Tungt å puste.

Gåte82

Glad i forumet
Oktoberfruene 2018
Er det flere som sliter med pusten?
Jeg er 33 uker i morgen, og kjenner det blir stadig vanskeligere å puste. Spesielt om jeg ligger på ryggen eller sitter. Kan noen ganger føles som begynnende angstanfall (Det snører seg sammen), men det er nok bare fordi det er trangt om plassen der inne. Jeg er "bare" 165 cm, og selv om ikke det er sååå lite, tror jeg det gjør at det er lite plass til babyen der nå.

Men det er veldig ubehagelig når det skjer.
 
Jeg merker innimellom at det er veldig tungt å puste. Kjennest ut som lille ligger å klemmer på lungene på en måte... Det bruker å gå over etter noen minutter da, så vet ikke om det er det samme? Om du konstant er tungpustet kan det kanskje være jernmangel. Jeg hadde det for noen år tilbake, men ble mye bedre etter at jeg startet på jerntabletter (på resept). Sjekket jordmor hb på sist kontroll? Om ikke kan du sikkert spør om hun kan gjøre det på neste :)
 
Jeg har hatt det sånn i flere uker. Det er kjempe slitsomt. Noen ganger er det så ille at jeg ikke orker å prate i tlf engang [emoji848] Enig at det kan kjennes ut som angst,bare at jeg føler det kun er fysisk. Jeg er også 164,så kan hende du er inne på noe der.. HB er også på vei ned,og har startet med jern. Enig med Nettinitti over her,be jordmor kontrollere. Jeg har nevnt for JM at jeg til tider er veldig tungpusten,men hun mente bare at det er fordi babyen tar mer og mer plass,og at jeg er «liten»(tynn,lav) i utgangspunktet.
 
Jeg har det på samme måte som deg! Det varierer hvor ille det er, men kan bli skikkelig ubehagelig til tider. Var på kino på lørdag og fikk nesten litt panikk fordi jeg ikke klarte å trekke pusten skikkelig, men gikk over før filmen var over :)
 
Jeg også sliter med pusten. Er 170 da, så vet ikke om det er høyden. Men det begynner jo å bli lite plass der inne... [emoji28] Gruer for hvordan det blir på slutten hvis jeg er sånn allerede
 
Merker forskjell på pusten jeg også selv om det går greit enn så lenge. Det er verst hvis jeg er stappmett på kveldstid. Stort sett merker jeg ikke noe til dette tidligere på dagen. Blir raskere andpusten generelt.
 
Kjenner det av og til, men ikke konstant. Nå kjenner jeg veldig mye bevegelser oppi ribbeina også, så han ligger nok å dytter ganske bra på ting inni der :p Det går visst over etterhvert, når babyen siger litt nedover igjen før fødsel :)
 
Er selv 183, og sliter med pusten her også. Så er nok bare at småttisene stadig tar mer av plassen der inne :)
 
Har merket det noen uker nå hvis jeg ligger på ryggen. Men i det siste kommer det i andre stillinger også som anfall, innså plutselig at det har sammenheng med at magen blir steinhard - altså kynnere :)
 
Jeg merker innimellom at det er veldig tungt å puste. Kjennest ut som lille ligger å klemmer på lungene på en måte... Det bruker å gå over etter noen minutter da, så vet ikke om det er det samme? Om du konstant er tungpustet kan det kanskje være jernmangel. Jeg hadde det for noen år tilbake, men ble mye bedre etter at jeg startet på jerntabletter (på resept). Sjekket jordmor hb på sist kontroll? Om ikke kan du sikkert spør om hun kan gjøre det på neste :)
Høres ut som det samme, ja. Tar jern daglig da jernlageret var bittelitt for lavt for gravide i uke 28 eller noe. Skader ikke å sjekke jernlageret igjen.
 
