Tuttelutt!

Plokkfisk

Elsker forumet
Januarskatter 2015
Marsboerne2017
Ja.. kati begynte dåkas minia me tutt? [emoji14]

Her begynte me visst i dag.... Mini blir ei veka i måro ..[emoji15] [emoji14] Har fått si første flaska og i dag då eg har måtte dra fram pumpa mi.. Følte faktisk litt på da.. at da va feil av meg.. [emoji20] endo eg veit om mongen so gir tutten allerede på sjukehuset... [emoji14]
 
Med førstemann begynte vi når han var 4 uker. Denne gangen har jeg vurdert det flere ganger allerede, og hun ble en uke i går :angelic: hun viser tydelig at hun vil ha mat, men så fort hun har fått puppen i munnen så sovner hun :bored: tror det blir smokk om ikke lenge altså ;)
 
Ga tutten på sykehuset[emoji4]har gjort det med begge mine. Men så er begge flaskebarn[emoji4]
Jeg fikk også tutt på sykehuset som liten og min mor fullammet meg. Skjønner ikke helt det hysteriet siden det har funket med tutt tidlig i mange herrens år[emoji1]
Du behøver ikke å føle på noen dårlig følelse!
 
Vi har gitt litt smokk av og til. Hun blir tre uker i morgen :) jeg fikk det anbefalt av jordmor på sykehuset på utgangssamtalen fordi jeg hadde så mye melk og babyen dermed ikke kunne ligge å sutte og kose seg uten å drukne i melk :) Hun spytter den nokså fort ut igjen, men tror det er mangel av teknikk!
 
Gav smok tidlig også flaske fordi jeg var så sår at jeg ikke klarte og amme på det ene brystet. Gikk helt fint og det har ikke ødelagt for ammingen. Heller det enn og gi opp amming pga vondt i brystvorten.
 
Med storesøster ventet vi til hun var fire uker gammel med å introdusere smokk etter anbefaling fra sykehuset, men da ville hun ikke ha, dermed ble det aldri til at vi brukte smokk med henne (derimot brukte hun meg som levende smokk i sikkert et halvt år ;)).

I ettertid har vi derimot syntes det var veldig kjekt å ha et barn som ikke tar smokk (slipper å lete etter smokker som har falt ut i søvne, slipper smokkavvenning, osv.), så vi har faktisk tenkt å prøve oss uten smokk med lillesøster også. Hun er tre uker gammel og så langt later hun ikke til å ha behov for den, så vi prøver oss uten og ser hvordan det går (men vi har noen smokker på lur dersom behovet melder seg altså, dette er ikke en prinsipiell greie for oss og jeg hadde ikke hatt noe dårlig samvittighet med å gi smokk om jeg følte for det).
 
Her bare spytter hun den ut. Hun bruker meg som smokk døgnet rundt. Jeg prøver å få henne til å ta smokk flere ganger om dagen, men det ser ikke ut som hun skjønner hvordan hun skal suge på den [emoji15]
 
Gav smokken allerede andre natta hans, han har et enormt sugebehov, og jeg klarer bare ikke ha han på puppen hele tiden.
Har ikke ødelagt for ammingen, heller ikke de få flaskene jeg har gitt (med pumpa mm).
Han er 4 uker i dag, og spytter ut sutten når han er sovna, samme som han gjør med puppen når han sovner der :)
 
Her bare spytter hun den ut. Hun bruker meg som smokk døgnet rundt. Jeg prøver å få henne til å ta smokk flere ganger om dagen, men det ser ikke ut som hun skjønner hvordan hun skal suge på den [emoji15]
Prøvd flere merker?
Her begynte vi med avent sin nyfødt, men mam 0-6 er tydelig favoritter, så nå vil ikke vår ha avent sutten lengre :p
 
Storebror fikk smokk da han var rundt 10 dager pga enormt sugebehov.. lillesøster har fått prøve et par ganger når det har virka som hun har vondt, men hun er ikke helt fan.. foreløpig virker det ikke som hun har behovet.
 
