Ufarlig å sende ettåringer i barnehagen

Hvor er denne artikkelen? Kan tenke meg å lese den siden min ettåring er i barnehagen
 
Kan ikke tenke meg at noen mener det er FARLIG, men jeg syns hun har det bedre hjemme hos meg en stund til, så lenge hun treffer andre barn innimellom. :)
 
Bla bla bla.. diskusjonen om hvorvidt det er farlig/skadelig eller ikke å sende barn i barnehagen tidlig kommer ALDRI til å slutte. Forskerne vil aldri komme til enighet, det er jeg sikker på. Heldigvis ser vi som jobber med de minste i barnehagen hver dag hvor mye utbytte og glede de små har av å være i barnehagen.  Trenger ikke å være forsker for å se det, heldigvis. 
 
Jeg personlig synest det er altfor tidlig med 1åringer i barnehage.
Utsagn som "barnehageansatte har den viktigste jobben i verden" gjør meg rett og slett provosert!
Vi som foreldre har den viktigste jobben...
Jeg satte ikke barn til verden for at andre skal ta seg av dem, og jeg ønsker å tilbringe all den tid jeg kan sammen med min sønn.
Han skal IKKE i barnehage før han er 3, og da skal han bare gå noen timer 2-3 dager i uka for å få sosialisert seg og lekt med andre barn.
 
Jeg sender ikke min 1 åring i barnehagen , punktum
 
FARLIG er det nok ikke, men jeg ville likevel foretrukket å ha jenta hjemme hos meg. JEG er mammaen, og når de er så små så vil det være tryggest hos meg.
 
Datteren min har gått i barnehagen siden hun var 1 år og hun ha elsker å gå i barnehagen det har hun gjort siden hun startet. Så jeg ser ikke noe problem i det.
 
Jeg er helt enig med deg her!!

Hadde det vert opp til meg ville jeg vert 100% hjemmeværende husmor. Jeg vil oppdra mine egene barn, og jeg vil tilbringe tid med dem.
Jeg ser bare for meg feks, jeg må ut i jobb. Jobber fra 10 til 5 feks. (butikkjobber er slik), så får jeg bare sett sønnen min en time hver dag uten om helgene. Og det er helt SYKT!!
Da går jeg heller hjemme med litt mindre i lommeboken, enn og ikke få være sammen med mine egene barn i deres oppvekst.

Jeg har selv jobbet litt i barnehage, og jeg syns synd i de 1 åringene som var der. De er alt for små. Barn trenger foreldrene sine. Og for meg er det bare så feil av regjeringen og ikke gi penger til foreldre som velger og være hjemme med sine barn. Istedefor "tvinger" de oss regelrett til og sende barna våre i barnehagen, og tar fra oss kontantstøtten. SYKT!!

Bizarre skrev:
Jeg personlig synest det er altfor tidlig med 1åringer i barnehage.
Utsagn som "barnehageansatte har den viktigste jobben i verden" gjør meg rett og slett provosert!
Vi som foreldre har den viktigste jobben...
Jeg satte ikke barn til verden for at andre skal ta seg av dem, og jeg ønsker å tilbringe all den tid jeg kan sammen med min sønn.
Han skal IKKE i barnehage før han er 3, og da skal han bare gå noen timer 2-3 dager i uka for å få sosialisert seg og lekt med andre barn.


 


Lissyjane skrev:


Bizarre skrev:
Jeg personlig synest det er altfor tidlig med 1åringer i barnehage.
Utsagn som "barnehageansatte har den viktigste jobben i verden" gjør meg rett og slett provosert!
Vi som foreldre har den viktigste jobben...
Jeg satte ikke barn til verden for at andre skal ta seg av dem, og jeg ønsker å tilbringe all den tid jeg kan sammen med min sønn.
Han skal IKKE i barnehage før han er 3, og da skal han bare gå noen timer 2-3 dager i uka for å få sosialisert seg og lekt med andre barn.

Er jo veldig leit at du ser på det sånn.. Alle barn har jo forskjellige behov, og trenger forskjellig stimuli. Jeg kunne aldri ha hatt min hjemme til han var 3 for eksempel.. Jeg kjente ingen andre som hadde barna sine hjemme og han hadde ikke fått den sosiale omgangen han trengte.. Men jeg føler ikke at jeg har fått barn for å sende han fra meg.. Jeg tror dette er en diskusjon det ikke går an å bli enige om, fordi hvert enkelt barn er helt forskjellige. Men enhver familie har jo sin egen historie og sin egen kapasitet, så det gjør jo en lik diskusjon veldig vanskelig..

Fordi om hvert enkelt barn er forskjelig, så betyr ikke det at noen barn har mindre behov for og være med foreldrene enn andre.
 
