Tvilling-gravide fra Stavangerområdet?

Lene040707 er dratt på føden pga mase rier.. Se oppdateringer i "termin i juli - forumet"..
 
Nå er jeg hjemme igjen, alt er egentlig bra, men jeg begynner å bli i ganske dårlig form pga alle riene eller kynnerne eller hva jeg skal kalle dem. Problemet er at gutta i magen er så store, mens magen er så liten at den blir rett og slett for stram og dermed provoserer hver minste bevegelse fra meg eller gutta og setter i gang sammentrekninger. Jeg har ikke vært redd for at fødselen skulle være i gang, men er så sliten av å hele tiden ha vondt. Har ikke fått noe for å dempe det da det ikke er fødselsrier, så jeg får bare holde det ut! Fortsetter det i flere dager kan jeg evt få bricanyl for å roe det ned, men foreløpig vil jeg forsøke å roe det ned selv, dvs holde meg helt i ro og be guttene være snille og ikke bevege seg for mye! 

Lene
 
Hei Lene,
 
Er i samme båt som deg jeg. Var på føden på tirs for sjekk og der var livmorhalsen min 1,4mm..!!! Sykehuset legger en inn på 1,5mm. Jeg fikk dra hjem og skulle ta rie hemmende medisiner, Adalat, og skal tilbake idag. Føler ikke medisinen har hjulpet så veldig for kynnerne kommer ca. vært 10 min til og med når jeg ligger helt i ro nå...Kjedelig. Skal på sykehuset kl 13 for ny måling og er den ikke blitt lengre så legger de meg inn med strengt sengeleie, blææææh!
 
Tvi tvi til meg selv og lykke til Lene
hei så lenge :-)
 
Line
 
Hei
 
Lene og Line, Lykke til og tvi tvi til dere begge. Håper riene/kynnerene gir seg, og at de holder seg der inne litt til.
 
Klem Karianne
 
Hei! [:)] Lykke til Lene og Line! Håper dere klarer å knipe igjen litt til....
Jeg har vært på sykehuset (for å avgjøre om det blir keisersnitt), til Bergh, og til jordmor i den siste uken. Har fått dato for keisersnitt 31.mai (uke 38), men nå har jeg nesten flat livmorhals og en cm åpning, så det er veldig usannsynlig at jeg går så lenge. Jordmoren min synes det er tullete å sette opp en så usannsynlig dato, og har prøvd å få framskynnet datoen, men legene på sykehuset argumenterer med at de ikke vil planlegge for tidlig fødsel. Dermed blir det nok hastekeisersnitt (tv1 ligger i sete og tv2 på tvers) på meg. Min mor har hatt tre hurtigfødsler, er derfor litt redd for at fødselen kan komme i gang for fort. Ellers har jeg mye kynnere, men formen er bra og jentene har det fint! De er litt mindre enn enlinger i uke 35.
Håper det går bra med dere andre....  Hilsen May-Britt
 
 
Hei, har vær uten internett noen dager så viste ikke hva som har foregått.. Lene og Line, tenker på dere, håper dere klarer å holde de inne litt til og at kynnerne roer seg litt slik at dere får litt fred og ro..
 
May-Britt, da er vi i samme båt, jeg også skal ta planlagt keisersnitt. Hva begrunner de keisersnittet med til deg?? Dine har hver sin morkake stemmer ikke det? Jeg fikk beskjed om at det er pga at jeg har en morkake at de vil ta ks. De snakket om 2-3 uker før termin. Så dersom fødselen starter før den tid blir det haste ks og det har jeg jo ikke lyst til. Syns det er litt merkelig at legene på sykehuset ikke vil sette opp tidligere tid til deg. Det er jo litt usannsynlig som du sier, at vi går så lenge. Jeg skal på kontroll 16.mai, tenker jeg får vite mer da. Hadde tenkt å be om å få dato senest 3 uker før, men siden ikke du får så får vel ikke jeg heller... Hvilken lege snakket du med?
jaja, vi får ta det som kommer.
 
