Unormal gulping/magevond?

Maria81

Første møte med forumet
Hjelp! Kan noen erfarne svare meg på dette? Min baby på 2 uker er begynt å gulpe mye, gjerne flere timer etter måltid gulper, raper og hikker han. :\ Grynter, ynker og vrir seg lenge i smerter til han får opp en gulp, fjerter eller raper. Det irriterer nattesøvnen hans, og dermed min nattsøvn også. (På dagtid sover han godt.) Er det vanlig at de skal gulpe så mye / ha så mye luft? Han er 2 uker, får 90 ml NAN pr. måltid. Da han nylig ikke bæsja på 2 døgn begynte jeg gi han malt, - avføring er kommet, men fremdeles mye magevondt. Har fått tips om å skifte morsmelkerstatning til Hipp eller Collett. Håper de har det på vår butikk og at det virker annerledes på magen hans. For det er vel ikke bra at baby har så mye luft? Vet jo at det er normalt at babyer har luft i magen og presser grimaser i ansiktet når dem bæsjer og sånn, men dette er i sånn grad at det plager han lenge.....
frown.gif
Etter/mellom hvert eneste måltid er det slik. Andre som har erfart det samme og hva gjorde dere med det??? Heldigvis hylskriker han ikke, men han gjør det om jeg ikke tar han opp når han grynter og ynker seg eller om han blir lei av å ligge sånn.
 
Når det kommer til gulpingen kan det være at han har dårlig lukkemuskel, dvs at lukkemuskelen i mellom spiserør og magesekken er for slapp. Hadde det og med min eldste, men de gjorde ikke noe med det for fant det ut for sent (han var over 1 år og da ga gulpingen seg ). Når det kommer til luften han sliter med kan det være at han spiser for fort, minste gjorde det og da begynte jeg og gi litt og litt slik at han fikk pause i mellom. ( jeg lot han spise litt, så pause og spise osv ) dette hjalp han..
 
Hjelp! Kan noen erfarne svare meg på dette? Min baby på 2 uker er begynt å gulpe mye, gjerne flere timer etter måltid gulper, raper og hikker han. :\ Grynter, ynker og vrir seg lenge i smerter til han får opp en gulp, fjerter eller raper. Det irriterer nattesøvnen hans, og dermed min nattsøvn også. (På dagtid sover han godt.) Er det vanlig at de skal gulpe så mye / ha så mye luft? Han er 2 uker, får 90 ml NAN pr. måltid. Da han nylig ikke bæsja på 2 døgn begynte jeg gi han malt, - avføring er kommet, men fremdeles mye magevondt. Har fått tips om å skifte morsmelkerstatning til Hipp eller Collett. Håper de har det på vår butikk og at det virker annerledes på magen hans. For det er vel ikke bra at baby har så mye luft? Vet jo at det er normalt at babyer har luft i magen og presser grimaser i ansiktet når dem bæsjer og sånn, men dette er i sånn grad at det plager han lenge.....
frown.gif
Etter/mellom hvert eneste måltid er det slik. Andre som har erfart det samme og hva gjorde dere med det??? Heldigvis hylskriker han ikke, men han gjør det om jeg ikke tar han opp når han grynter og ynker seg eller om han blir lei av å ligge sånn.

Vi hadde det også sånn i starten for noen uker siden. Vi byttet fra nan til hipp og følte det ble noe bedre, men gav seg ikke helt. Men så de site dagene (hun er syv uker nå) har det bedret seg veldig. Dette uten at vi har gjort noe spesielt, så tror det også kan være at det tar litt tid for enkelte små mager å venne seg til dette med å fordøye mat. Det er så kjedelig mens det pågår, men om ikke pauser med raping/prøve annet mme hjelper, så kan tiden hjelpe. Lykke til :)
 