Ja. Helt enig med at ikke alle har mulighet til og ha dem hjemme. Men mener fortsatt at ingen 1 åringer har godt av og være i barnehage.
Jeg syns synd i de barna som er det. De som jobber der gjør sikkert en kjempe god jobb, men uansett så er det foreldrene sitt ansvar, og jeg syns det er drøyt av regjeringen og ikke gjøre noe med det!

Lissyjane skrev:


himmelskatt10 skrev:


Lissyjane skrev:


Bizarre skrev:
Jeg personlig synest det er altfor tidlig med 1åringer i barnehage.
Utsagn som "barnehageansatte har den viktigste jobben i verden" gjør meg rett og slett provosert!
Vi som foreldre har den viktigste jobben...
Jeg satte ikke barn til verden for at andre skal ta seg av dem, og jeg ønsker å tilbringe all den tid jeg kan sammen med min sønn.
Han skal IKKE i barnehage før han er 3, og da skal han bare gå noen timer 2-3 dager i uka for å få sosialisert seg og lekt med andre barn.

Er jo veldig leit at du ser på det sånn.. Alle barn har jo forskjellige behov, og trenger forskjellig stimuli. Jeg kunne aldri ha hatt min hjemme til han var 3 for eksempel.. Jeg kjente ingen andre som hadde barna sine hjemme og han hadde ikke fått den sosiale omgangen han trengte.. Men jeg føler ikke at jeg har fått barn for å sende han fra meg.. Jeg tror dette er en diskusjon det ikke går an å bli enige om, fordi hvert enkelt barn er helt forskjellige. Men enhver familie har jo sin egen historie og sin egen kapasitet, så det gjør jo en lik diskusjon veldig vanskelig..

Fordi om hvert enkelt barn er forskjelig, så betyr ikke det at noen barn har mindre behov for og være med foreldrene enn andre.

Nei, det er helt riktig. Men jeg synes det er drøyt å synes synd på de barna som er der. Om barna ikke koser seg, så har dere faktisk en jobb å gjøre. Mange ettåringer koser seg kjempemasse. Andre blir det for tidlig for. Jeg synes også de er liten når de er ett år. Min begynte når han var 16 mndr. Helt passende synes jeg. Men jeg har forståelse for at noen mennesker ikke kan ha dem hjemme.


 
Ja. Og et barn har det ikke godt når det blir sendt fra foreldrene i en alder av 1 år. Det har med og være og bli tilknyttet til foreldrene.

Lissyjane skrev:


himmelskatt10 skrev:
Ja. Helt enig med at ikke alle har mulighet til og ha dem hjemme. Men mener fortsatt at ingen 1 åringer har godt av og være i barnehage.
Jeg syns synd i de barna som er det. De som jobber der gjør sikkert en kjempe god jobb, men uansett så er det foreldrene sitt ansvar, og jeg syns det er drøyt av regjeringen og ikke gjøre noe med det!

Lissyjane skrev:


himmelskatt10 skrev:


Lissyjane skrev:


Bizarre skrev:
Jeg personlig synest det er altfor tidlig med 1åringer i barnehage.
Utsagn som "barnehageansatte har den viktigste jobben i verden" gjør meg rett og slett provosert!
Vi som foreldre har den viktigste jobben...
Jeg satte ikke barn til verden for at andre skal ta seg av dem, og jeg ønsker å tilbringe all den tid jeg kan sammen med min sønn.
Han skal IKKE i barnehage før han er 3, og da skal han bare gå noen timer 2-3 dager i uka for å få sosialisert seg og lekt med andre barn.

Er jo veldig leit at du ser på det sånn.. Alle barn har jo forskjellige behov, og trenger forskjellig stimuli. Jeg kunne aldri ha hatt min hjemme til han var 3 for eksempel.. Jeg kjente ingen andre som hadde barna sine hjemme og han hadde ikke fått den sosiale omgangen han trengte.. Men jeg føler ikke at jeg har fått barn for å sende han fra meg.. Jeg tror dette er en diskusjon det ikke går an å bli enige om, fordi hvert enkelt barn er helt forskjellige. Men enhver familie har jo sin egen historie og sin egen kapasitet, så det gjør jo en lik diskusjon veldig vanskelig..

Fordi om hvert enkelt barn er forskjelig, så betyr ikke det at noen barn har mindre behov for og være med foreldrene enn andre.

Nei, det er helt riktig. Men jeg synes det er drøyt å synes synd på de barna som er der. Om barna ikke koser seg, så har dere faktisk en jobb å gjøre. Mange ettåringer koser seg kjempemasse. Andre blir det for tidlig for. Jeg synes også de er liten når de er ett år. Min begynte når han var 16 mndr. Helt passende synes jeg. Men jeg har forståelse for at noen mennesker ikke kan ha dem hjemme.



