TUL - forferdelig opplevelse

Krepsen89

Gift med forumet
Assistert-jentene
Himmelbarn
Februarlykke 2016
Desemberlykke 2018
FebbisBebbis2021 ❄️
Jeg skriver her inne fordi det antakeligvis sitter mange med erfaring her!

Jeg var på TUL i dag. Hadde selv beregnet at jeg var 8+1, hatt spotting den siste uken og derfor har jeg vært veldig bekymret...
så kom jeg inn, på et lite offentlig sykehus i Norge, og jeg er bare full av nye bekymringer...

Legen fant babyen i livmoren med et hjerte som slo. Ingen blødning i livmor. Alt vel skulle man tro. Men han målte ikke hvor stort fosteret var. Sa bare "ser ut som en 6 ukers graviditet" noe som da er over 14 dager mindre enn jeg trodde. Jeg Kan jo ha tatt litt feil men da fikk jeg liksom positiv test i uke 1+3 og det går jo ikke an.

Vi så at hjertet slo, men han sjekket ikke frekvens. Han var ikke særlig positiv, fikk ny time om en uke.

Jeg er så satt ut! Kan de SE hvor langt det er på vei?! Sist jeg var på en TUL (forrige graviditet) zoomet de inn (det gjorde han ikke nå) og målte fosteret flere ganger ,i tillegg til at han målte hjerterytmen OG vi fikk høre den... det var grundig, denne gangen virket det helt tilfeldig. Han snakket Nesten ikke med meg engang, bare pekte og gestikulerte...

Alt i alt en elendig opplevelse som kun ga meg nye bekymringer. Jeg fikk positiv test den 16. Juni og da var jeg i følge han 1 uke og 3 dager på vei. Vet jo at de sier at hvis de måler LITT feil på TUL så kam det få store konsekvenser, men når han faktisk ikke målte engang?!

Er helt matt... skulle jo liksom få svar, dette ble bare vanskelig.
 
Jeg skriver her inne fordi det antakeligvis sitter mange med erfaring her!

Jeg var på TUL i dag. Hadde selv beregnet at jeg var 8+1, hatt spotting den siste uken og derfor har jeg vært veldig bekymret...
så kom jeg inn, på et lite offentlig sykehus i Norge, og jeg er bare full av nye bekymringer...

Legen fant babyen i livmoren med et hjerte som slo. Ingen blødning i livmor. Alt vel skulle man tro. Men han målte ikke hvor stort fosteret var. Sa bare "ser ut som en 6 ukers graviditet" noe som da er over 14 dager mindre enn jeg trodde. Jeg Kan jo ha tatt litt feil men da fikk jeg liksom positiv test i uke 1+3 og det går jo ikke an.

Vi så at hjertet slo, men han sjekket ikke frekvens. Han var ikke særlig positiv, fikk ny time om en uke.

Jeg er så satt ut! Kan de SE hvor langt det er på vei?! Sist jeg var på en TUL (forrige graviditet) zoomet de inn (det gjorde han ikke nå) og målte fosteret flere ganger ,i tillegg til at han målte hjerterytmen OG vi fikk høre den... det var grundig, denne gangen virket det helt tilfeldig. Han snakket Nesten ikke med meg engang, bare pekte og gestikulerte...

Alt i alt en elendig opplevelse som kun ga meg nye bekymringer. Jeg fikk positiv test den 16. Juni og da var jeg i følge han 1 uke og 3 dager på vei. Vet jo at de sier at hvis de måler LITT feil på TUL så kam det få store konsekvenser, men når han faktisk ikke målte engang?!

Er helt matt... skulle jo liksom få svar, dette ble bare vanskelig.

Sa du ifra under timen? At du fikk positiv test når du gjorde og at dette ikke kunne stemme?

Syns du bør ringe sykehuset du var på og kreve ny time med ny lege asap, de skal jo betrygge ikke bekymre. Evt ville jeg nok tingt en privat, har mye bedre opplevelser med de private, de tar seg tid og viser og forklarer. Ofte fpr man time på dagen.
 
Sa du ifra under timen? At du fikk positiv test når du gjorde og at dette ikke kunne stemme?

Syns du bør ringe sykehuset du var på og kreve ny time med ny lege asap, de skal jo betrygge ikke bekymre. Evt ville jeg nok tingt en privat, har mye bedre opplevelser med de private, de tar seg tid og viser og forklarer. Ofte fpr man time på dagen.

Ja, men i følge gyn så kunne testen bli positivt umiddelbart, Såeh.., altså i uke 2 mente han.

Har dessverre ingen private i nærheten [emoji47]
 
Ja, men i følge gyn så kunne testen bli positivt umiddelbart, Såeh.., altså i uke 2 mente han.

Har dessverre ingen private i nærheten [emoji47]

Haha, man kan jo ikke få positiv test før man har blitt gravid, så den må man lengre ut på landet med, gitt.

