Utflod??

Frøkenvims

Elsker forumet
Sensommerbarna 2016
Julegavene 2019
Hvordan vet man om det er utflod eller fostervann som kommer ut? Føler jeg er "lekk"...
 
Åh.. "Når du vet et svar er riktig, men det var ikke det du ville høre" :p

Hehe :)

Saken er den at det er umulig for deg å vite HELT sikkert, og sikker bør man være. Da jeg gikk med førstemann opplevde jeg å "føle meg lekk", det kom noe jeg ikke visste om var fostervann eller utflod. Etter noen telefoner til føden ble jeg bedt om å komme inn, og ble da igangsatt. Riktignok var det bare en uke før termindato da.
 
Mange oppleverjo litt tynn utflod nå mot slutten, men hvis man er usikker er det jo alltid greit å ringe føden :)
 
Jeg har følt det samme.. En periode var alt klissvått! Er blitt bedre igjen nå. Så tviler på at det var fostervann :p
 
Det lukter helt spesiellt av fostervann. Har bare kjent den to ganger, men syntes jeg kjenner den i nesa da jeg tenker på det :) Kanskje et dårlig svar, men tror du hadde merket forskjell :)
 
Lurer litt på akkurat det samme...Det er ganske små mengder til meg da, men blir mer vått i trusa for tiden enn jeg er vant med. Hvis det er utflod er det veldig vannaktig ihvertfall. Var på UL for vekstkontroll på onsdag, fostervannsmengden var fin da iallfall (spurte ikke om lekkasje da).

Har akkurat kommet til Nord-Norge på ferie, så er ikke akkurat bare å dra inn for en sjekk heller...nærmeste sykehus er Narvik godt over en time unna:confused:
 
Det lukter helt spesiellt av fostervann. Har bare kjent den to ganger, men syntes jeg kjenner den i nesa da jeg tenker på det :) Kanskje et dårlig svar, men tror du hadde merket forskjell :)

Hmm.. Nå er det over tre år siden jeg fødte førstemann, men jeg kan ikke huske at lukten var noe spesiell.
 
Hmm.. Nå er det over tre år siden jeg fødte førstemann, men jeg kan ikke huske at lukten var noe spesiell.

Hvordan ser fostervannet ut?
Fostervannet skal være klart og fargeløst, eventuelt litt gult i fargen. Dersom fostervannet er misfarget ved fostervannsprøve eller fødsel, kan det være tegn på problemer. Grønt eller brunlig fostervann kan tyde på at barnet har hatt sin første avføring, noe som normalt ikke skjer før etter fødselen med mindre barnet utsettes for stress (for eksempel oksygenmangel). Rosa- eller rødlig farge kan tyde på blødning, og dyp rødfarge kan være forårsaket av tidligere blødning. Misfarget fostervann behøver ikke å bety problemer, men prøver tas for å finne ut hva som har forårsaket misfargingen.

Hvordan lukter fostervann?
Fostervann lukter svært lite, men gjerne en anelse søtt. Lukten er enkel å skjelne fra for eksempel lukten av urin. Dersom kvinner er i tvil om det er fostervann eller urin de lekker, får de ofte beskjed om å lukte på væsken. Lukten er vammel, det vil si noe kvalmende.
 
Hvordan ser fostervannet ut?
Fostervannet skal være klart og fargeløst, eventuelt litt gult i fargen. Dersom fostervannet er misfarget ved fostervannsprøve eller fødsel, kan det være tegn på problemer. Grønt eller brunlig fostervann kan tyde på at barnet har hatt sin første avføring, noe som normalt ikke skjer før etter fødselen med mindre barnet utsettes for stress (for eksempel oksygenmangel). Rosa- eller rødlig farge kan tyde på blødning, og dyp rødfarge kan være forårsaket av tidligere blødning. Misfarget fostervann behøver ikke å bety problemer, men prøver tas for å finne ut hva som har forårsaket misfargingen.

Hvordan lukter fostervann?
Fostervann lukter svært lite, men gjerne en anelse søtt. Lukten er enkel å skjelne fra for eksempel lukten av urin. Dersom kvinner er i tvil om det er fostervann eller urin de lekker, får de ofte beskjed om å lukte på væsken. Lukten er vammel, det vil si noe kvalmende.

Ja husker det var blankt og fargeløst, men kan ikke huske noen lukt faktisk. Men mulig jeg ikke fikk beskjed om å lukte på det når jeg snakket med føden (og dermed ikke tenkte på å stikke nesa veldig langt nedi det.. hehe). Jeg var nok ganske sikker på at det ikke var urinlekkasje, men husker jeg ringte fordi jeg var usikker på om det var fostervann. Og da ba de meg komme inn sånn at de kunne se på det med egne øyne.
 
Lurer litt på akkurat det samme...Det er ganske små mengder til meg da, men blir mer vått i trusa for tiden enn jeg er vant med. Hvis det er utflod er det veldig vannaktig ihvertfall. Var på UL for vekstkontroll på onsdag, fostervannsmengden var fin da iallfall (spurte ikke om lekkasje da).

Har akkurat kommet til Nord-Norge på ferie, så er ikke akkurat bare å dra inn for en sjekk heller...nærmeste sykehus er Narvik godt over en time unna:confused:
Tips: Narvik trenger du ikke dra innom! Der er det stappfullt og det ligger fødeklare og ferdigfødte på alle rom og korridorer! ;) smør deg iallfall med tålmodighet før du drar dit! (I morgen stenger de sykehuset i Harstad, og da blir det dobbelt så mange fødende på ei allerede overfylt fødeavd!!)
 
Det lukter helt spesiellt av fostervann. Har bare kjent den to ganger, men syntes jeg kjenner den i nesa da jeg tenker på det :) Kanskje et dårlig svar, men tror du hadde merket forskjell :)
Haha, hjelper dessverre ikke så mye at DU kjenner forskjell! :D
Synes ikke det lukter så mye, så er sikkert bare utflod! :)
 
Haha, hjelper dessverre ikke så mye at DU kjenner forskjell! :D
Synes ikke det lukter så mye, så er sikkert bare utflod! :)
Ha ha, vet det da. Poenget var at jeg tror du hadde lukta forskjell ;) Minner liksom ikke om urin eller utflod :)
 
Leste her en dag at hvis en var usikker på om en lakk fostervann, kunne en legge seg på ryggen. Da fløt babyen opp, og fostervann ville renne ut.

Når en står, vil babyen fungere som ei propp.

Fødselen min startet med vannavgang, men jeg husker heller ikke lukta. Eller.. Jeg lukta vel ikke heller.. Hos meg tettet fosterhinna seg igjen, så måtte ta den på nytt under fødselen.
 
Jeg fick en sånn ordentlig splatt og vannet gikk med et brak ( hadde fått 9 st cytotec ) og jeg har ikke noe minne om at det luktet noe spes. Bare husker at det fosset ut av skjeden og ikke urinrøret. Jeg drev å tørket det opp fra gulvet på ahus også men kjente ingen lukt.
 
Back
Topp