Vi fikk beskjed av legen å kjøpe minifom i stedet for å bytte mme. Legen anbefalte å bruke nan. Minifom hjalp mye på luft. Barn får det uansett om man ammer eller ikke.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Mi lille hadde sprutgulp og jeg fant løsning når hun var ca 4 mnd, prøvd mye før det. Gikk til akupunktur, og fikk noe homoepati medisin og jaggu fikk jeg ikke ei jente som fikk i seg maten og den ble nede:) ikke så mye fising å raping heller.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
vil annbefale at du går inn på flaskeposten.no eller ammehjelpen.no og søker opp om langsom flaskemating, tar pauser fra flasken og lar han rape underveis. samt ja skifte fra NAN til collet. NAN er desverre en av de sterkeste erstattningene (for magen) og burde vært fjernet fra marekedet pga det er så utrolig mange som reagerer negativt på denne erstattningen.
 
vil annbefale at du går inn på flaskeposten.no eller ammehjelpen.no og søker opp om langsom flaskemating, tar pauser fra flasken og lar han rape underveis. samt ja skifte fra NAN til collet. NAN er desverre en av de sterkeste erstattningene (for magen) og burde vært fjernet fra marekedet pga det er så utrolig mange som reagerer negativt på denne erstattningen.
???? Da sa legen feil ti meg eller noe. Han sa det var bra hu brukte nan. Og ikke noe av det andre. Men er det ingen andre som har brukt minifom mot magen? Det er jo helt vidunderlig. Lufta kommer ut med en gang.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Vi brukte minifomi 3 mnd nesten. Funker som bare det! Malt kan ofte gi mer luftsmerter. Jeg brukte en t-skje matolje i melka morgen og kveld. Helt knall! Bruker også NAN. Hipp gulpet han mer av og fikk masse luft. Vil anbefalle minifom og sakte mating, kanskje også flaskebytte. Kommer ann på hvilke flasker du bruker nå..
 
Vi brukte minifomi 3 mnd nesten. Funker som bare det! Malt kan ofte gi mer luftsmerter. Jeg brukte en t-skje matolje i melka morgen og kveld. Helt knall! Bruker også NAN. Hipp gulpet han mer av og fikk masse luft. Vil anbefalle minifom og sakte mating, kanskje også flaskebytte. Kommer ann på hvilke flasker du bruker nå..
For å få fortgang i bæsjingen? Kan man bruke det fra starten av? Har en på 8 dager som sliter med magen.. bruker NAN1, har hatt litt malt i melken hans, men han blir kvalm av det og kaster opp.
 
For å få fortgang i bæsjingen? Kan man bruke det fra starten av? Har en på 8 dager som sliter med magen.. bruker NAN1, har hatt litt malt i melken hans, men han blir kvalm av det og kaster opp.

Vet de bruker matolje for å fete opp premature, så tror det går bra. Den lille dosen de trenger for å få bæsje gjør ikke at de legger så ille på seg da. Min har ikke gjort det hvertfall. Vil tørre påstå at malt er hardere for magen enn matojle. Inneholder også mye sukker

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Vi fikk beskjed av legen å kjøpe minifom i stedet for å bytte mme. Legen anbefalte å bruke nan. Minifom hjalp mye på luft. Barn får det uansett om man ammer eller ikke.


Sent from my iPhone using BV Forum

Hvor gammel var babyen din? Min datter er på 2 uker og sliter mye med luft i magen. Kan jeg gi henne?
 
Trur hu var mellom 2 og 4 uker nårvi begynte. Men det står i kjøleskap på apoteket så da kan du høre med de samtidig.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Det er vel ganske vanlig med mye luft i begynnelsen? Kanskje spesielt for flaskebarn da mme kan være litt vanskeligere å fordøye for noen, og det kan være lettere å sluke luft. Har hørt mye bra om å bytte flasker, tommee tippee og doctor brown tror jeg skal være bra. Min gutt sliter med reflux (er 5 mnd nå), dette har vist seg med mye gulping, smerter når han blir lagt ned, hyppige måltider og mye oppvåkning på natt. Det kan jo være en ide å få det sjekket? Ellers kan det jo rett og slett være at luften presser opp maten, altså at det er luften som egentlig er problemet. Min slet også mye med luft, vi brukte ammete (både til meg og han) og miniform i tillegg til massasje og "sykling". Å ligge på magen får også opp mye luft, men vent til maten får synke litt.

Håper det ordner seg :)
 
Back
Topp