Jeg ville prøvd å tenke at dette var en DÅRLIG lege, og helt klart en dårlig time, men det positive er at dere så et levende foster med hjerteslag, og ikke mer blod, så det er jo bra. Når legen ikke målte, har legen gjort en del latterlige utsagn basert på bare gjetting. Men altså, det skjer jo stadig at folk flyttes fram eller tilbake og ikke kan få det til å stemme. Vet også jeg har hørt at et egg kan gå i dvale litt før det utvikler seg videre, så kanskje noe slikt har skjedd. :)
Krysser fingrene for at spottingen roer seg og du kan slå deg litt til ro med at dere så et levende foster på ul. :)
 
Haha, man kan jo ikke få positiv test før man har blitt gravid, så den må man lengre ut på landet med, gitt.

Jeg ville prøvd å tenke at dette var en DÅRLIG lege, og helt klart en dårlig time, men det positive er at dere så et levende foster med hjerteslag, og ikke mer blod, så det er jo bra. Når legen ikke målte, har legen gjort en del latterlige utsagn basert på bare gjetting. Men altså, det skjer jo stadig at folk flyttes fram eller tilbake og ikke kan få det til å stemme. Vet også jeg har hørt at et egg kan gå i dvale litt før det utvikler seg videre, så kanskje noe slikt har skjedd. :)
Krysser fingrene for at spottingen roer seg og du kan slå deg litt til ro med at dere så et levende foster på ul. :)

Jeg vet ikke om det evt skjer en automatisk måling av maskinen da? Men han målte ikke manuelt iallfall, tok ikke fra hode til stump, og zoomet heller ikke inn, så da må jo nøyaktigheten bli elendig?

Huff... ja da jeg så hjertet slå ble jeg jo positiv, men alt etter det var jo bare jævlig...
 
Jeg vet ikke om det evt skjer en automatisk måling av maskinen da? Men han målte ikke manuelt iallfall, tok ikke fra hode til stump, og zoomet heller ikke inn, så da må jo nøyaktigheten bli elendig?

Huff... ja da jeg så hjertet slå ble jeg jo positiv, men alt etter det var jo bare jævlig...

Kan hende han bare gjorde en estimering ut fra hvor stor han syns den så ut, og hvor den var i utviklingen. Jeg mener maskinen beregner når man måler? Men tenker han sikkert bare skulle vise at du var gravid og om det var en forklaring på blødningen/om det kom til å komme mer, og ikke fokuserte på å finne ut hvor langt du var på vei?
 
Kan hende han bare gjorde en estimering ut fra hvor stor han syns den så ut, og hvor den var i utviklingen. Jeg mener maskinen beregner når man måler? Men tenker han sikkert bare skulle vise at du var gravid og om det var en forklaring på blødningen/om det kom til å komme mer, og ikke fokuserte på å finne ut hvor langt du var på vei?

Jo, men han ville ha meg tilbake om en uke for å se om den vokser. Selv om han evt bare vurderte denne gangen. Nei jeg vet faen ikke hva jeg skal tro...
 
Jo, men han ville ha meg tilbake om en uke for å se om den vokser. Selv om han evt bare vurderte denne gangen. Nei jeg vet faen ikke hva jeg skal tro...

Merkelig at han ikke målte da :eek:
Men samtidig kan han vel sikkert se at den har vokst noe og om den har utviklet seg. Jeg har bilde av min spire da jeg var 7+4, den var da 13 mm. Skjer jo endringer veldig raskt.
 
Ja, men i følge gyn så kunne testen bli positivt umiddelbart, Såeh.., altså i uke 2 mente han.

Har dessverre ingen private i nærheten [emoji47]

Hadde definitivt krevd ny lege... kjære vene, tenk å påstå det[emoji15]
 
Var inne på YouTube og så noen filmer av ultralyd . Ser jo at de er VELDIG pertentlige når de skal ta mål - de zoomer, og leter lenge før de liksom tar målene. Jeg må bare håpe at han ikke gjorde jobben sin skikkelig.

Hjertet vistes godt uten at han zoomet da.
 
Samme skjedde med meg V siste svangerskap nå. Var på ul i det jeg trodde var uke 8 men ble satt tilbake til uke 6. De målte da. Jeg fikk da altså klart positiv test alt for tidlig. Jeg brydde meg ikke videre over det i grunn for jeg hadde hørt det kunne skje. Fulgte bare min egen oppfatning av termin frem til oul. Ble da satt en uke tilbake altså var jeg i uke 7 når jeg trodde jeg var i uken8 og de trodde uke 6 på tul. Det ble litt innviklet men :p gikk i alle fall helt fint og infenting var galt. De sa bare at det kunne være litt vanskelig å fastslå så tidlig.
 
Det hørtes ut som han ikke gjorde en skikkelig jobb her... og ved å "slurve" så har han gjort deg unødvendig bekymret. Hvorfor var du bekymret i utgangspunktet? Pga spottingen? Skjønnet at det kan bekymre deg, men det er litt vanlig og som oftest helt ufarlig.

