel
 
Keisersnitt er værre smerter enn fødsel synes jeg.
 
Mja egentlig ikke. Hadde store smerter mnd før fødsel, men ikke like som fødsel:p
 
Indre blødninger, det er det verste! Fikk det etter fødsel med eldstemann! AU!
 
Å bli skjært i uten bedøvelse er mye verre enn en fødsel.

Selv synes jeg smertene ed fødsel er oppskrytt :)
 
Back
Topp