Tvillinger på vei

Tvillingsmurf

Forelsket i forumet
*MIA*
Jeg og min mann har i lengre tid ønsket en til, men han var veldig klar på at det ble bare en til. Som en fleip sa jeg til han: "Hva om det er to inni der da? Får jeg beholder begge to da?" Joda, om det var to, så gikk det greit. :)

Jeg fikk sterkere symptomer enn jeg noen gang har hatt før, super trøtt, ømme bryst, kald (hold på å fryse 'ihjel' en natt) og oppblåst. Det var ingen tvil om at jeg var gravid igjen!

Så kom uke 8, trøttheten slapp taket, brystene var ikke ømme lengre, jeg frøs ikke så mye og ikke så oppblåst. Siden jeg har mistet de siste to gangene, så kjente jeg at dette ikke føltes greit ut, og dro til legen hvor jeg ble henvist til tidlig ul - selv om jeg ikke blødde.

6 sept var ul, og gyn kunne raskt konstatere at det var liv, masse liv. Jeg lurte på hva han mente med det, og da sa han at det var ikke bare 1, men 2 hjerter som banker der. Resten av timen var som et vakuum, så jeg husker ikke så mye annet enn at jeg fikk med meg et bilde av Tvilling 2 og plommesekken til tvilling 1. Jeg måtte ringe tilbake dit i dag for å høre om han hadde notert ned noe, og det hadde han (og han sa det sikkert til meg da jeg var der også): Tvillingene har hver sin amnionhule! Jeg vet ikke hva det vil si i praksis, for de lå i samme "sorte lomme" (ser at andre har to lommer, men det har ikke jeg). De har i allefall hver sin hule, så da får jeg vente i spenning til neste ul, og da har jeg tusenvis av spørsmål!!

Tanken om tvillinger har gått fra sjokk til frustrasjon til modning til lykke til bekymring til... Selv om jeg har 3 barn fra før, så føler jeg meg nå helt "grønn".
 
I dag 22 sept er jeg 11 uker på vei, og i morges kjente jeg livmoren for første gang! Jeg har jo tidligere kjent og kjent, men pga litt ekstra padding, så har jeg ikke vært helt sikker. I dag kjente jeg før jeg gikk på do og tissa, og den var jo stor! Den var ikke helt nede ved skambeinet, hvor jeg forventet at den skulle være, men litt lengre opp.

Det var skikkelig koselig å kjenne på en ordentlig liten babykul, den var faktisk litt avlang, men det er sikkert fordi det er to!

Så gikk jeg på do og da jeg kom tilbake prøvde jeg å finne kulen igjen, men da ble det bare fomling og gjetting. Kjenner sånn ca hvordan den er når jeg ikke har full blære, men du verden for en forskjell det er å kjenne etter den med full og tom blære!

Det var uansett en veldig fin start på dagen! Lykke!!
 
Dobbelt lykke. Du får to smil, to koser, to suss, to av alt!
 
I går var jeg på den første kontrollen hos legen, og hadde da passert 12 uker. Siden det er tvillinger og de er eneggede og deler både morkake og fostersekk, så hadde jeg sett for meg en veldig tett oppfølging.

Legen mente at det var veldig bra at de delte alt, og ba meg komme tilbake om 4 uker. Jeg vet ikke hva jeg hadde sett for meg, men det var liksom ikke det... jeg tok derfor selv opp dette med faren for TTTS og at det bør monitoreres og at tvillingforeldreforeningen anbefaler ul i uke 12 og uke 16. en slik sjekk hadde hun aldri hørt om, men hun sa at når jeg kom til henne i uke 16, så kunne hun henvise meg til ul da - for en sjekk.

Ikke lyttet hun etter hjertelyden heller...

Det vil si at neste gang det skjer noe, så er det 22 okt, om 3 uker - da skal vi inn å ta fostervannsprøve.

Jeg startet imidlertid dagen i dag med å finner hjertelydENE selv - fant begge to, den ene hadde 171, den andre 169. Er så innmari takknemlig for at jeg har kjøpt meg doppler!!!