Gode råd over her om å ringe sykehuset i morgen å be om ny lege og ny time. Ville absolutt gjort det. Lykke til :)
 
Jeg tenker at legen kanskje mener at forsteret er 6 uker, noe som da stemmer med at du er 8 uker. Fosteret er jo bare der inne i 38 uker, mens du er gravid i 40 :)
Så synes nok det litt overdrevne reaksjoner her :)
 
Jeg tenkte også han kanskje mente at fosteret var 6 uker og det stemmer jo med at du er 8 uker.
Jeg er vant med at de zoomer og måler nøye, men når de måler hender det at de får opp svangerskapslengde på skjermen ifm det målet de kommer til.
Synes du skal ringe imorgen og høre hva som er notert i journalen din. Lykke til.
 
Det hørtes ut som han ikke gjorde en skikkelig jobb her... og ved å "slurve" så har han gjort deg unødvendig bekymret. Hvorfor var du bekymret i utgangspunktet? Pga spottingen? Skjønnet at det kan bekymre deg, men det er litt vanlig og som oftest helt ufarlig.

Gode råd over her om å ringe sykehuset i morgen å be om ny lege og ny time. Ville absolutt gjort det. Lykke til :)

Var spottingen som var årsaken til ultralyden ja. Han virket negativ selv og ville ha meg inn om en uke for å se om det var noen forandring... men jeg har liksom ikke fått bekreftet hva som var galt i dag, for han målte jo ikke lengden, men sa den så liten ut (men normal hvis den var i uke 6)
 
Jeg tenker at legen kanskje mener at forsteret er 6 uker, noe som da stemmer med at du er 8 uker. Fosteret er jo bare der inne i 38 uker, mens du er gravid i 40 :)
Så synes nok det litt overdrevne reaksjoner her :)

Men da hadde jo alt vært helt normalt, og ingen grunn til å ha meg inn igjen om En uke? Han virket ikke positiv liksom. Siste han da var "vi kan bare håpe".
 
Men da hadde jo alt vært helt normalt, og ingen grunn til å ha meg inn igjen om En uke? Han virket ikke positiv liksom. Siste han da var "vi kan bare håpe".

Skjønner deg godt jeg, skal man ha oppfølging så vil man jo vite hvorfor[emoji20] å si "må komme om en uke" uten begrunnelse er bare slemt. ring i morgen du, forklar situasjonen og krev ny time, det syns jeg du bør få. Denne legen var sikkert en av de som syns gravide bekymrer seg for mye og tok derfor ikke undersøkelsen seriøst, vært borti slike før desverre, derfor jeg holder meg til private npr det gjelder tidlig ultralyd.
 
Dette hørtes ikke greit ut:( av og til blir det bare feil når man møter en annen person. Selv om legen ikke var så positiv da han snakket så høres det da positivt ut?:) bankende hjerte og ikke blødning/noe galt?
Virker på meg også som at han bare har fokusert på blødning og hjerte, og ikke målt. Kanskje han syntes det var ok med en oppfølgingstime fordi du har blødd litt? Og tenker å måle neste gang?

Har ikke hatt abort selv (vet ikke om deg heller) men vet jeg hadde nok av bekymringer spesielt i første trimester med begge ungene. Og det tar jo så lang tid før man kan merke at noe vokser inni der. Trodde det hadde gått galt konstant helt til oul nesten:rolleyes: det er synd å gå og uroe seg sånn, når det allikevel ikke er noe man kan gjøre. Men sånn er vi:)
Spottet forresten og småblødde med begge to, og legen min løftet ikke et øyenbryn engang. Det er visstnok ganske normalt.

Håper det går fint med deg og spiren <3

Forresten: enig i at du kan ringe og høre hvorfor du skal tilbake:) det er absolutt ikke rart at du lurer på det i ettertid. Det kan kanskje spare litt bekymring:)
 
Dette høres slurvete ut - man er nødt til å måle CRL for å få et estimat på graviditetslengde, og det er vanskelig nok selv når man måler flere ganger så tidlig i graviditeten (jeg har prøvd:p). Han mener nok ikke at du er i uke 6 fra unnfangelsen, det er ingen leger som regner slik da det bare blir krøll.
Når det er sagt, er det jo forskjell på et foster i uke 6 og i uke 8 som er relativt lette å se med det blotte øye, men alt avhenger av vinkling og grundighet.
Ville avskrevet dette på kontoen for dårlige erfaringer, og prøvd å fokusere på at du har sett fosteranlegg og hjertelyd - det er jo supert! Hvis du er veldig bekymret kan du gå privat som andre nevner :)
 
Men da hadde jo alt vært helt normalt, og ingen grunn til å ha meg inn igjen om En uke? Han virket ikke positiv liksom. Siste han da var "vi kan bare håpe".
Ofte tas man jo inn igjen for å kunne få bekreftet eller se igjen at alt fortsatt er normalt. Ikke spesielt uvanlig etter min erfaring.
 
Back
Topp