Unngå revning ved fødsel

Lille lys

Forelsket i forumet
Oktoberfruene 2018
Hei tenkte å dele et tips, skal visst være bra å smøre seg nedentil med bittelitt jordnøttolje og massere vevet der for å unngå å revne under fødsel. Man bør visst gjøre det hver dag frem til fødsel.

Andre som har erfaring eller hørt om lignende?
Eventuelt andre tips å komme med?
[emoji5][emoji5]
 
Poenget er at mellomkjøttet skal være mykt og elastisk. De lærde strides om når man bør begynne, men logisk sans sier minst en mnd før, slik at huden har fått fornyet seg. Uansett vil det hjelper mot revning at jordmor holder feks en varm klut mot området, eller bare støtter der, og at man kun presser når man skal.
 
Ja. Har hørt dette tipset før. Men husk at du må tåle jordnøttolje om du smører med det. Dumt å få allergisk reaksjon der nede. [emoji23][emoji33]

Jeg revnet ikke med første, selv om hun kom i supermann-stil med en arm ved siden av hodet. Dette fordi min jordmor var spesielt oppmerksom og holdt en hånd og av og til en varm klut over mellomkjøttet når hodet (og hånden) sto og presset.
 
Har to fødsler bak meg, og jeg har ikke gjort noe tiltak for å ikke revne. Fikk et par pyntesting med begge to.
Det viktigste er vel å høre på jordmor, presse når du får beskjed om det, å puste når du får beskjed om det.
Ellers med nr.1 holdt jordmor en varm klut der nede med grønnsåpevann, det lindret veldig når hodet sto å presset på[emoji4]
Savnet det med nr.2.
 
Smøret med jordnøttolje med første, super ubehagelig å gå med olje mellom beina [emoji30] i tillegg synes jeg det klødde.. jeg kommer nok ikke til å gjøre det denne gangen[emoji85]
 
"Finskegrepet" under fødsel kan hjelpe mot revning. Jeg revnet ikke bakover slik jeg trodde var vanlig. I stedet revnet jeg framover og opp urinrøret. Ble sydd sammen rundt etter urinkateter for å ikke bli sydd helt igjen. Et par/tre mnd senere så gynekologen at alt så helt bra ut og man kunne ikke se at det hadde vært noen skade der. Skal kanskje prøve olje denne gangen.
 
Jeg smurte med olje, ikke vet jeg om det hjalp noe, men revnet ikke. Ble klippet litt mot slutten. Kommer nok til å smøre igjen. Men tror nok at finskegrepet og å presse når man skal er det viktigste.
 
Jeg er livredd for å revne [emoji23]

Hva er du redd for, selve revningen eller tiden etterpå?[emoji4]
Jeg var redd for selve det å revne, men visste ikke at det hadde skjedd før dem sa jeg måtte sy[emoji38][emoji85]
 
Hva er du redd for, selve revningen eller tiden etterpå?[emoji4]
Jeg var redd for selve det å revne, men visste ikke at det hadde skjedd før dem sa jeg måtte sy[emoji38][emoji85]

Vet egentlig ikke hva jeg er redd for, tror det mest er tanken, for hører jo at svært få merker det. Så det skremmer meg nok bare å høre at man kan revne i dåsa liksom [emoji23] høres jo ikke godt ut! [emoji23]
 
Vet egentlig ikke hva jeg er redd for, tror det mest er tanken, for hører jo at svært få merker det. Så det skremmer meg nok bare å høre at man kan revne i dåsa liksom [emoji23] høres jo ikke godt ut! [emoji23]

Høres ut som meg d ja[emoji38][emoji85] Men d er som du sier, de færreste merker at d faktisk skjer[emoji5] Jeg hadde som sagt iiingen anelse og endte med grad 2 rift, og 4 sting.
 
Høres ut som meg d ja[emoji38][emoji85] Men d er som du sier, de færreste merker at d faktisk skjer[emoji5] Jeg hadde som sagt iiingen anelse og endte med grad 2 rift, og 4 sting.

Krysser fingrene for at jeg kjenner lite eller ingenting om det skjer [emoji23]
 
Hei tenkte å dele et tips, skal visst være bra å smøre seg nedentil med bittelitt jordnøttolje og massere vevet der for å unngå å revne under fødsel. Man bør visst gjøre det hver dag frem til fødsel.

Andre som har erfaring eller hørt om lignende?
Eventuelt andre tips å komme med?
[emoji5][emoji5]

Jeg har også hørt at det er bra. Pluss at man kan smøre på mage, lår og puppene for å unngå strekkmerker. Jeg Har brukt jordnøttolje nesten hele svangerskapet
 
"Finskegrepet" under fødsel kan hjelpe mot revning. Jeg revnet ikke bakover slik jeg trodde var vanlig. I stedet revnet jeg framover og opp urinrøret. Ble sydd sammen rundt etter urinkateter for å ikke bli sydd helt igjen. Et par/tre mnd senere så gynekologen at alt så helt bra ut og man kunne ikke se at det hadde vært noen skade der. Skal kanskje prøve olje denne gangen.

Jeg trodde også det var mest vanlig å revne bakover! Er alt «normalt» der nede nå da? Takk og lov for flinke leger[emoji16]
 
Back
Topp