Uvanlige navn

Pi

Flørter med forumet
Hvordan reaksjoner fikk dere som har valg "uvanlige" eller "rare" navn på barna deres? Selv har jeg en datter som heter Poppy Sophie, men vi sier bare Poppy til vanlig. Fikk noen merkelige reaksjoner for å si det sånn, men nå syns alle det er helt vanlig [emoji28]
 
Vi har ikke "uvanlig" navn på minstemor. Men ett sjeldent navn er det, da jeg var gravid i 2015 var d kun 114 som har første fornavnet og 142 som har andre fornavnet.
Hun heter Norma-Adelèn, norma er ettee oldemoren så folk reagerte ikke så mye. Men de på føden virka litt "oi ja det var jo ett fint navn, sjeldent"
 
Jeg synes ikkje vårt navn er veldig rart. Men minsten heter Luca, bare 75 som hadde det som eneste fornavn da vi valgte d. Mange mente d var jentenavn, nærmeste familie likte det ikke, og mange kaller han Lucas. Til og med på dåpskaken stod det Lucas. Men nå elsker familien navnet og jeg er superfornøgd. Han kler det kjempegodt og er verdens søteste [emoji7]
 
Litt latter, litt spørsmål, og en del teite forslag om hvor jeg fant det og hva neste barn skulle hete, for p komme med forslag som "passet". Han er syv år, og enkelte kan enda komme med slike teite forslag siden jeg venter nr to nå, og jeg bare
"åh, den har jeg aaaldri hørt før, den var morsom." :meh:
 
Minstefrøkna heter Zare, etter sin kurdiske bestemor. Når folk spør hva hun heter og jeg sier Zare, så spør de fleste: "Sara?" :p Hun er alene om å hete det i Norge, og måtte begrunne hvorfor hun skulle få hete det når vi meldte inn navnet, så hun kommer nok til å få det spørsmålet hele livet antageligvis :p
 
Minstefrøkna heter Zare, etter sin kurdiske bestemor. Når folk spør hva hun heter og jeg sier Zare, så spør de fleste: "Sara?" [emoji14] Hun er alene om å hete det i Norge, og måtte begrunne hvorfor hun skulle få hete det når vi meldte inn navnet, så hun kommer nok til å få det spørsmålet hele livet antageligvis :p
Åh syns det var kjempe fint![emoji7] Vi måtte også begrunne navnevalget før det ble godkjent [emoji85] så blir nok sånn for oss også [emoji16] veldig mange som sier: åååi ! Drt har jeg aldri hørt, er det noe dere har funnet på selv, eller er det et navn? [emoji23]
 
Vi vil kalle vår for Lumen (Matheo/Mathea) uansett om det blir jente eller gutt :Heartred
Så får folk mene det dem vil ! Er jo kjipt når dem begynner på skolen at det er feks "Thea B" "Thea K" "Thea A" ovs osv :laughing021
Så jeg mener at folk burde utvide navn horisonten litt :joyful:
 
Svarte nettopp på tråden din før jeg så dette![emoji85] men ååh jeg syns det var kjempefint! Og passer jo like bra til gutt som jente![emoji7] jeg helt enig i at folk bare får mene hva de vil. Det er ingen andres business [emoji122][emoji122][emoji122]
 
Vi vil kalle vår for Lumen (Matheo/Mathea) uansett om det blir jente eller gutt [emoji813]red
Så får folk mene det dem vil ! Er jo kjipt når dem begynner på skolen at det er feks "Thea B" "Thea K" "Thea A" ovs osv :laughing021
Så jeg mener at folk burde utvide navn horisonten litt :joyful:
Svarte nettopp på tråden din før jeg så dette![emoji85] men ååh jeg syns det var kjempefint! Og passer jo like bra til gutt som jente![emoji7] jeg helt enig i at folk bare får mene hva de vil. Det er ingen andres business [emoji122][emoji122][emoji122]
 
Åh syns det var kjempe fint![emoji7] Vi måtte også begrunne navnevalget før det ble godkjent [emoji85] så blir nok sånn for oss også [emoji16] veldig mange som sier: åååi ! Drt har jeg aldri hørt, er det noe dere har funnet på selv, eller er det et navn? [emoji23]

Ble kjent med en gresk jente en gang som ble kalt Poppy (hun hadde egentlig et lengre navn, men foreldrene kalte henne også Poppy.) Det var ei veldig flott jente, så har gode assosiasjoner til navnet!

Synes det er flott når folk tør å velge noe litt utenom det vanlige :) Og folk blir jo vant til navnet etter hvert uansett, og etter en stund kan de ikke tenke seg at ungen skulle hete noe annet!
 
Jeg er veldig glad i Eleah eller Adah. Nå er de vel kanskje ikke så uvanlige lengre men min kjære er mer på tradisjonelle navn og heller mer på Tuva og Emilie... personlig liker jeg bedre Adah og Eleah [emoji16]
 
Minsten er eneste med sitt navn. Folk syns det er fint og lurer på hvor vi har fått det fra.
Eldste sitt er også sjeldent men enkelt. Men minner om vanligere navn så mange som tar feil.
 
Jeg heter cecelie etter oldemoren min, omtrent alle tar feil og tror jeg heter cecilie/cicilie noe jeg haaater. Synes det er utrolig flott å være oppkalt etter oldemoren min og få bære et så skjeldent navn, men ulempen er at alle sier feil. Til og med blitt spurt om jeg var sikker på at har skrevet navnet mitt riktig i cv og søknad på jobbintervju.
 
Her blir mini en av få som har det dobbeltnavnet :) Har egentlig tenkt at vi må begrunne navnet, men søkte på nett i dag og fant ut at fornavnet er det 83 andre som heter, mulig vi slipper da :)
 
Hvis folk har ment at navna var rare har de i hvert fall holdt kjeft om det

Mine heter Jenny Aimée og Neo Sebastian. Så de har lissom ett vanlig og ett uvanlig navn.
 
Vi kommer nok til å grave ned i folketellinger og se på navn på våre egne forfedre, men også hva som var populære navn i deres tid.
 
Min gutt heter Jens Einar [emoji4] oppkalt etter sine oldefedre, på hver vår side [emoji4]
 
Jeg har et navn som ikke har vært kjempevanlig, er på vei til å bli et veldig populært navn nå da, nesten 30 år etter. Uansett, jeg hata å ha sjeldent navn, og syntes det var flaut å si navnet mitt til nye folk. Mamma er en sucker for litt spesielle navn, så småbrødrene mine fikk enda mer uvanlige navn enn hva jeg har. Vet det kom en del kommentarer fra folk rundt, noen i klassen min som sa han ene kom til å bli mobba for det osv. Tror han har sluppet unna det heldigvis [emoji4]
 
Back
Topp