Våkentid

Nekinna

Glad i forumet
Mailykke 2018
Hvor lenge er babyene deres våkne på dagtid? og har alle begynt med rutiner på de?

Vi surrer rundt på ferietid ennå og tar ting som det kommer. Men i går kveld bomma vi helt på siste soving før natta som da gjorde at vi har sovet lite i natt... så kanskje vi må begynne med leggetid snart?
 
Hehe vi prøvde med leggetid.. det funket fjell i to dager, og så bare nektet han å forholde seg til det [emoji23] så vi stoppet og tenker å prøve igjen om en stund.

Jeg prøver å ha litt rutiner ift lur på dagen osv. Men jeg blir så stresset når jeg har laget rutiner som jeg da ikke klarer å følge, så for oss fungerer det bedre å vente litt med noe særlig rutiner [emoji12]

Med de to første hadde vi rutiner fra andre uke, men de sov mye raskere natten over og da var det lettere å jobbe ut fra det. Det gjør ikke han her enda, så da venter vi. Det kan gå opp mot 3 mnd før de er klar for rutiner såvidt jeg har lest.

Men vi pleier å ha kveldsstell rundt kl 18-19, og så ser vi ham an. Er han veldig trøtt så legger vi ham, hvis ikke så blir han oppe med oss og får legge seg med oss. Så ja, lite rutiner[emoji23]
 
Leggetid eksisterer ikke her :p Men det aller meste skjer etter klokka altså. Går halvannen time på dagtid fra hun våkner til hun må sove igjen, bommer jeg blir hun overtrøtt og ennå mer sutrete enn hun allerede er. Så går det ca 3-4 timer fra ett måltid til neste. Hun spiser seg opp på dagtid, for på natta går det ganske mange timer mellom hvert måltid. Ellers har vi lite rutiner :p
 
Ingen rutiner på dagtid.. han sover når han er trøtt og spiser når han er sulten.. måltidene er det stort sett alltid 1,5-2 timer mellom på dagtid da.. men veldig varierende hvor mye og lenge han sover på dagen.. nettene er stort sett alltid like.. rundt 22.30 vil han ikke roe seg noe annet sted enn i sengen, så da legger vi han.. så våkner han sånn halvveis for mat i 4-5 tiden, også er han klar for en ny dag mellom 09.00 og 11.30 en gang! :p
 
Våkentid kan være fra 20 minutter til 2 timer i strekk. Men ofte smådupper han bare mellom våkenperiodene. Som regel bør han sove etter ca 1 time våken for å ikke bli overtrøtt. Ingen rutiner på dagen... Spiser ca annenhver time, og sover alt fra 3 minutter til 2 timer. Er såpass sosial av seg at vi må sørge for soving i vogna med god skjerming for synsinntrykk om vi skal ha håp om en bedre dupp.

Kveldstid kan bli utfordrende hvis siste dupp blir for tidlig. Overtrøtt = kaving ved puppen og ved legging. Han kan være innmari lett å legge hvis han ikke har tippa over. Kan være kveldstrøtt fra 18. Prøver å legge mellom 19 og 20. Av og til kan det gå 5 t før første nattmåltid, men ofte ammer vi hver 3. Han er generelt ikke våken på natta, men kan sove veldig urolig. Klar for en ny dag (og lengre våkenperiode) mellom 05 og 08 en gang, så vi ligger ikke akkurat og drar oss om morran.
 
Null rutiner på dagtid, det varierer etter når vi våkner [emoji28] Så då får ho sove når ho er trøtt, spise når ho er sulten osv. Men prøver å legge ho om kvelden, som joggejenta over her; mellom 19-20 ca.
 
Etter at vi nå har hatt samme styr på kvelden 3 dager så lurer jeg på om det ikke er dagsovingen som er problemet. Men rett og slett at lille frøkna er klar for å legges i senga og ikke sove hos oss på sofaen.

De to eldre hadde vi ikke leggerutiner på før mye senere, så har ikke tenkt på det engang. Her er egentlig ingen dag lik ennå, kommer helt an på hvor lenge sover på morgenen, hva vi skal osv... blir nok mer rutiner når de eldste er tilbake på skolen...
 
Mini er nok ikke klar for rutiner ennå. Vi har kun en tvunget rutine der vi går sammen på badet for å stelle storesøster (siden jeg er alene med barna ofte). Er han trøtt så legger jeg han (på soverommet) etter at største er i seng.

Dagene varierer veldig! Alfred har nok stort søvnbehov, men det hender jeg ikke klarer å hindre at han blir overtrøtt. På det verste kan han være våken 7 timer i strekk, men 3-4 timer er mer vanlig om han først har blitt overtrøtt. På en god dag sover han myyyye. Er ofte trøtt igjen etter en times våken tid. Han sover bedre og mer om vi er ute og han ligger i vogna

Han er 2 mnd forresten, starter mer planlagte rutiner ved 3-4 mnd tenker jeg
 
Her går det 3-4t mellom måltidene på dagen, også er han stort sett våken 1-2 timer i strekk på dagtid. Variabelt hvor lenge duppene varer, alt fra 10 min til 2,5 time. Vi legger han mellom 19 og 21, alt etter hvordan det klaffer med amming og dupper, og da sover han vanligvis ca 8-9 timer før han skal ha mat igjen, så sover han 2-3 timer til etter «nattmat».
 
Her er det nøyaktig likt som kevebo beskriver over, bortsett fra at vi legger henne mellom 20 og 22. Vi har ingen faste rutiner på dagtid, men hun sover ofte en lengre dupp når vi går tur med hunden på formiddagen, og en gang mellom 15 og 18.
 
Legger henne 21-21.30. Sovner ca 22.30. Sover mellom 4-6 timer til første amming. Etter hun står opp i 10/11 tia sover og spiser hun etter behov. Sover i vogna på dagen og vugge ved senga vår på natta.
 
Back
Topp