Typisk dag

Januarbaby2017

Glad i forumet
Hvordan er en typisk dag hos dere? Hva gjør dere med baby når h*n er våken?
 
Vi står opp ca 6. Leverer storebror i barnehagen halv 8. Hjemme 8. Spiser frokost mens hun ofte sover. Etterpå husarbeid mens hun sover eller andre viktige ting. Når hun er våken, prøver jrgnå snakke med henne, legge henne mye på mage. Når hun sover litt senere på dagen begynner jeg på middag. Kl 4:15 kommer mannen og sønnen hjem så er det full rulle til 7 og han legges da. Hun har ofte duppet av i halv 8-8 og sovet på meg til vi legger oss. Så skal begynne å legge henne etter storebror. Ammes og legges i nestet sitt og der sovner hun av seg selv.
 
Har ikke rutinene helt på plass, så dagene varierer. Han har korte våkenøkter og relativt korte hviler så en tyoisk dag for oss er at vi bruker mye tid på å få ham til å sove. All soving på dsgtid innebærer en del byssing på vogna

Vekker ham ca 07.30 for å levere i barnehge. Han sover da litt på vei til barnehagen.
09-10 spising, leking på babygym/matte og kos med mamma. Driver nå å ruller rundt og blir en del frustrert når han ikke får det til eller ikkr klarer å rulle tilvske, så jeg må stort sett sitte med ham og hjelpe ham på gulvet (*slitsomt*)
10-11.30 soving
11 30- 13 våken, hjemme leker han, har lang kosetid på stellebord, litt i vippestol, spising (er dog ofte ute på besøk på denne tia).
13-14.30 soving
14.30-16 ser på at mamma lager middag, kos ned pappa og storesøster. Litt spising
16-16.30 soving
16.30-17.30 mye sutteing og bæring. Evnt litt spising
17 30 liten hvil ofte i bil eller trilletur
18-19.30. Litt lek, kos men ofte en del sutring. Evnt bading og leggerutiner. Spising Lang koseøkt på stellebord og bading reduserer suttretiden. Bysses så i søvn.

Synted dagene er hektiske. Oftest er dagene slik som over, men noen ganger sover han plutselig lange hviler og rutinene kastes helt på hodet. Har prøvd å redusere antall hviler med lenger våkentid mellom, det var en DÅRLIG ide. Han må få styre det selv. Vi er mer på gulvet på formiddagen og mer i armen og fang på ettermiddagen.
 
Våkner kl 7.30, frokost i senga. Vippestol mens mamma dusjer og kler på seg, så lang tid på stellebordet. Frokost på mamma og så frokost nr 2 på lillegutt og så en lur, ca kl 9-10. Så er han våken hvor vi leker litt med bamsen og leser noen bøker. Sover igjen ca kl 11.30- 15.30. Våken og "hjelper til" med middag. 5-10 min lur kl 17. Lek med pappa (og mamma) frem til leggerutiner (stell og evt bad) og senga kl 19.
 
I det siste har det blitt enda mer fastere rutiner, og det er litt godt kjenner jeg. [emoji2]
Ca. 07.00: han våkner, og jeg tar han over i senga vår. Han spiser litt først og så vi prater og tuller vi etterpå.
08.00: da står vi opp. Jeg gir tran, steller og kler på han. Deretter ligger han i babygymen, sitter i vippestol foran tv'n, eller ligger i vugga mens jeg kler på meg og spiser frokost.
09.00: vi leker, synger og prater.
10.00: han spiser og deretter sovner han. Noen ganger er han så trøtt at han kan legges i vogna og bare sovner. Mens andre ganger går jeg tur med han.
10.30- 13.30: sover. I løpet at disse timene går jeg en tur med han, og gjør husarbeid når jeg kommer hjem.
13.30: da spiser han.
14.00-15.30 vi leker, prater, synger osv. Han ligger også noe alene og prater, leker og titter på ting. Da gjør jeg ofte husarbeid, eller slapper av. Hvis pappaen kommer tidlig hjem, er det han som "tar over" [emoji28]
15.30-16.30: han sover i vogna.
16.30: han spiser.
17.00-18.15: jeg gjør praktiske ting som handling, trening og dusjing osv, mens pappaen er sammen med han.
18.15-19.00: kveldsstell. Han får et bad, tar på pysj osv, så får han mat i senga. Det varierer hvem av meg og pappaen som gjør dette.
19.00- 07.00: han sover. Våkner 2-3 ganger for mat. Oftest rundt 00.00 og 03.30.

Så er det på'n igjen dagen etter! [emoji16]
 
Hvordan er en typisk dag hos dere? Hva gjør dere med baby når h*n er våken?

Våkner 6.30-7.30, spiser før vi står opp. Leverer storebror i barnehage. Sover ofte på vei dit og tilbake. Da rundt 08.30 tiden.

Våken 10-11.30: stell. Leker i babygym. Ligger litt på magen. "Prater" med meg. Ut på farten/besøk.
Spiser.

Sover rundt 11.30

Sover gjerne en dupp til. Men helst ikke etter 17..

Kveldsstell klokken 18. Ammer på soverommet fra 18.30. Legges i egen seng med kos og smokk. Sovner mellom 19.30-20.00.
 
Nei altså... Klokkeslettene varierer jo veldig, for noen ganger får jeg ham til å sove ekstra i senga om morgenen, og om han gjør det, så slår jeg til altså. :D

Men fra han våkner, har jeg kanskje en time-halvannen før han blir surken og trøtt igjen. Så da ammer vi først (i senga enda), så kan han ligge på gulvet og titte litt mens jeg for eksempel dusjer eller spiser frokost og sånt. Siden vi gjerne har pludret mye i senga før vi står opp, er det ikke så lenge fra frokost før han blir trøtt, så da ammer vi litt til, og triller en liten tur. Så sover han gjerne i vogna. Varierer, men alt fra 1-3 timer er vanlig. Så gjentar vi rutinene fra tidligere, men han vil gjerne ikke ligge så mye for seg selv på gulvet denne gangen. Og han får en ny dupp i vogna, prøver å få inn en lengre trilletur her.
Når det går mot kveld prøver jeg i det lengste å strekke ham mot kl 19-20, og nå må han underholdes en del. Kan kjøre inn et bad eller en dusj her, men siden han har fått eksem må vi gjøre dette så lite som mulig. Har funnet ut at om han er sur hjelper det gjerne bare å gå på badet og kle av ham og la ham sprelle naken eller i bare bleien.
Kveldsstell består av klutvask, smøring, tran, pysj, og så amming i søvn.

En gang i uka er vi på babysang da, og ellers blir det litt farting og besøk og slikt.
 
Back
Topp