Uke for første svangerskapskontroll?!

Barbie

Blir kjent med forumet
Hvilken uke har dere bestilt for første svangerskapskontroll?
Litt usikker på når jeg ønsker min første kontroll :)
 
Jeg har fått første i uke 12 :)
 
Jeg har vært til legen allerede, hvor vi søkte fødeplass. Neste time er jeg 12 uker på vei:) Det er hos legen, har ikke fått time til jordmor før i uke 24.
 
Er 13+5 på første time, dette var fordi ferieavvikling hos meg og legen
 
What?!? Uke 24 er jo kjempesent!!! Du er ikke førstegangs håper jeg, for da burde du fått før synes jeg..
Syns det var sent jeg også. De hadde første ledige når jeg er 17 uker på vei, men hun mente at da måtte jeg gå til lege i uke 12 og så komme til de i uke 24. Fordi man ikke har svangerskapskontroll i uke 17 utenom Oul da. Er førstegangsfødende.
 
Jeg skal ha første time hos legen når jeg er 13+1.
 
Har ikke bestilt time ennå. Får kanskje gjøre det nå. Er 12+4. Første time hos jordmor blir vel rundt uke 24, om jeg husker rett.
 
Trodde det var normalt, jeg har ikke fått time hos jordmor før i oktober, da er jeg 23uker..
Syns det var sent jeg også. De hadde første ledige når jeg er 17 uker på vei, men hun mente at da måtte jeg gå til lege i uke 12 og så komme til de i uke 24. Fordi man ikke har svangerskapskontroll i uke 17 utenom Oul da. Er førstegangsfødende.
Her er det vanlig med lege i ca uke 12, så jordmor uke 14-16, deretter annenhver gang lege/jordmor hver 4. uke. I alle fall i første sv.skap! I de neste har jeg hatt ved behov...
 
Her er det vanlig med lege i ca uke 12, så jordmor uke 14-16, deretter annenhver gang lege/jordmor hver 4. uke. I alle fall i første sv.skap! I de neste har jeg hatt ved behov...
Okey, da er det sikkert forskjellig praksis fra plass til plass da. Får ringe å høre om jeg kan komme inn litt tidligere :)
 
Min lege henviste til dette: https://helsenorge.no/gravid/svangerskapskontroller som er de offisielle retningslinjene fra Helsedirektoratet, og de sier at første kontroll er en gang mellom uke 6 og 12 og deretter er det oul i uke 19.

Jeg var tidlig inne til første kontroll, uke 6, og da sa hun at om jeg ønsket, så kunne jeg bestille time hos jordmor eller lege mellom første kontroll og oul. Men nå er det ferie og jeg føler ikke noe behov, selv om jeg førstegangs, så jeg skal ikke ha noen kontroll mellom uke 6 og 19 (er da jeg har fått innkalling til oul).

Og har så tenkt meg til jordmor rundt uke 24.
 
Har bare vært til tidlig ultralyd (privat) uke 8, ellers føler jeg ikke noe behov for det. Går til lege i uke 14 tenker jeg. Føler ikke noe behov for jordmor egentlig, så kommer nok til å ta det etter uke 20 hvert fall. Men jeg er andregangs og føler bare ikke behov for det riktig enda [emoji5]
 
Har vært hos lege, tatt blodprøver og søkt om fødeplass.
Neste time hos lege er jeg nesten 15 uker, rett etter vi kommer hjem fra ferie. Har ikke kontaktet jordmor enda, men bør vel gjøre det snart.
 
Back
Topp