TV titting

Tata

Andre møte med forumet
Stå opp, se tv. Barnehage. Komme hjem, se tv, sove.

Noen som kjenner seg igjen? Føler at alt han gjor er å se tv.
 
Det er fort at det går den veien om man ikke tar et valg om tidsbegrensning, så anbefaler det :)

Vi har ingen TV før barnehagen. Og én time før leggetid bare (har hatt en halvtime også, men formen min som gravid er så dårlig så vi har latt det bli en time. Synes det er helt Ok). Man må lage noen restriksjoner så det ikke skal skli ut. De finner andre ting å gjøre når ikke tvn er på :)
 
Om du synes det blir for mye, så er det jo bare å endre på det ;) nå vet jeg ikke hvor gamle barna er, men snakk med dem om det og lag en plan på hvor mye som er greit.
Vi ser om morningen og litt før leggetid. Når det har hvert så fint vær de siste ukene, har ikke tv-en stått på en gang, hvert ute det meste av dagen.
 
Syns litt barne tv når han står opp er ok. Det motiverer han til å våkne tidlig og bygge opp gode relasjoner med morgenrutiner. Derimot når han kommer fra barnehagen er han så sliten at han bare vil se tv. Er det noen som ikke lar barna se tv i det hele tatt? Eller slikt som lørdags godis, tv bare i helgen eller lignende? Hvordan fungerer dette?
 
Er sånn her også.. bare med spilling også...
 
Her varierer det mye, kan ha dager helt uten TV og dager hvor det blir mye TV. På morgenen er tv-en aldri på, men våkner han tidlig får han holde på litt med iPad, andre ganger står vi rett opp. Ettermiddagene varierer, er vi alle slitne ettee barnehage/jobb blir det jo mer TV, andre dager er vi jo mer aktivt, er ute på tur, spiser middag i skogen, er på lekeplassen eller er ute på nødvendige ærend. Så jah, her er det alt fra 0 minutter til at det blir en god del. Har derfor ingen restriksjoner på det enda (utover at jeg er nøye på å skru av når vi går og leker, orker ikke ha tv-en i bakgrunnen hele dagen), men det er jo et skritt å ta hvis det blir aktuelt :) min er 2 år.
 
Vi har begrensinger på både spill og TV. Hvis du synes det blir for mye vil jeg i likhet med andre her anbefale deg å ha retningslinjer. Om han er sliten etter barnehagen kan du hjelpe han med å finne en rolig aktivitet; tegne mens han hører på lydbok eller musikk, perle, bla i bøker.. mange muligheter, men det var det jeg kom på i farta :)
 
Her ser vi ikke TV på morgenen. Skjelden iallefall.

Begrenser TV-tittinga hvis det blir mye. Null stress.
 
Når mine var små fikk de se en del på tv når de var slitne, eldste så også om morgenen. Jeg tenker at man ser an etter hvert som de blir større om man må begrense dem, eller om det går seg til naturlig. Jeg synes ikke du sal ha dårlig samvittighet for at han ser på tv, jeg hadde synes det var verre om de ble tvunget til å være aktive o.l. når de er slitne.
 
Her ser vi an ungene. Noen ganger er de veldig slitne etter BHG, en dårlig natt osv. Da kan vi godt la de sløve foran tvn stort sett frem til legging. Om de har mye p gå på går vi alltid ut. Hopper på trampolina, sykler, bader, går på ski, aker, besøker andre, er i stallen.. om ungene er slitne, men ikke sååå slitne kjører vi gjerne atv og peg perego bilen(elektrisk bil med to seter, som kommer frem i terreng og bakker, beste investeringen ever!)

Her er regelen at vi gjør det som passer ;)
 
Syns litt barne tv når han står opp er ok. Det motiverer han til å våkne tidlig og bygge opp gode relasjoner med morgenrutiner. Derimot når han kommer fra barnehagen er han så sliten at han bare vil se tv. Er det noen som ikke lar barna se tv i det hele tatt? Eller slikt som lørdags godis, tv bare i helgen eller lignende? Hvordan fungerer dette?
Jeg mener egentlig helt motsatt av deg der :) altså, at når de ikke er slitne er det ingen grunn til TV. Ettet en lang dag med sosialisering og lek i barnehagen og middag med oss er det derimot deilig for henne å slappe av med TV. Om morgenene er vi derimot sammen og gjør oss klare osv. Om vi har ekstra god tid leker hun litt eller synger og danser for eksempel. Eneste unntaket er når hun for eksempel har våknet kl 5 og vi voksne har vært kjempetrøtte og det er leeenge før vi skal dra avgårde. I sånne tilfeller har det blitt barneTV om morgenen. Men det er sikkert sjeldnere enn en gang i mnd.

Vi har en regel om ikke barneTV før etter 17.30. Hun kommer hjem fra barnehagen før 16. Så leker hun litt mens vi lager mat, vi spiser sammen og prater. Vi tar på pysj osv kl 18.30. Så da er det naturlig og fint for henne med TV i perioden før det, hun spiser ofte et eple mens hun ser på barneTV. Roer ned.

