Unger som spiser ting ute

Tror da ikke det er veldig normalt? Min har egentlig ikke spist på slikt siden hun vokste fra den fasen hvor alt skal i munnen. Men jeg husker jeg hadde ei venninne som barn som fikk mye tilsnakk fra foreldrene fordi hun sugde på ting eller stakk alt mulig i munnen. Så kanskje noen bare er mer sanselige av seg på den måten eller har hatt en veldig sterk grunnleggende refleks på det med å smake på ting, som ikke gikk over? Er det kun ute, eller spiser barnet på ting inne også? Og snakker vi om bare å putte i munnen, eller faktisk spise og svelge? Kan det være pica?
 
Vi er jo laget for å bruke alle sansene, og unger er nysgjerrige av seg.
Så lenge barnet forstår hva som er farlig/uheldig å putte i munnen, er det jo ingen fare om det kommer litt jord eller en pinne inn i kostholdet innimellom. ;)

Jeg spiste på alt mulig, rett og slett fordi jeg var så himla nysgjerrig på hva ting smakte.
Jeg har spist alt fra skolelim til hundemat til kunstgress. :p :D
 
Under 2/3 år er normalt da de bruker sansene sine slik. Men ikke 6 år. Da pleier de å synes det er æsj å få jord og slikt i munnen.
 
Kan det være en del av en diagnose? Uten å si for mye så er det andre ting vi også stusser på. Han kan ha reaksjoner på beskjeder og grensesetting som en forventer fra en 2-3 åring.


Nå uttaler jeg meg generelt, for jeg er lite kjent med spesifikke detaljer for mange diagnoser, men overordnet KAN det å spise ting som ikke er mat være et symptom på en diagnose innen blant annet autismespekteret.
Autismespekteret er jo veldig bredt, symptomene er mange og varierende og det kan være tilfeldig.
Hvis dette er i tillegg til andre ting dere stusser på, tenker jeg at dere bør be om en utredning eller i det minste en henvisning til spesialisthelsetjenesten. Tenker at det skjer en av to ting: enten feiler det barnet ingenting eller så får dere hjelp og støtte med ting som kan dukke opp og bli vanskeligere etterhvert som barnet vokser til.
 
Kan det være en del av en diagnose? Uten å si for mye så er det andre ting vi også stusser på. Han kan ha reaksjoner på beskjeder og grensesetting som en forventer fra en 2-3 åring.

Det tror jeg absolutt. Ikke at dette er en vanlig del av en diagnose generelt, men en konsekvens av at barnet "tenker/fungerer litt annerledes".

Forsinket utvikling kan være på alle områder. At han reagerer på beskjeder/grensesetting som en 2-3 åring. Og at han fremdeles er i den sensomotoriske fasen.

Kan det være mangler i kostholdet mtp at han spiser det?
 
Kan det være en del av en diagnose? Uten å si for mye så er det andre ting vi også stusser på. Han kan ha reaksjoner på beskjeder og grensesetting som en forventer fra en 2-3 åring.
Jeg har vært borti slikt med voksne og da er det diagnoser inne i bildet, ja. Høres veldig merkelig ut at ett ellers "normalt" barn gjør slikt.
 
Når du sier det på den måten, ja, det kan være en del av en diagnose.
Ta det opp med styreren din, så får du det i det minste "av brystet."
Det er jo viktig at dette barnet får hjelp, og hvis han har holdt på med dette lenge, er det jo tydelig at noe er galt..
 
Jeg vil si at dette er en psykisk reaksjon på noe. Altså at noe er riv ruskende galt, og barnet har denne urasjonelle adferden pga det. Fint at det allerede er satt igang undersøkelser, jeg ville spesielt undersøkt muligheten for vanskjøtsel, overgrep eller vold i hjemmet.

Kan selvfølgelig være andre ting, men dette er ikke et sunnhetstegn
 
Dette er et barn i barnehagen jeg jobber i og ppt er allerede koblet inn, men jeg syns ikke det blir kommet fram til noe. Ppt er ikke så ofte her for å observere, syns jeg.

Uten at jeg kjenner gangen i det (jobber med henvendelser på et spesifikt område), tenker jeg at BUP kanskje bør informeres for å eventuelt få en tverrfaglig utredelse. Aner ikke hvordan dette eventuelt skjer, men tenker at styrer i barnehagen bør kjenne til noen retningslinjer for å ta det videre.
Eventuelt hvertfall på PPT til å komme litt oftere?
 
Uten at jeg kjenner gangen i det (jobber med henvendelser på et spesifikt område), tenker jeg at BUP kanskje bør informeres for å eventuelt få en tverrfaglig utredelse. Aner ikke hvordan dette eventuelt skjer, men tenker at styrer i barnehagen bør kjenne til noen retningslinjer for å ta det videre.
Eventuelt hvertfall på PPT til å komme litt oftere?

BUP må fastlege henvise til, og det bør helst være anbefalt fra ppt når de er inne i bilde.




Ellers må jeg bare få presisert hvor viktig logg er. Skriv ned alt dere opplever som annerledes. Hva skjedde i forkant, hva skjedde mens dere opplevde det som skjedde og hva skjedde etterpå? Skriv ned, og se etter mønster. Husk dato og hvem som observerte.
 
Jeg ville ikke diskutert dette på et åpent forum... skal ikke alltid så mye til for å finne ut hvem du er og hvilken bhg du jobber i.
 
Back
Topp