Når jeg synes synd i et barn, så er det fordi at barnet ikke har det godt..


 
Det dummeste jeg hører er når folk sier at barn har ikke godt av og være hjemme!!
Da kjenner jeg det koker innvendig.
 
Jenta mi er i barnehage tre dager i uka, og hu storkoser seg i barnehagen. Også er hun to dager hos bestemoren sin. Storkoser seg der også. Hadde hun mistrivdes og hyla hele dagen så hadde jeg såklart revurdert hele greia, men enn så lenge så har hun det bra, og det er det som teller :)
Jeg vil påstå at hun har det like bra i barnehagen som hjemme med meg, og det betyr ikke at hun har det dårlig hjemme med meg :P
 
Alle familier er ulike og har forskjellige ønsker og behov. Jeg ser ingenting i veien med at de som ønsker å være hjemme med barna sine, og har råd til det, gjør det, så lenge barnet får den stimuli som trengs for en sunn utvikling. 

På en annen side ser jeg ingenting i veien med å sende 1-åringer i barnehage, så lenge barnet har det bra der.

Tror at alle barn kan ha veldig godt av å trene sosiale ferdigheter i lek med andre barn og voksne fra ung alder. Her ser det også ut til at jeg får støtte fra rapporten til Folkehelseinstituttet.

Ser at mange foreldre på forumet reagerer på liten tid med eget barn dersom det skal være i barnehage. Slik jeg ser det, er det ikke nødvendigvis mengden tid som er det viktigste for barnet, men kvaliteten på den tiden barn og foreldre er sammen. 

Når min yngste datter blir ett år, skal hun i familiebarnehage. Hennes storesøster på 2 år stortrives med alle vennene hun har fått der og får masse energi av alle aktivitetene hun får bli med på. Så vi gleder oss på hennes vegne :)
 


Lykkeliky skrev:
Bla bla bla.. diskusjonen om hvorvidt det er farlig/skadelig eller ikke å sende barn i barnehagen tidlig kommer ALDRI til å slutte. Forskerne vil aldri komme til enighet, det er jeg sikker på. Heldigvis ser vi som jobber med de minste i barnehagen hver dag hvor mye utbytte og glede de små har av å være i barnehagen.  Trenger ikke å være forsker for å se det, heldigvis. 

Enig med deg! Godt det ikke bare er jeg som er lei av den diskusjonen. Det vil alltid være argumenter for og imot, og enhver får gjøre det en selv mener er best for SITT barn!

 
Barnehage = stress
Ved å plassere barn tidlig i barnehage tillater og introduserer man også stress i hverdagen. Det er ikke sunt for et lite barn.. Sånn er det bare.. Farlig tror jeg ikke det er, men jeg tror absolutt det er forstyrrende til en viss grad. Nettopp dette er årsaken til at vi er blitt frarådet å ha vår datter på 22måneder i barnehage.. Hun har litt ekstra bagasje, men stress er like relevant for andre barn.

Jeg tror ikke barnehage fra 1års alder er det beste alternativet for barnet.. Barn har dessuten ikke særlig glede av hverandre ift lek før de er noe eldre, så det veier ikke opp for ulempene. Vi har vært i mye kontakt med mennesker som jobber med barn på ulike vis og som følger dem over tid. Det blir til stadighet sett personlighetsendringer etter å ha plassert barnet i barnehage.. Det trenger man ikke snakke med fagfolk for å se heller.. Har noen venner med barn på samme alder som mitt eget og som etter å ha begynt i barnehage har fått mark i ræva...
(ja, det finnes unntak og dette er kun et eksempel)
 


Lissyjane skrev:


Jeg kunne aldri ha hatt min hjemme til han var 3 for eksempel.. Jeg kjente ingen andre som hadde barna sine hjemme og han hadde ikke fått den sosiale omgangen han trengte


Finnes det ikke parker der du bor? Lekeplasser? Åpen barnehage?

Min datter må sannsynligvis i barnehage men jeg hadde hatt null stress med å sosialisere henne med andre barn. Men det ville jo krevd en innsats av meg da, så klart!
 
Jeg stoler på empiriske observasjoner fremfor enkeltmødres synsing, og konklusjonen i undersøkelsen er at ettåringer IKKE TAR SKADE av å gå i barnehagen. Hvorvidt hvert enkelt barn har det bedre hjemme er opp til foreldrene å se - poenget her er at barnehage ikke er _skadelig_ for ettåringer. Det er ingen som sier at det er det beste alternativet for alle. Det er imidlertid ikke noe grunnlag for å synes synd på ettåringer i barnehage.
 
Back
Topp