Utfordring med flaskevegring

Sangeria

Første møte med forumet
Jenta mi på 6 mnd har siden 3-4 mnd alder styret fælt i forbindelse med flaskemåltid.
Hun kavet voldsomt og strittet imot da hun ble lagt til i armkroken. Tilslutt fant vi ut at det eneste som fungerte var å la henne roe seg ned med smokk og kosebamse, og gi henne flaske i halvsøvne. Ofte var eneste mulighet å gi henne flaske liggende i senga vår med oss ved siden av, eller liggende i vognen.
Dette problemet har bare vedvart, og forverret seg. Vi har vært påpasselige med å aldri "tvinge" henne til å spise, og la henne styre det selv. Men når babyen tydelig viser tegn på sult, og likevel vegrer seg mot å ta flasken, blir man ganske rådvill.

Jeg prøver å starte flaskemåltidene med å holde henne i armkroken, for jeg synes det er så viktig med nærkontakten og at det skal være en koselig situasjon. Med mindre hun er stuptrøtt og `glemmer`seg, går dette aldri bra, og hun fekter med armer og ben, og nærmest hopper i fanget mitt. Det endre da med et 1-2 timers scenario med å roe ned henne, og bysse/gå rundt i rommet, avlede med å gjøre andre ting osv. Til slutt tar hun jo flasken, og flaskes da i søvn.
Jeg tror hun plages mye med luft i magen, for hun trykker mye, og det klunker/rumler mye i magen hennes. Under flasking, hender det ofte at hun bråstopper i drikkinga og fekter med armene og gjør et byks.
Hun har egentlig alltid vært flink til å prompe, men det var kanskje mer av det da hun var mindre. Avføringen har vi holdt i sjakk med malt. Jeg vet man kan få vondt i magen av det, og passer på at hun ikke får mer enn det som er nødvendig. Jeg har nå prøvd Minifom i 2 dager, usikker på effekten, men vi gir det et par dager til.

Etter fast føde-tilvenning fra 4-mnd alder, synes jeg problemene med flaskingen bare har eskalert.

Jeg føler det er lite hjelp å få hos helsesøster, da hun ikke har noe erfaring med flaskebarn, som hun sier. Hun synes det ikke høres ut som hun har reflux (stille), da hun ikke gråter mye, og vokser som hun skal. Munnhulen er sjekket for sopp. Melkeallergi mener hun det ikke er, da det hadde vært utslett og mer skriking. Vi er kun tilbudt Marte Meo-terapi, men det må jeg ærlig si at jeg ikke orker tanken på. Vi har vært på en "mellomkontroll" med vekt og samtale. Vi har gått til manuellterapeut, som har utelukket låsninger.

Er dette utfordringer som er innenfor normalen, tru? Jeg vet at det er endel som sliter med flaske- og brystvegring, og at man bare må godta at slik er det.
Noen dager er selvsagt bedre enn andre mtp flaskingen, men det går jo på helsa løs dette her, og jeg er på randen av sammenbrudd. Flere ganger begynner jeg å gråte foran babyen min fordi jeg blir så sliten og lei, og hun ser da rart på meg, selfølgelig. Jeg føler dette er så ødeleggende for mor/far-barn-relasjonen. Jeg har ikke overskudd eller gnist til å kose meg med barnet mitt. Å komme seg ut på barseltreff er helt uaktuelt.

Nå skal vi på 6.mnd-kontroll om 5 dager, og da er barnelege også tilstede, så jeg skal selvfølgelig ta opp igjen problemet da. Jeg slår meg liksom ikke helt til ro med at det ikke er noe med jenta mi som vi ikke har oppdaget.
Hun er forøvrig nysgjerrig og blid, og ser ut til å trives ellers. Hadde RSvirus-infeksjon da hun ved 3 mnd, ellers vært frisk.

Dette ble et langt brev. Er takknemlig for tips/råd eller bare støttende ord om at dette desverre er normalt, og at vi må holde ut.
 
Har ikke erfaring med flaske da jeg ammer, men mange brystbarn med sånne her perioder liker å amme i bevegelse, at man bysser, tar knebøy, går i bæresele etc, har du prøvd slikt? Evt gi flaske på et kaldt, mørkt rom, gjerne hud mot hud for ekstra kos?

Ellers ville jeg definitivt sjekket om det er noe fysisk. Kanskje kort tungebånd? Kan gi rett og slett kvelningsfornemmelse ved matinntak, mange som sliter med flaske og. Vet av sondebarn (ikke klart å drikke av flaske) som har fått klippet tungebåndet og dagen etter kunne sonden fjernes og de kunne slutte på div refluksmedisin etc. Mange helsepersonell har dog lite peiling på tungebånd og sier det er bra uten å engang kunne sjekke det skikkelig. Evt store mandler/polypper kan og sjekkes!
 
