Tvangskastrering av pedofile

Imot det. Alle har rett til å bestemme over egen kropp uansett om de er fromme eller kriminelle.
 
Jeg er så uheldig at jeg vet om en pedofil.. når det er bare den ene tingen som preferanse for seksuell nytelse.. jeg vet ikke. Altså hjertet skriker for. Hjernen sier nei. Hjertet snakker høyt og tydelig etter å se hvordan ofrene hans har det i dag opptil 10 år etter hendelsene.. :(
 
Jeg føler jeg vet for lite til å uttale meg skikkelig, men sitter med disse tankene:

- vet vi at kastrering faktisk vil forebygge overgrep? Man kan voldta uten å penetrere eller bruke en penis i det hele tatt. Er det nødvendigvis av seksuell opphisselse at man utfører overgrep? Og mange av dem som mishandler/forgriper seg på barn har selv blitt mishandlet eller utsatt for overgrep som barn. Kanskje er det her innsatsen burde komme inn, at man lærer enda mer om hvordan man avdelker overgrep, og at dem man vet har opplevd overgrep får grundig hjelp og oppfølging så de ikke gjentar mønsteret. Blir kasteering en "lettvindt" løsning på problemet?

- om man vet det fungerer, tenker jeg det i så fall bør være et alternativ for noen man VET har begått seksuelle overgrep på prepubertale barn, og det er risk for gjentakelse. Men slike bør ikke ut i samfunnet uansett.

- hvis man tenker på pedofili som en legning, så er ikke det i seg selv en forbrytelse. Tanken er fri. Og jeg har hørt historier om folk som virkelig sliter med dette og blir kvalme av seg selv og aldri ville gjort noe av det. Men på den andre siden ville vel slike heller ikke blitt "fanget opp"?

Og klart, ingen skal behøve å oppleve overgrep. Men man kan heller ikke ta folk for forbrytelser de ikke har gjort eller prøvd å gjøre, eller planlegger å gjennomføre.

Nei, jeg tenker fokus bør være på avdekking og forebygging. Men klart, de som tas for pedofile handlinger, de bør aldri få mulighet til å gjenta det. Voldtekt generelt bør det også skje mye rundt i forhold til ofrenes rettssikkerhet.
 
Jeg syns det er vanskelig å si fordi det er usikkert hvordan det fungerer (om det virker i lengden, hvilke bivirkninger det har og om deg å fjerne lysten på sex fjerner lysten på overgrep). I tillegg føles det ekstremt å pålegge mennesker medisinsk straff. Samtidig skjønner jeg ønsket og kjenner flere som ble utsatt for overgrep da de var barn.
 
Husker jeg leste om en øy mennesker garantert ikke ville overleve fordi slangene der hadde utviklet en ekstremt giftig gift. Jeg unner alle dømte pedofile et fallskjermhopp over den øya. Og andre voldtektsforbrytere.
 
Jeg føler det er meningsløst å gi det som straff, altså man kan fortsatt begå overgrep selv om man er kastrert, så ser ikke helt nytteverdien i det. På en annen måte så tenker jeg at straffen bør være i tråd med lovbruddet, så en kjepp opp i ræva?[emoji57] neida, mener ikke det heller, men syns straff av pedofile er vanskelig, på en måte ønsker man en kule i panna på de, på en annen side er det noe i meg som sier at det ikke er nok, samtidig som jeg tenker at alle har rett på en sjans, men desverre følges ikke de som får en sjans godt nok opp så det blir vel meningsløst det og[emoji20]
 
Jeg føler jeg vet for lite til å uttale meg skikkelig, men sitter med disse tankene:

- vet vi at kastrering faktisk vil forebygge overgrep? Man kan voldta uten å penetrere eller bruke en penis i det hele tatt. Er det nødvendigvis av seksuell opphisselse at man utfører overgrep? Og mange av dem som mishandler/forgriper seg på barn har selv blitt mishandlet eller utsatt for overgrep som barn. Kanskje er det her innsatsen burde komme inn, at man lærer enda mer om hvordan man avdelker overgrep, og at dem man vet har opplevd overgrep får grundig hjelp og oppfølging så de ikke gjentar mønsteret. Blir kasteering en "lettvindt" løsning på problemet?

- om man vet det fungerer, tenker jeg det i så fall bør være et alternativ for noen man VET har begått seksuelle overgrep på prepubertale barn, og det er risk for gjentakelse. Men slike bør ikke ut i samfunnet uansett.