Håper alle har det fint,
ha det bra så lenge.
Henriette[8|]
 
Hei Henriette![:)]
Det stemmer at mine har to morkaker. Jeg skal ha keisersnitt fordi jentene ligger feill vei, og nå er det for trangt til at de kan snu seg til hodeleie.  I stavanger anbefaler de keisersnitt når tv1 ligger i sete. Jeg var hos dr. Eggbø. De har visst ganske streng politikk på å ikke planlegge tidlige fødsler. Han sa at de enten setter opp keisersnitt tre eller to uker før termin. Hos meg satt de opp 2 uker før, fordi de har to morkaker (mener jeg han sa). Mine argumenter hjalp liksom ikke, legen var veldig bestemt. Du får sikkert dato tre uker før termin, siden dine deler en morkake. Jordmoren som jeg går til mente at de burde sett opp en ny vurdering på meg i neste uke, og bestemme fødselen deretter. Men hennes argumenter nådde heller ikke frem hos legen. Jeg synes det er kjipt, men vi må nesten bare ta det som det kommer. Jordmoren anbefalte meg å ringe føden ved den minste mistanke om at det kan være rier. Vi får bare stole på at de er flinke på sykehuset, selv om vi ikke er helt enig med dem! Lykke til! Hilsen May-Britt
 
Oi og uffda...Ble litt satt ut når jeg leste gjennom meldingene....
 
Lene og Line, lykke til med sengeleie, kynnere og alt i sammen...
 
May-britt, kjekt å høre fra deg! jeg har lurt på hva de ville anbefale deg å gjøre...og er letta over at det blir keisersnitt..Har hørt mye kjipt om seteleiefødsel...Men at du ikke har fått dato før du er i uke 38 er jo helt på tryne...Er jo ganske stor sannsynlighet for at det blir hast da ja. De har jo selvfølgelig godt av å være inni lengst mulig, men men..Ikke nøl med å dra på føden i hvert fall! og Lykke lykke til!
 
Jeg forstår i hvert fall at jeg kan prise meg lykkelig over mitt til nå svært så ukompliserte tvillingsvangerskap...Det meste går helt etter boka og er veldig glad for det...Jeg var på kontroll på sykehuset denne uken og gutta stortrives inni magen..De er nå 1% over gjennomsnittet, ligger med hodet ned begge to og tv1 har festet seg dypt i bekkenet..Cervix ble denne gangen målt til 41mm, så ser veldig fredelig ut ennå..Jeg er ikke spesielt plaget med kynnere heller annet enn når jeg går fort og springer opp trapper..Men jeg skal til kontroll om to uker igjen på sykehuset og ting kan jo snu seg fort..
 
Lykke til alle i sammen og tvi tvi[:)]
 
Klem Miriam
 
Hei

Har vært på kontroll igjen i dag, denne gang hos fastlege og jordmor. Fikk beskjed om at jeg burde være godt fornøyd dersom jeg klarer å holde guttene inne i 2 uker til. Det er mange tegn på at fødselen ikke er langt unna: mye slim og slimklumper, kraftige kynnere helt på grensen til rier både på oppe og nede i livmoren, hodet til tvilling 1 har sunket ennå lengre ned og festet seg. Uten av noen har målt meg den siste uka gjorde jordmor likevel regning med at livmorhalsen er ganske utflatet og kanskje 1-2 cm åpning siden jeg har såpass mye slim. Dvs det høres ut som om ting kan skje når som helst. Kjenner selv og på kroppen at den endrer seg og sikkert forbereder seg på det jeg skal igjennom.
Jordmor sa at jeg måtte være forberedt på å føde to premature barn, men at siden de er såpass store vil det nødvendigvis ikke bli noe særlig komplisert. Hun sa at de på prematuravdelingen ga veldig god oppfølging både ifht amming og stell og rutiner, så jeg er ikke bekymret. Men jeg kjenner jo på at det er ganske skremmende at jeg i løpet av kort tid er tobarnsmor og skal ha dette ansvaret resten av livet! Skrekk og gru, men samtidig helt fantastisk!

Lene
 
Hei Lene!
Så spennende! Det går nok kjempefint! Du må ha masse lykke til! Kanskje vi møtes på barselen...
Hilsen May-Britt
 
 
 
 
Hei igjen
 
Snakket lenge med Line nettopp, skal hilse masse til dere alle.
Hun ble innlagt på fredag med kort-kort livmorhals og masse regelmessige vonde rier. Ble berordret i strengt sengeleie og fikk riedempende medisiner som har hjulpet. Skal måle livmorhalsen igjen i morgen og håper på å kunne få dra hjem da hun kan få samme "pleie" hjemme som på sykehuset.
Vi får krysse fingrene for at hun klarer å holde guttene inne en stund til da de er ganske små ennå.
 