Livmora vokser nå raskt, men den er en liten "morgenstunds" greie, for etter at jeg har tissa, så er det ikke rare greiene igjen.

Liten nedtur hos legen, men oppfølgingen blir sikkert bedre jo lengre uti jeg kommer. Det er jo bare meg dette er spesielt for, hun har sikkert hatt hundrevis inne der med tvillinger før... hehehe
 
Det var litt stusselig oppfølging når du har tvillinger, synes jeg. Rart....
Skal jo ikke være nødvendig å liksom mase på dem heller.
 
I dag kom gravideklær fra Nelly! For 700 kr fikk jeg på salg. 1 skjørt, 5 topper og en kosejakke. Det var faktisk på tide for i dag kom også magen :) Min bedre halvdel kommenterte det og sa at "nå har du jaggu fått mage". Jeg sa at jeg har jo hele tiden hatt noe mage, " men ikke sånn der mage", kunne da han si :)

Man kan kalle det god timing fra Nelly! :)
 
I dag har jeg koset meg med sushi! Jeg var redd for å spise det en periode, men siden andre her spiser det, så klarte jeg ikke holde meg unna. Nyydelig med hjemmelaget sushi!

På tirsdag har jeg booket et møte med sjefen for å informere han om det som er på gang... Det er ennå to uker til fostervannsprøve og 4 uker til svar kommer og jeg føler på meg at jeg kommer til å bli ganske så stor innen den tid, så det er nok bare å fortelle det. Dessuten så er det jo en stor sjanse for at alt er ok.... :) 99% sjanse :)
 
I dag har jeg koset meg med sushi! Jeg var redd for å spise det en periode, men siden andre her spiser det, så klarte jeg ikke holde meg unna. Nyydelig med hjemmelaget sushi!

På tirsdag har jeg booket et møte med sjefen for å informere han om det som er på gang... Det er ennå to uker til fostervannsprøve og 4 uker til svar kommer og jeg føler på meg at jeg kommer til å bli ganske så stor innen den tid, så det er nok bare å fortelle det. Dessuten så er det jo en stor sjanse for at alt er ok.... :) 99% sjanse :)


Jeg har trua på at alt er finfint :) hvorfor skjult forum?
 
Jeg har trua på at alt er finfint :) hvorfor skjult forum?

Takk! Jeg håper virkelig at alt går bra.

Angående skjult forum, så er det mange som føler at det er noen som bare er inne og "snoker" i forumene. På det skjulte forumet er det en del mer personlige ting som tas opp og bilder legges ut :)
 
Da er sjefen informert. Forfalte han også at vi skal ta fostervannsprøve, og ikke ønsker å annonsere noe før svaret etter den foreligger. Han støtter meg fullt ut, og sier at jeg får den fri jeg trenger, når jeg trenger det og alt annet av støtte jeg måtte trenge. Om det er noe jeg ikke kan møte på, så skal han stå der som en buffer. Så nå er det tre personer som vet om dette: jeg, min bedre halvdel og min sjef.

Innmari godt!!! Da er det neste store som skjer om akkurat 2 uker... huff, gleder meg ikke, men er samtidig glad for at vi har muligheten til å ta fostervannsprøver.
 
Da er det ingen tvil om at de to i magen har begynt å røre på seg! Om morgenen når jeg våkner med full blære, så er i tillegg livmora helt oppe ved navlen. Det har på innmari kort tid blitt en skikkelig kul! Det kommer til å bli innmari vanskelig å skjule det framover. Nå er det 1,5 uke igjen til fostervannsprøvene... nedtelling er noe dritt. :)
 