Jeg synes TV om morgenen er en uting, men der er vi tydeligvis uenige. Det viktigste er jo at man finner noe som fungerer for seg.

Vi har også hatt dager med ingen TV forsåvidt. Og dager der vi alle har vært syke og det har vært mye TV. Som da pappaen og jeg hadde influensa i jula. Da ble det mye TV på treåringen.

Godteri får hun aldri på ukedager. Hun får velge seg tre godterier hver lørdag, det begynte vi med da hun var tre og et halvt. Før det fikk hun ikke godteri, bare rosiner, frukt osv.

Men på ukedagene får hun gjerne et eple eller en smoothie til barneTV
 
Her blir det dager med mye tv og dager med lite TV. Kommer an på hva vi finner på. Etter barnehagen er de ofte slitne og kan slappe av med TV en stund, og de går gjerne litt til og ifra.
 
Jeg mener egentlig helt motsatt av deg der :)

Jeg tenkte samme som deg. De våkner og er fulle av energi. Derfor ingen tv. De kommer hjem og er slitne, derfor litt tv. Og dette høres logisk ut, men min erfaring med voksnes søvn problemer leder meg til å tro at mye av grunnen til søvn problemer i befolkningen er fordi de har dårlige relasjoner med å stå opp. Folk står opp, også må de på jobb de ikke liker helt, og ta med barna hit og dit, og gjøre oppgaver og fikse ting. Mens når de kommer hjem så er barna i senga, og ingenting som skal bli gjort og det er "deres tid" så de sitter for lenge oppe, fordi de vet at å legge seg betyr å gjøre alt det de ikke liker på morgen, så de drar ut "deres tid" lengst mulig. Også får for lite søvn og... ja.

Så jeg vil gjerne oppmuntre morgen som noe positivt, mens kveldene som noe kjedelig, slik at han opparbeider seg fine sove rutiner. Dette er ikke noe problem per idag, men jeg vet at når tenåringer skal sitte oppe hele natta så blir det fort problem. Så jeg vil liksom løse problemet nå før vi kommer så langt.
 
Havner raskt i en sånn spiral ja.
Nå som det er lysere ute og været ikke er gærn’t prøver vi å komme oss en tur ut etter middag. Så lar jeg han alltid leke så lenge han vil på uteområdet i barnehagen før vi går hjem.

Skal sies at jeg nærmer meg høygravid og tyr til TV/iPad de dagene jeg har null energi, med påfølgende dårlig samvittighet [emoji28]

De dagene han er ekstra sliten ser jeg at han koser seg og kobler ut med barne-TV. De dagene han er full av energi er lekene og alt annet mer interresant. Så styrer det litt etter hvordan formen hans er også.

Prøv å slå av TV og les litt eller tegn eller noe ei stund før leggetid kanskje? Barn godtar ofte at TV/iPad blir slått av hvis vi tilbyr andre aktiviteter og gjerne hvis vi blir med på aktiviteten med de :)
 
Har to små på litt over 2 år og snart 10 mnd. Er alene med de på morgenen og det å ha de i hver sin stol foran tv-en i 10 min så jeg får gått på do og pakket sekk til barnehagen er en god løsning for alle parter. Hadde de vært større hadde jeg droppet tv-en, da trenger jeg ikke bekymre meg for at lillesøster tygger på ledninger mens jeg er på do eller at storebror er i overkant koste med lillesøster og ufrivillig kveler henne ned kjærlighet :p
Så settes tv-en på igjen til Fantorangen hvis storebror er sliten. Nå som det er fint vær er vi ofte ute helt frem til leggetid. Nyter tv frie dager med barna, men vet at jo større de blir jo mer interessert vil de bli og jo viktigere vil grenser for skjermtid være.
 
Syns litt barne tv når han står opp er ok. Det motiverer han til å våkne tidlig og bygge opp gode relasjoner med morgenrutiner. Derimot når han kommer fra barnehagen er han så sliten at han bare vil se tv. Er det noen som ikke lar barna se tv i det hele tatt? Eller slikt som lørdags godis, tv bare i helgen eller lignende? Hvordan fungerer dette?
Vi spilte spill sammen ellee gjorde andre ting isteden for tv
 
Blir fort slik. Mine barn er heldigvis ikke så intressert i tv-en, ikke jeg heller, så den blir fort bare værende av. Men når jeg har vært hjemme i permisjon med babyer har det blitt en del dr.phil og drømmehagen på tv,gitt.
 
Er det noen som ikke lar barna se tv i det hele tatt? Eller slikt som lørdags godis, tv bare i helgen eller lignende? Hvordan fungerer dette?
Snart tre år, ser i praksis aldri på tv. Har ikke sett noe poeng med å introdusere en dårlig vane. TVen står ikke på i det daglige heller.
Har sett film noen ganger, men oftere på kino enn hjemme på tv.

Er ikke streng, får selvfølgelig se hos venner og besteforeldre osv om det står på. Funker veldig fint, aldri hatt et spørsmål om å se på hjemme.
 
Back
Topp