Har ikke erfaring med flaske da jeg ammer, men mange brystbarn med sånne her perioder liker å amme i bevegelse, at man bysser, tar knebøy, går i bæresele etc, har du prøvd slikt? Evt gi flaske på et kaldt, mørkt rom, gjerne hud mot hud for ekstra kos?

Ellers ville jeg definitivt sjekket om det er noe fysisk. Kanskje kort tungebånd? Kan gi rett og slett kvelningsfornemmelse ved matinntak, mange som sliter med flaske og. Vet av sondebarn (ikke klart å drikke av flaske) som har fått klippet tungebåndet og dagen etter kunne sonden fjernes og de kunne slutte på div refluksmedisin etc. Mange helsepersonell har dog lite peiling på tungebånd og sier det er bra uten å engang kunne sjekke det skikkelig. Evt store mandler/polypper kan og sjekkes!
Takk for tips! Vi har faktisk klippet tungebåndet hos ØNH-lege, da jeg strevde med amminga og hun ikke fikk helt taket på flaska. Det med mandler/polypper har jeg snakket med helsesøster om, for babyen min har vært tett i nesa i hele sitt liv, og snorker når hun sover. Hun sa da at man uansett ikke gjør inngrep på så små, men når problemet ødelegger husfreden her da??? Jeg kommer til å insistere på at barnelegen vurderer å henvise oss til utredning, for dette her er ikke normalt. Jenta mi har også slimete avføring innimellom, og mye uro i kroppen, så jeg har også tenkt å ta opp melkeprotein-allergi. Symptomer i luftveiene kan visst også være tegn på intoleranse.
 
Jeg vil vel tro det er fast føde som gir magevondt. Hadde prøvd å kutte ut all mat en ukes tid og sett om det ble bedre.

Hva med å sitte oppreist å drikke av flasken, evt tutekopp selv?
 
Jeg vil vel tro det er fast føde som gir magevondt. Hadde prøvd å kutte ut all mat en ukes tid og sett om det ble bedre.

Hva med å sitte oppreist å drikke av flasken, evt tutekopp selv?
Jeg og har tenkt tanken, og har tatt noen steg tilbake, og begynt i det små med mat igjen. Men problemene med flaska begynte lenge før vi begynte med fast føde
 
Siden det fungerer i "halvsøvne" så kan det kanskje være at hun "ikke har tid". Veldig vanlig med brystbarn at man må sitte på et stille rom uten noe spennende for å få matro.
 
Siden det fungerer i "halvsøvne" så kan det kanskje være at hun "ikke har tid". Veldig vanlig med brystbarn at man må sitte på et stille rom uten noe spennende for å få matro.
Ja, det kan godt være, og jeg håper jo at det bare er det. Som sykepleier er jeg nok kanskje hakket mer bekymret, og blar gjennom sykdomskartoteket i hodet mitt for å finne forklaringer..:-O Vi har jo de siste mndene gitt henne flaske på de mest utrolige måter. Stått ved siden av og gitt mens hun har ligget i sengen sin. Jeg har tatt med flaske ut på trilletur og gitt henne i vognen midt på gata. Gitt i søvne etc. Det ser jo ikke bra ut å stå sånn på en armlengdes avstand fra babyen sin og gi mat, men hva skal man gjøre da?
 
Ja, det kan godt være, og jeg håper jo at det bare er det. Som sykepleier er jeg nok kanskje hakket mer bekymret, og blar gjennom sykdomskartoteket i hodet mitt for å finne forklaringer..:-O Vi har jo de siste mndene gitt henne flaske på de mest utrolige måter. Stått ved siden av og gitt mens hun har ligget i sengen sin. Jeg har tatt med flaske ut på trilletur og gitt henne i vognen midt på gata. Gitt i søvne etc. Det ser jo ikke bra ut å stå sånn på en armlengdes avstand fra babyen sin og gi mat, men hva skal man gjøre da?
Snart så sitter hun å spiser brødskive selv. Da må du finne andre måter å gi nærhet på allikevel ;)
 
Hei! Hvis dere har klippet tungebåndet, men har de problemene dere har med å få henne til å spise så er nok sannsynligvis tungebåndet fortsatt stramt. Dessverre kan de færreste leger nok om tungebånd og det blir i de fleste tilfeller klippet for lite. Anbefaler deg på det sterkeste å melde deg inn i norsk støttegruppe for stramt tunge- og leppebånd på Facebook og få hjelp der. I det festede innlegget er instruksjoner på hvordan du kan ta bilder av tungebåndet. Send meg også gjerne en pm hvis du har flere spørsmål rundt dette.
 
Back
Topp