I dag hadde jeg glemt å spise frokost og ikke tid til ta med lunsj, skulle være sunn og kjøpte Ola Pakka... for første gang i mitt liv. Jeg klarte å spise ca. halve karbonaden, men hele skiva med ost, jeg spiste nesten hele leverposteiskiva (sa til meg selv at det var sunt, selv om det ikke smakte spesielt godt) også spiste jeg skiva med egg. Etter at jeg var ferdig kommenterte jeg til en kollega, at det var jaggu ikke godt. til svar fikk jeg at jeg måtte passe på magen, for den karbonaden var langt fra stekt... jeg bare "seriøst",, "ja, det er jo bare å se på den" svarte han. Nå vet han ikke at jeg er gravid og at det vel var det verste han kunne si til meg.... prøvde å kaste det opp, men det gikk ikke. Så nå sitter jeg har med vond smak i munnen og vondt i magen av bekymring.. For en innmari dårlig start på helga da.... jeg som bekymret meg for fostervannsprøven på tirsdag, jeg fikk istedet noe annet å bekymre meg for. Dumme meg som spiste den, selv om jeg så på den og tenkte at: dette ser jaggu ikke godt ut...:(

Noen som vet om gravide trygt kan spise den matpakka??:anyone
 
Da fikk jeg endelig brev fra Ahus. Jeg har fått fødeplass og OUL 22 nov. Jeg syntes det er rart at de ønsker at en med eneggede tvillinger som deler morkake først skal komme inn i uke 20.... TTTS kan starte i uke 16, og det skal visst ikke mer enn et par uker med syndromet før det er kritisk for begge de to små. Nå har jeg fått "mast" meg til at lege skal sende jeg til ul når jeg kommer til henne i uke 16. Må si at jeg selv hadde kanskje lest litt vel mye i forkant og forventet an god oppfølging siden jeg venter tvillinger, men erfarer at det jeg 'får', det har jeg krevd selv.

Jeg har en litt dårlig erfaring fra helsevesenet da jeg skulle ha nr. 1. Jeg var bare 20 år, og internett var ikke utbredt. Jeg stole på den infoen jeg fikk. Siste uka opp mot termin var jeg inne hver dag, men etter terminen, så fikk jeg ingen ny time. De hadde sagt at de skulle kalle meg inn om jeg ikke fikk på termin. Etter nesten 3 uker uten tilsyn ETTER termin, så ringte jeg jm (som hadde vært bortreist) og spurte hvorfor de ikke kontrollerte meg mer, spesielt siden de var så "ivrige" siste uken før termin. Hun ble helt forskrekket, da hun hadde fått høre at jeg allerede hadde født! Jeg ble sendt til sykehus og igangsatt dagen etter...

Så etter det, så har jeg innsett at man ikke kan sitte å vente på hjelp, man må stå på. Nå finnes heldigvis internett og ikke minst så er jeg eldre og dermed mer trygg på å si fra om det er noe jeg forventer. Godt at min første svangerskap ikke var med tvillinger!!! :)
 
Blir litt sjokkert over at du ikke får så bra oppfølging som du skulle hatt. Synes det er fælt at man må jobbe sånn for det selv. Hva om man ikke vet rettighetene sine, og så skjer det noe, uten at man vet hva man skal spørre om eller hva man skal gjøre?
-nei er skummelt i grunn....

Takk og lov for internett ;)
 
I dag tok jeg fostervannsprøven, så innmari godt å bli ferdig med den! De var 99,9% sikre på at de er eneggede og det ble derfor bare tatt en prøve. I dag og i morgen er kritiske dager med tanke på abort, så det skal blir godt når de dagene er over!
Vi fikk vite at det er to jenter, og de deler morkake. Den ene er litt mindre enn den andre, så det kan være et tegn på at de utvikler TTTS. De ble lettere sjokkert over at alt jeg har fått av tilbud for oppfølging er ul i uke 20. De skulle sende en henvisning til Ahus om at jeg skal inn dit på ul om 2 uker. Om ikke Ahus kan ta meg, da kommer de til å gjøre det. Det var så innmari godt å føle jeg ivaretatt!

Resten av dagen tar jeg egenmelding. Har ikke helt god samvittighet for det, men jeg får følge legens råd :)
 
Back
Topp