Alle mine har hatt et enormt sugebehov fra dag 1 og dermed fått smokk på sykehuset. De har vært flinke til å styre dette selv (sier tydelig i fra når det er puppen de vil ha) og det har ikke gått utover produksjon/amming :)
 
Min har et veldig sugebehov, hatt det siden han kom ut.. :) Men vi var "pliktoppfyllende" og gav inne tutt fordi barsel og helsestasjon sa vi skulle vente. Vi ventet til i går, da var han 10 dager gammel :) Jeg kunne ikke lenger være eneste tutt/kos/trøst han tok :p Tutt funker veldig bra, bruker avent sin nyfødt :) Han har tatt den veldig bra, sutter og er fornøyd. Eneste om han er "illsint" at han ikke vil ha den med en gang :) (Illsint blir han når vi vasker og drypper øyet hans :) )
 
Vi har prøvd å gi smokk noen ganger, men den spyttes bare ut igjen - akkurat som med storesøster. Lillesøster har uansett ikke særlig stort syttebehov og spiser kjapt og effektivt :) Eneste er at jeg gjerne skulle sett hun tok smokken mtp at det beskytter mot krybbedød. Ellers sier jeg som Verpehøna over her at vi har sett mange fordeler med å ha baby/småbarn som klarer seg uten smokk :)
 
Her fikk hun smokk første natta på sykehuset, og det var sykepleiere som ga den pga prøvetaking! Hun tar både bryst, flaske og smokk.
 
Med førstemann begynte vi når han var 4 uker. Denne gangen har jeg vurdert det flere ganger allerede, og hun ble en uke i går :angelic: hun viser tydelig at hun vil ha mat, men så fort hun har fått puppen i munnen så sovner hun :bored: tror det blir smokk om ikke lenge altså ;)
Va sånn da va her og! [emoji15] [emoji28] mykje kosepupping.. so sikkert va me å bidra te dei såre daiane eg har no... [emoji14]
 
Gav smok tidlig også flaske fordi jeg var så sår at jeg ikke klarte og amme på det ene brystet. Gikk helt fint og det har ikke ødelagt for ammingen. Heller det enn og gi opp amming pga vondt i brystvorten.
Eni! Har avlasta mine såre puppe vertfall.. :)
 
Min har et veldig sugebehov, hatt det siden han kom ut.. :) Men vi var "pliktoppfyllende" og gav inne tutt fordi barsel og helsestasjon sa vi skulle vente. Vi ventet til i går, da var han 10 dager gammel :) Jeg kunne ikke lenger være eneste tutt/kos/trøst han tok [emoji14] Tutt funker veldig bra, bruker avent sin nyfødt :) Han har tatt den veldig bra, sutter og er fornøyd. Eneste om han er "illsint" at han ikke vil ha den med en gang :) (Illsint blir han når vi vasker og drypper øyet hans :) )
Her får eg faktisk roa han veldi me tutt om han e illsint .. [emoji14] feks ette badingo i dag va tutten gull! :)
 
Vi har prøvd å gi smokk noen ganger, men den spyttes bare ut igjen - akkurat som med storesøster. Lillesøster har uansett ikke særlig stort syttebehov og spiser kjapt og effektivt :) Eneste er at jeg gjerne skulle sett hun tok smokken mtp at det beskytter mot krybbedød. Ellers sier jeg som Verpehøna over her at vi har sett mange fordeler med å ha baby/småbarn som klarer seg uten smokk :)
E da og nåke!? Altså ang krybbedød?!.. visste eg ikkje...
 
E da og nåke!? Altså ang krybbedød?!.. visste eg ikkje...
Ja, visstnok beskytter smokk mot krybbedød (mener det står på LUB sine sider og så stod det i noe info vi fikk med hjem fra barsel), men dersom man ellers følger anbefalingene er jo risikoen uansett liten heldigvis :)
 
Back
Topp