- hvis man tenker på pedofili som en legning, så er ikke det i seg selv en forbrytelse. Tanken er fri. Og jeg har hørt historier om folk som virkelig sliter med dette og blir kvalme av seg selv og aldri ville gjort noe av det. Men på den andre siden ville vel slike heller ikke blitt "fanget opp"?

Og klart, ingen skal behøve å oppleve overgrep. Men man kan heller ikke ta folk for forbrytelser de ikke har gjort eller prøvd å gjøre, eller planlegger å gjennomføre.

Nei, jeg tenker fokus bør være på avdekking og forebygging. Men klart, de som tas for pedofile handlinger, de bør aldri få mulighet til å gjenta det. Voldtekt generelt bør det også skje mye rundt i forhold til ofrenes rettssikkerhet.

Så godt og utfyllende innlegg! Jeg er så hjertens enig, jeg tror samfunnet lurer seg selv om kastrering blir løsning. Man trenger nemlig ikke en penis for å begå overgrep, bare se på alle overgrepene som skjer over nett - det er ikke fysisk kontakt mellom overgriper og barnet, og det er så utrolig utbredt! Nei, man må heller satse på forebygging, oppklaring av straffesaker og behandling for de som behandles kan.
 
Så godt og utfyllende innlegg! Jeg er så hjertens enig, jeg tror samfunnet lurer seg selv om kastrering blir løsning. Man trenger nemlig ikke en penis for å begå overgrep, bare se på alle overgrepene som skjer over nett - det er ikke fysisk kontakt mellom overgriper og barnet, og det er så utrolig utbredt! Nei, man må heller satse på forebygging, oppklaring av straffesaker og behandling for de som behandles kan.

Man mister vel heller ikke penis eller all sexlyst av kastrering[emoji57] forebygging er nok nøklen her.
 
Nå handler jo dette om de som er dømt allerede.
Men hvorfor ikke begge deler tenker jeg?
Kastrering når man er dømt og forebygging

Joda, all staff er nok fortjent. Jeg bare ser ikke nytten i å kastrere, mange men beholder full seksuallyst etter kastrering og penisen er jo der, hva forhindrer de da i å begå overgrep igjen?
 
Man mister vel heller ikke penis eller all sexlyst av kastrering[emoji57] forebygging er nok nøklen her.
Huff, jeg burde nok skrevet "fungerende penis", jeg vet at penis ikke faller av. Du har helt rett mener jeg!
 
Nå handler jo dette om de som er dømt allerede.
Men hvorfor ikke begge deler tenker jeg?
Kastrering når man er dømt og forebygging

Jeg tenker at i et samfunn må penger fordeles, så hvorfor bruke mye penger på kastrering (noe som fagpersoner mener ikke fungerer godt nok) når man heller kan bruke pengene på oppfølgning/forebygging. Jeg ønsker heller at politikerne gir økte bevillinger til politi, kriminalomsorg og helsevesenet for å arbeide med denne gruppen.
 
Jeg tenker at i et samfunn må penger fordeles, så hvorfor bruke mye penger på kastrering (noe som fagpersoner mener ikke fungerer godt nok) når man heller kan bruke pengene på oppfølgning/forebygging. Jeg ønsker heller at politikerne gir økte bevillinger til politi, kriminalomsorg og helsevesenet for å arbeide med denne gruppen.
Vel nok en gang så er dette snakk om dømte pedofile, er vel der at jeg tror når man har gjort det engang så gjør man det igjen å jeg ønsker alt annet det
 
Vel nok en gang så er dette snakk om dømte pedofile, er vel der at jeg tror når man har gjort det engang så gjør man det igjen å jeg ønsker alt annet det

Ja, det finnes de som dømmes for overgrep og gjør det igjen når de slipper ut. Det er derfor jeg ønsker oppfølgning av disse under soning, da må kriminalomsorgen styrkes siden det er de som styrer soningen til de innsatte. Helsevesenet kan jo også bidra med behandling til både dømte og ikke dømte overgripere.
 
Huff, jeg burde nok skrevet "fungerende penis", jeg vet at penis ikke faller av. Du har helt rett mener jeg!

Tenkte også først at "ja, god ide, kapp av de penisen" før det slo meg at det ikke er kastrering[emoji23][emoji85][emoji38]
 
Et av poengene jeg hadde i hodet da jeg skrev innlegget mitt lengre opp, falt ut, og jeg kom på det nå:

Hva on man blir uskyldig dømt? Et barn husker feil, for eksempel.
 
Back
Topp