TUNEL eller SCSA test av sperm

Happymomy

Glad i forumet
❤ Aprilbarna19 ❤
Hei
Er det noen som vet at TUNEL eller SCSA test av sperm utføres i fertilitetssenter i Norge eller Danmark?
Disse er metoder for å finne ut om det er skader på DNA av sperm.
 
Gjør de det i norge?

Jeg var hos en lege i utlandet. Og legen mente at det er behov for disse testene for å finne ut om det er skader på Spermens DNA som er årsaken til at jeg har hatt flere SA.

Jeg lurer på om det blir tatt tilsvarende tester i Norge før IVF.
 
Jeg var hos en lege i utlandet. Og legen mente at det er behov for disse testene for å finne ut om det er skader på Spermens DNA som er årsaken til at jeg har hatt flere SA.

Jeg lurer på om det blir tatt tilsvarende tester i Norge før IVF.

På medicus i trondheim, kan man hvertfall gjøre det. De sender sædprøven til utlandet. Tror dette er helt nytt her til lands, så vet ikke om det er mange som gjør det. Og det koster litt.
 
Jeg var hos en lege i utlandet. Og legen mente at det er behov for disse testene for å finne ut om det er skader på Spermens DNA som er årsaken til at jeg har hatt flere SA.

Jeg lurer på om det blir tatt tilsvarende tester i Norge før IVF.

Oi, dette var interessant! Skader man ikke kan se på vanlig sædprøve, altså? Jeg har mistet ni ganger, men er nå 10+3, så tror det går bra denne gangen. Mannen mener at problemet ligger hos meg siden hans sædprøve var bra, men jeg er ikke overbevist. Så bra om det går an å undersøke DNA i sæden!
 
Oi, dette var interessant! Skader man ikke kan se på vanlig sædprøve, altså? Jeg har mistet ni ganger, men er nå 10+3, så tror det går bra denne gangen. Mannen mener at problemet ligger hos meg siden hans sædprøve var bra, men jeg er ikke overbevist. Så bra om det går an å undersøke DNA i sæden!

Jeg ringte til Hausken Oslo idag. Hun som svarte telefonen sa at de venter på noen laboratorie utstyr for å kunne utføre denne testen hos dem i nærmere fremtid.Men Rikshospitalet utfører denne testen og den heter DNA fragmentering( Utvidet sæd prøve). Man trenger henvisning fra lege.
 
Oi, dette var interessant! Skader man ikke kan se på vanlig sædprøve, altså? Jeg har mistet ni ganger, men er nå 10+3, så tror det går bra denne gangen. Mannen mener at problemet ligger hos meg siden hans sædprøve var bra, men jeg er ikke overbevist. Så bra om det går an å undersøke DNA i sæden!

Masse lykke til [emoji173]️ krysse fingrene for at det går bra denne gangen[emoji4]
 
Jeg ringte til Hausken Oslo idag. Hun som svarte telefonen sa at de venter på noen laboratorie utstyr for å kunne utføre denne testen hos dem i nærmere fremtid.Men Rikshospitalet utfører denne testen og den heter DNA fragmentering( Utvidet sæd prøve). Man trenger henvisning fra lege.

Vet du om de gjør det med alle sædprøvene eller bare ved spesielle indikasjoner og hvilke isåfall? Gjør de det også på Ullevål? Er der mannen har testet...
 
Jeg vet ikke det men du kan ringe dem på Riksen og spørre. De svarer på spørsmål.

Takk for svar! Er gravid nå, og håper at det går bra, så ikke så veldig viktig for meg akkurat i øyeblikket, men hvis vi bestemmer oss for å prøve på en til eller det skulle gå galt enda en gang (som jeg ikke en gang orker å tenke på muligheten av), skal jeg jammen ringe.
 
Takk for svar! Er gravid nå, og håper at det går bra, så ikke så veldig viktig for meg akkurat i øyeblikket, men hvis vi bestemmer oss for å prøve på en til eller det skulle gå galt enda en gang (som jeg ikke en gang orker å tenke på muligheten av), skal jeg jammen ringe.

Ønsker deg et fint svangerskap[emoji173]️ tenk positiv og vær glad, det kommer til å gå bra, ikke glem å kose deg [emoji4]
 
Ønsker deg et fint svangerskap[emoji173]️ tenk positiv og vær glad, det kommer til å gå bra, ikke glem å kose deg [emoji4]

Tusen takk! :) Jeg prøver hardt å tenke positivt, og har bestemt meg for at hvis alt er bra 12+0 og dobbelttesten også er bra, så skal jeg virkelig tro på at det går bra. Litt tid igjen enda, så foreløpig prøver jeg bare å få tiden til å gå fram til jeg kan føle meg trygg...
 
Back
Topp