Urolig baby 5 mnd dagtid

annth

Glad i forumet
Jeg har en jente på straks 5 mnd som har begynt å være urolig og klarer ikke å sove noe annet sted enn i mitt fang. Sover maks 1 time hver gang.

Hun spiser nesten 1 porsjon grøt nå pr dag på dagtid. Hun har fått grøt snart i 1 måneds tid nå.

Blir hun urolig av grøten eller? Luft i magen også og promper en del også.

Hun sover godt om natten heldigvis. Legger seg rundt i mellom 21.00-22.00 og da får hun en flaske mme. Våkner 2 ganger for mat om natten. Ammer pluss mme første gang og ammer siste gang.
 
Det med søvn forandrer seg jo hele tiden er min erfaring, og det er mange sånne faser man skal gjennom, uten at det er noen åpenbar grunn til at ungen er urolig. Plutselig har man funnet seg en ny rutine, og så er alt på stell igjen - fram til det dukker opp noe annet krøll. [emoji23]
Hvis du tror hun får vondt i magen av grøten, så kutt ut grøten og se om det hjelper, verre er det ikke. [emoji4] Babyer MÅ absolutt ikke ha grøt, selv om man gjerne får inntrykk av det fra helsestasjonen ... Prøvd med moste grønnsaker, avocado eller bløtkokt eggeplomme, f.eks? Det ga jeg til min første, som ikke tålte grøt.
 
Det med søvn forandrer seg jo hele tiden er min erfaring, og det er mange sånne faser man skal gjennom, uten at det er noen åpenbar grunn til at ungen er urolig. Plutselig har man funnet seg en ny rutine, og så er alt på stell igjen - fram til det dukker opp noe annet krøll. [emoji23]
Hvis du tror hun får vondt i magen av grøten, så kutt ut grøten og se om det hjelper, verre er det ikke. [emoji4] Babyer MÅ absolutt ikke ha grøt, selv om man gjerne får inntrykk av det fra helsestasjonen ... Prøvd med moste grønnsaker, avocado eller bløtkokt eggeplomme, f.eks? Det ga jeg til min første, som ikke tålte grøt.

Enig med alt her, noen babyer er rett og slett sånn at hver gang man tror man har finni ut av noe er det noe annet som endrer seg :p Særlig legging og søvn, men også mat, humør etc.

Og grøt er egentlig ikke nødvendig, er mange som får magevondt og luft av det ja. Prøv å kutt det ut og erstatt med annen mat eller bare kutt ut all mat en periode :) 5 måneder er jo veldig ungt, så ikke noe stress med maten :)
 
Takk for svar.
Jeg har nå at det gjelder ikke grøt men jeg tror tenner er på vei. I dag har kun vært urolig på kvelden og hun sikler utrolig mye og tygger på alle lekene sine.
 
Enig med alt her, noen babyer er rett og slett sånn at hver gang man tror man har finni ut av noe er det noe annet som endrer seg [emoji14] Særlig legging og søvn, men også mat, humør etc.

Og grøt er egentlig ikke nødvendig, er mange som får magevondt og luft av det ja. Prøv å kutt det ut og erstatt med annen mat eller bare kutt ut all mat en periode :) 5 måneder er jo veldig ungt, så ikke noe stress med maten :)
Hei, jeg fikk beskjed fra hs at hun skal begynne med smaksprøver fra 4 mnd alder pga hun la ikke på seg nok og i tillegg får hun mme.
 
Hei, jeg fikk beskjed fra hs at hun skal begynne med smaksprøver fra 4 mnd alder pga hun la ikke på seg nok og i tillegg får hun mme.
Ja, men du må ikke nødvendigvis gi grøt. [emoji6] Det kan være veldig hardt for magen til de små. Som sagt, hvis du mistenker at hun reagerer på grøt, så prøv noe annet. Masse annet man gi i stedet. Egg f.eks. inneholder alt man trenger unntatt vitamin C, og er super mat for babyer. Kan være lurt å starte med bløtkokt plomme, da den er lettest å spise. Avocado metter veldig godt og er såpass nøytral i smaken at den fint kan blandes med andre ting, f.eks banan. (Men en del blir harde i magen av banan også. Et tips er å bruke godt modne bananer og skrape ut frøene i midten.)
 
Hei, jeg fikk beskjed fra hs at hun skal begynne med smaksprøver fra 4 mnd alder pga hun la ikke på seg nok og i tillegg får hun mme.

Men grøt er jo ikke noe nødvendig i seg selv, særlig ikke for smak, det smaker jo lite spennende :p hva med grønnsaker? Frukt? Kjøtt? Egg? Er jo et vell av spennende smaker hun kan få (og siden du ammer litt får uansett masse spennende smaksprøver av morsmelka di som endrer smak etter hva du spiser og drikker), og mat som er næringsrik og mindre tungt for magen enn grøt finnes jo også :) Min har eksempelvis aldri fått et måltid babygrøt, men han spiser veldig mye annet variert av mat :)
 
Jeg har en jente på straks 5 mnd som har begynt å være urolig og klarer ikke å sove noe annet sted enn i mitt fang. Sover maks 1 time hver gang.

Hun spiser nesten 1 porsjon grøt nå pr dag på dagtid. Hun har fått grøt snart i 1 måneds tid nå.

Blir hun urolig av grøten eller? Luft i magen også og promper en del også.

Hun sover godt om natten heldigvis. Legger seg rundt i mellom 21.00-22.00 og da får hun en flaske mme. Våkner 2 ganger for mat om natten. Ammer pluss mme første gang og ammer siste gang.

Det er helt normalt at søvnen er sånn, selv uten noe utenforliggende som ny mat, sykdom e.l., også i perioder. :)
Prøv heller å gi den maten som dere spiser, bare uten salt, melkeprodukter og annet som små babyer ikke skal ha.

Hvis det er tenner på gang bør hun ikke få mme på natten, men morsmelk, enten ved å die, eller på flaske. :)
 
Back
Topp