Lene
 
Heisann
her melder jeg meg også på, takk til Lene som hintet om dere inne på BIM! Her var det jo en hyggelig gjeng :)
Først må jeg jo bare si lykke til og tvi tvi til alle dere som er i siste innspurt nå... det høres ut som om det skjer mye fra dag til dag, nesten.
Og så er det jo høflig å presentere seg selv: Jeg er 26 år gammel (noen få uker til, hehe), gift og innflytter til Stavanger (egentlig nordlending). Er i uke 23 nå med mine to nurk, som ligger inne i magen med hver sin morkake. Vi vet ikke om de er jente/r eller gutt/er, har bestemt å ha det som en overraskelse!
Har termin 17. september, men forstår jo at den er litt sånn tja-tja når det er tvillinger, så jeg håper de holder seg pent på plass og spiser seg store og fete frem til slutten av august, i alle fall... Har forresten ingen barn fra før.
 
Ellers kan jeg jo legge til at jeg er borte fra jobb i dag for første gang i hele svangerskapet. Den siste uken har trøttheten fra første trimester veltet over meg igjen, og jeg kjenner at jeg ikke har så mye overskudd. Begynner nesten å gråte bare noen ser hardt på meg og sovner med en gang jeg kommer hjem (sitter og spiser middag med øynene igjen og sånn!). Så i dag var jobb egentlig uaktuelt, hvis jeg skal holde ut de travle dagene resten av uken! Ellers har jeg vært i god form hele tiden, ikke kvalm eller noe.
 
Gleder meg til å bli kjent med dere. Er det noen andre som har termin ca samtidig, og er det noen som skal på det tvillingkurset i kveld (eller kanskje det var i ettermiddag, må sjekke brevet...)?
 
Hei, hei :-)
 
Da var jeg vel hjemme igjen etter 6 dager med sengeleie på sykehus. Da jeg ble lagt inn var limorhalsen min på 0,9mm med masse kynnere og to gutter som lå i hodeleie og presset på.. Idag ble den målt til 1,3mm, kynnerene har avtatt en del ettersom jeg går på adalat morgen og kveld. T2 har og flyttet seg litt oppover så det er ikke så mye press nå.
 
May-Britt - Nå var jeg super heldig som ikke fikk Dr. Eggebø (stygt å si det), mannen var kjekk han men knall hard! Har hørt og hørte mye om han i disse dager både av jordmødre og pasienter. Og opplevde litt selv og. Han er flink og profesjonell ja, MEN .... for å si det slik så ble jeg øvegidde av det som ble fortalt, meg og arild ble mektig irritert og jeg håper for all del at vi ikke får han under fødselen!!!
Hvis du ikke føler deg konfortabel med det han sier og gjør så skift lege eller stå knallhardt selv tilbake!
 
Det er en spennede tid vi går imøte og jeg er bare sjeleglad for at vi er kommet så langt som vi har :-)
 
Ha en riktig god 17'ende
 
Nå venter sofaen på meg..
 
Klem fra Line
 
 
Hei alle sammen,
velkommen til de nye på forumet!

Beklager at dere ikke har hørt fra meg på lenge - her går det slag i slag!
Nå har vi vært på 6ukerskontroll, og alt er heldigvis i sin skjønneste orden:)

Jeg satser på å skrive litt mer senere en gang, men nå måtte jeg bare forte meg å ønske lykke til til dere som begynner å nærme dere fødsel!
Håper virkelig at det går greit med innspurten for alle sammen. Og gled dere inderlig til barna er hos dere, det er helt fantastisk!
Og hvis noen av dere som frykter Eggebø skulle få ham i forbindelse med fødsel eller keisersnitt, så husk at jeg og mannen min har veldig gode erfaringer med ham og følte at han tok riktige og veloverveide avgjørelser.

Ha en fin 17. mai! Vi snakkes!
Klem fra Cathrine.
 
Hei cathrine, godt å høre fra deg :-)
 
Tenker meg det er travelt ja, men gøy travelt... Gleder meg ihel jeg. Har blitt fortalt så mange ganger nå at jeg nærmer meg fødsel at jeg er liksom bare dødsklar!.. Når jeg var innlagt så fikk vi en omvisning på 3D ("prematur avdelig")som var veldig kjekt. Der fikk vi se en gutt som var født i uke 29, var nå i uke 31 og 1600 gram. Super søt :-)
 
Kjekt å høre om at du hadde god erfaring med Eggebø og håper jeg får det samme om jeg skulle få han, som sagt så var han jo hyggelig :-)
 
Lykke til videre
 
Line
 
Hei allesammen.....
 
Ser ting skjer rundt forbi, må være en spesiell følelse å vite at fødsel kan være rett rundt hjørnet, starten på noe helt nytt. Er en litt rar følelse å rundt å tenke at egentlig kan de komme når som helst, og at en er heldig hvis de holder seg der inne til termin.
 
