UFB-utredning - utenfor referanseverdi: Progresteron, Prolaktin og Østradiol

verpesyk

Elsker forumet
Sensommerbarna 2016
❤ Aprilbarna19 ❤
Fikk greie på i 2015 at jeg var uforklarlig infertil, og at mannens svømmere var trege så det ble antatt at det var det som gjorde at vi ikke ble gravide. Vi var gjennom IVF og innsett men embryo festet seg ikke. Ble naturlig gravid måneden etterpå :eek: :D Nå spurte jeg om jeg kunne få resultatet fra utredning og ser følgende:

S-Østradiol - 0,64
S- Prolaktin - 650
S-Progresteron - 38,9

Legen sa jeg var innenfor normalen, men i prøvesvarene er det merket av som det skal være lett utenfor.
Noen andre med referanseverider utenfor på disse?

Slet mye med PMS, ømme bryster i lutealfase, vektøkning, kviser (ikke påvist PCOS eller noe annet forklarlig etter lapraskopi). Merker ikke noe til dette nå, men ammer fortsatt 1 åringen så mine normale hormoner er nok undertrykte. Jeg har fått tilbake mensen da, og den er stabil.

Tenker veldig på dette for tenker å prøve igjen i løpet av året som kommer! :)
 
Hei!

Jeg kan ikke gi deg noe svar desverre. Har selv tatt blodprøver i forbindelse med utredning, men fikk selv svar om at alt lå innenfor normalen så jeg har ikke sett prøveverdiene.

Er selv redd for at noe ikke er helt som det skal være da jeg begynner å spotte 7-8 dpo og har lutealfase på 9/10 dager.

Hva gjorde du i forbindelse med utredningen?

Men tilbake til spørsmålet ditt. Siden det er noen år siden du tok prøvene og du har hatt en vellykket graviditetdet i mellomtiden ville jeg forsøkt å ikke bekymre meg for de verdiene. Særlig også med tanke på at legen den gangen mente det var normalt.

Lykke til med prøvingen igjen!
 
Hei!

Jeg kan ikke gi deg noe svar desverre. Har selv tatt blodprøver i forbindelse med utredning, men fikk selv svar om at alt lå innenfor normalen så jeg har ikke sett prøveverdiene.

Er selv redd for at noe ikke er helt som det skal være da jeg begynner å spotte 7-8 dpo og har lutealfase på 9/10 dager.

Hva gjorde du i forbindelse med utredningen?

Men tilbake til spørsmålet ditt. Siden det er noen år siden du tok prøvene og du har hatt en vellykket graviditetdet i mellomtiden ville jeg forsøkt å ikke bekymre meg for de verdiene. Særlig også med tanke på at legen den gangen mente det var normalt.

Lykke til med prøvingen igjen!

Det jeg gjorde i forbindelse med utredning:
- GU med innvendig ultralyd
- Blodprøver på syklusdag 3 og 21 (alle salgs verdier inkl AMH)
- Lapraskopi (testet eggledere, sjekket for PCOS, endometriose etc)

Legen mente at alt var innenfor normalen og jeg fikk diagnosen "uforklarlig kvinnelig infertilitet". De mente forklaringen var at mannens svømmere var trege, selv om antallet var bra. De svømte tregt og lite målrettet. Jeg synes likevel det er rart at jeg ble gravid like etter mislykket IVF, da jeg hadde vært på masse hormoner. Kunne jo lure på om det var noe med meg også som de ikke fant helt ut... Ja, det er så sant at mye kan skje etter en graviditet. Jeg grugleder meg til å prøve igjen. Vi tenker å begynne prøving i jul/aug til neste år har vi nå blitt enige om. På en måte føles det godt nå da jeg ikke "jager" etter å bli gravid. Har perm uten lønn med ettåringen til august neste år. Herlig å nyte tiden! Vet aldri om man får en slik tid igjen!
 
Back
Topp