Ursofalk mot svangerskapskløe

LilleMy74

Andre møte med forumet
Hei, jeg er en 40 år gammel førstegangsgravid. Jeg har den siste uken utviklet kløe som kan være enten den ufarlige eller farlige svangerskapskløen. Jeg har tatt de nødvendige blodprøvene men venter fortsatt på svar fra Ullevål. Min gynekolog har i mellomtiden satt meg på Ursofalk, 250 mg, 4 tabletter om kvelden. Jeg lurer på om tablettene kan beskytte mot fosterdød eller om de kun hjelper mot kløen? Jeg har brukt dem nå i 3 dager og klør litt fortsatt. Et annet problem er størrelsen på tablettene. Jeg klarer ikke å svelge så store tabletter. Det sitter nok mellom ørene men det knyter seg i halsen når jeg forsøker å svelge dem. Jeg har derfor åpnet kapslene og blandet ut pulveret i grønnsaksjuice. Påvirker dette effekten av tablettene på noe vis? Det står jo på forpakningen at de skal svelges hele. Men jeg tenkte det var bedre å gjøre det på dette viset enn å ikke klare å ta tablettene i det hele tatt.
På forhånd takk for svar.
 
Hei, jeg er en 40 år gammel førstegangsgravid. Jeg har den siste uken utviklet kløe som kan være enten den ufarlige eller farlige svangerskapskløen. Jeg har tatt de nødvendige blodprøvene men venter fortsatt på svar fra Ullevål. Min gynekolog har i mellomtiden satt meg på Ursofalk, 250 mg, 4 tabletter om kvelden. Jeg lurer på om tablettene kan beskytte mot fosterdød eller om de kun hjelper mot kløen? Jeg har brukt dem nå i 3 dager og klør litt fortsatt. Et annet problem er størrelsen på tablettene. Jeg klarer ikke å svelge så store tabletter. Det sitter nok mellom ørene men det knyter seg i halsen når jeg forsøker å svelge dem. Jeg har derfor åpnet kapslene og blandet ut pulveret i grønnsaksjuice. Påvirker dette effekten av tablettene på noe vis? Det står jo på forpakningen at de skal svelges hele. Men jeg tenkte det var bedre å gjøre det på dette viset enn å ikke klare å ta tablettene i det hele tatt.
På forhånd takk for svar.

Hei:)
Veldig fint at du har tatt blodprøver.
Ursofalk gis for å senke gallesyrenivå/leverprøver og for å dempe kløe. Så Ursofalk skal både bedre kløen og senke evenutelt forhøyede verdier på gallesyre/leverenzymer. Behandling med Ursofalk er den behandlingen som brukes her i Norge ved den potensielt farlige svangerskapskløen (intrahepatisk kolestase) i tillegg til at man følges nøye opp med blodprøver ukentlig, og en individuell vurdering av igangsetting av fødsel. Det aller viktigste synes jeg er tett oppfølging og overvåkning av deg og babyen dersom det skulle vise seg å være den potensielt farlige varianten. Det er vanskelig å gi et ja/nei svar på om Ursofalk beskytter mot fosterdød. URsofalk benyttes jo med den hensikten, men det er ikke noe godt dokumentert at Ursofalk reduserer fosterdød, men det kan jo ikke utelukkes at det gjør det selv om det ikke er godt dokumnetert.

Du kan åpne kapslene og helle alt innholdet i et lite doseringsbeger (eller lite vannglass) og helle i deg alt innholdet. Du kan blande ut innholdet i en liten mengde væske så du får innholdet raskt i deg. Ikke bland ut innholdet i så stor mengde væske at du er usikker på om du får i deg alt.

Håper dette var til noe hjelp!
Lykke til med den lille:)
Åse
 
Hei Åse, takk for svar. :)Jeg fikk i dag svar på blodprøvene fra gynekologen. Leverfunksjonsprøver samt prøve på gallesyre var normale og legen sa jeg kunne slutte med Ursofalk og eventuelt ta Polaramin mot kløen. Ny oppfølging hos gynekolog førstkommende torsdag.
 
Hei Åse, takk for svar. :)Jeg fikk i dag svar på blodprøvene fra gynekologen. Leverfunksjonsprøver samt prøve på gallesyre var normale og legen sa jeg kunne slutte med Ursofalk og eventuelt ta Polaramin mot kløen. Ny oppfølging hos gynekolog førstkommende torsdag.
Hei igjen,

Så bra - det betyr jo at du har den ufarlige formen for svangerskapskløe:gen014
Polaramin er klødempende (men du kan bli litt trøtt av de). Du kan jo også smøre i vei med fuktighetskrem der det klør mest og særlig før du legger deg. (og prøv å ha fuktighetskrem i kjøleskapet, da føles det litt som den lindrer mer, selv om den blir litt seigere å smøre ut;))
 
Takk for tipset. :)Jeg forsøker nok fuktighetskrem i første omgang da jeg ikke plages så mye at det går utover søvn etc..
 
Back
Topp