Line og Lene, godt dere klarer å "knipe" igjen enda, og holder dem der inne[:)] Følger spent med hvordan det går med dere, og ikke minst dere andre her inne.
 
Selv går det godt her, kjenner ting begynner å bli tyngre nå og mye mer trøtt og vondt. Skal til kontroll den 18 mai hos Bergh, endelig er jo evigheter siden sist nå, en hel måned. Har jo vært hos jordmor og fastlege imellom, men det er noe med det å se dem der inne. Så for min del håper jeg 17mai er en dag som går fort, tipper noen av dere andre og deler den[;)]
 
Emlyn; Så kjekt at du og har funnet veien inn her, begynner å bli ganske mange fra området her nå. Kjempe kjekt[:D] Ser du skal på tvillingkurset, vi kommer på de tre siste. Den første kursdagen fikk vi bli med på i mars pga offshore rotasjonen til samboeren min. Så vi ses kansje neste uke på kurs da[:)]
 
Dere må alle ha en kjempe fin dag i morgen, nå må jeg endevende skapet mitt å se om jeg kan finne ett plagg å to å ha på meg i morgen[:-][:-] Ha en riktig god 17mai alle[:)]
 
Klem Karianne
 
[:)] hallo og god 17. mai alle sammen [:)]
 
Spennende å følge med på hvordan det går med dere. Er innom nesten hver dag og følger med på hva som skjer.
 
Selv var vi på kontroll i går igjen. Var akuratt 34 uker i går, så nå sa jordmor at jentene var velkommen. De er store og fine begge to. + og - 2 % i vekst ift enlinger så det er jo veldig fint. Ingen tegn til at de har tenkt å komme på en stund ennå. Vi har blitt satt opp til keisersnitt om tre uker, altså når jeg er 37 uker på vei. Såå spennende, tenk nå er vi snart i mål.
 
Formen min er helt topp ennå. Går turer og har ikke vondt noen steder. Litt liten plass i magen merker jeg, så jeg puster som en gal, til og med når jeg sitter stille.[8D] Sover ikke like godt hver natt, men stort sett går det fint ennå. Hviler meg endel på dagene og ruger som en gal. Det har jeg tenkt å gjøre resten av tiden. Har en mann som gjør alt for meg, og som vil jeg skal slappe av hele tiden. Jeg har det såå godt.
 
Håper dere har hatt en fin dag.
Klem fra Henriette[;)]
 
Hei igjen....
 
Håper dere alle hadde en fin dag i går, var iallefall kjempe heldige med været[:)].... For min del tok dagen ganske hardt på, 21.15 i går kveld var jeg allerede i seng. Stuptrøtt.....ZZZzzzz
 
Har akkurat komt tilbake fra kontroll, er kjempe glad. Alt så veldig fint ut, livmorhals ¨på 43mm, det må jeg si meg svært fornøyd med[:D][:D] Tv1 er litt mindre enn Tv2, eller som Bergh sa, Tv2 er stor og ikke Tv1 som er liten[:)]
 
Nå skal jeg ta helg, får endelig samboeren min hjem fra nordsjøen, så nå skal ha få pleie meg så bare det[;)][;)] hehe
 
Ha en riktig god helg alle, håper alt står bra til rundt forbi.
 
Klem Karianne
 
I morgen blir jeg mamma (37+2)! Vi har fått fremskyndet keisersnittet pga. svangerskapskløe. Har ikke den farlige varianten, men en sinnsykt plagsom allergisk reaksjon som kom plutselig for to uker siden. Har ikke sovet om nettene den siste uken, så jeg er ganske sliten.  Men det viktigste er at jentene har det bra! Gler meg masse, masse til å møte dem!!!  Dere andre må ha lykke til videre! Håper det går fint med dere...  Skal gi lyd fra meg etterhvert....   Klem fra May-Britt 
 
Oi så kjekt da May-britt!! Tror ikke jeg hadde fått sove i natt viss jeg visste at jeg skulle bli mamma i morgen[;)]...og du har jo holdt ut kjempelenge med jentene dine....37 + 2 er jo lenge!! Og godt at det ikke blir hastekeisersnitt som du var bekymret for.
 
Du får ha riktig lykke til med alt i morgen! skulle på en måte ønske det var meg....gleder meg til å bli ferdig med svangerskapet og hilse på de to små.
 
Det blir kjekt og spennende å høre hvordan det går når du kommer på nett igjen!
 
Tvi tvi i morgen!
 
Klem Miriam
 
Back
Topp