Jeg har hatt det sånn i flere uker. Det er kjempe slitsomt. Noen ganger er det så ille at jeg ikke orker å prate i tlf engang [emoji848] Enig at det kan kjennes ut som angst,bare at jeg føler det kun er fysisk. Jeg er også 164,så kan hende du er inne på noe der.. HB er også på vei ned,og har startet med jern. Enig med Nettinitti over her,be jordmor kontrollere. Jeg har nevnt for JM at jeg til tider er veldig tungpusten,men hun mente bare at det er fordi babyen tar mer og mer plass,og at jeg er «liten»(tynn,lav) i utgangspunktet.
Jeg tror nok det er mest at babyen trykker mot lungene, men skal uansett få sjekket jernlageret.
 
Kjenner det av og til, men ikke konstant. Nå kjenner jeg veldig mye bevegelser oppi ribbeina også, så han ligger nok å dytter ganske bra på ting inni der :p Det går visst over etterhvert, når babyen siger litt nedover igjen før fødsel :)
Her også er det mye bevegelse over ribbeina. Kan ikke huske at jeg hadde dette ved forgje svangerskap, men det er nok mye som har gått i glemmeboka. Håper det blir bedre når magen synker litt igjen.
 
Har merket det noen uker nå hvis jeg ligger på ryggen. Men i det siste kommer det i andre stillinger også som anfall, innså plutselig at det har sammenheng med at magen blir steinhard - altså kynnere :)
Her også startet det for noen uker siden når jeg ligger på ryggen, men jeg tror ikke det er samtidig med kynnere her. Skal sjekke neste gang jeg opplever det. Men har mye kynnere også.
 
Trøstende å høre at det er flere som har det på samme måte. Kan virkelig tyde på at det begynner å bli trangt om plassen. Og det at det ofte kommer når jeg ligger på ryggen er jo naturlig, når man tenker på tyngdekraften. Skal ikke prøve å stå på hodet i alle fall.:p:D:wacky::) Vi får holde der ut de få ukene som er igjen, og kanskje undersøke jernlageret som er tipset om her.
 
Jepp! Noen ganger må jeg liksom konsentrere meg og puste skikkelig inn fordi det kjennes ut som jeg ikke får nok oksygen! :hungover:
 
Jepp! Noen ganger må jeg liksom konsentrere meg og puste skikkelig inn fordi det kjennes ut som jeg ikke får nok oksygen! :hungover:
Ja, her også. Men jeg må innrømme at jeg også har veldig dårlig kondis for tiden, så det baller på seg.
 
Ja, her også. Men jeg må innrømme at jeg også har veldig dårlig kondis for tiden, så det baller på seg.
Jeg også! Hadde ikke super kondis før jeg ble gravid heller, så kan vel ikke si jeg hadde det beste utgangspunktet slikt sett.. :hilarious:
 
Jeg har syntes det har vært tungt å puste ganske lenge nå, spesielt når jeg sitter, ligger, snakker mye eller gjør noe som helst fysisk :p Jeg er ikke så lav, men min mage står ikke noe særlig ut, men presser godt oppover mot lungene i stedet. Kjenner det presser hele tiden. Tar jo blodprøver på kontroller og føler meg fin ellers, så får jeg vel bare være litt pustende og pesende.
 
Jeg har syntes det har vært tungt å puste ganske lenge nå, spesielt når jeg sitter, ligger, snakker mye eller gjør noe som helst fysisk :p Jeg er ikke så lav, men min mage står ikke noe særlig ut, men presser godt oppover mot lungene i stedet. Kjenner det presser hele tiden. Tar jo blodprøver på kontroller og føler meg fin ellers, så får jeg vel bare være litt pustende og pesende.
Det spiller kanskje ingen rolle om man er lav eller ikke. Her tyter magen ut i tillegg til at den presser oppover. Han må jo ligge rundt/utenpå/mellom ribbeina eller noe, for magen tyter rett ut oppe ved brystbenet. Ikke rart man blir øm i ribbeina heller.:wacky: Godt du føler deg fin ellers da. :)
 
Back
Topp