Trylletrollets dagbok

Trylletrollet

Elsker forumet
Aprilbarna`15
Baby 1.0

I mai 2013 bestemte vi oss for å prøve å bli gravide, og jeg sluttet på pillene. Jeg hadde ingen formening om hvor lang tid det kom til å ta, og var like ivrig hver gang hver måned og like skuffa hver gang menstruasjonen kom. Likevel tok det ikke lang tid før vi ble gravide, 4.juli 2013 ble det en positiv graviditetstest. Vi var overlykkelig! Og samme dag leverte vi urinprøve hos legen for å få en endelig bekreftelse. Den var å positiv. Det tok ikke mange timene før vi fortalte det til de kommende besteforeldrene, tantene og onklene. Allt var så glade på våre vegne, og jeg hadde noen jeg kunne snakke om babyer med hver dag. Noen venninner av meg fikk også beskjeden, eller fant det ut, da jeg ikke drakk på fest eller valgte å ikke være med. Alle andre måtte vente med å høre den store nyheten.

Søndag 8.september 2013 begynte smertene, og jeg ble kjempe redd for at det skjedde noe med den lille babyen vår. Kjempe kraftige krampelignende smerter i magen og blødninger. Jeg var 10 uker på vei. Jeg tok kontakt med legevakta, og fikk beskjed om at de ikke kunne gjøre noe, jeg måtte bare følge med om det ble større blødninger og om jeg fikk feber eller lignende. Jeg gråt, masse! Og siden jeg ikke hadde opplevd noe lignende før, ble jeg bare hjemme. Vi gikk å la oss, men sov ikke. Smertene ble større og krampene kom oftere. Klokka ble 04.00 mandags morgen, og jeg ringte legevakta igjen. Vi ikke komme inn med en gang, og når vaktlegen så hvor store smerter jeg hadde, ble jeg lagt inn på gynekologisk. De smertestillende tablettene kastet jeg bare opp, og veneflonen klarte de ikke sette inn fordi jeg hadde mistet så mye blod. Det gikk tilslutt, etter 15 forsøk totalt i armer og ben, og tre sykepleiere. Det hele ente med narkose og utskrapning. Spontanabort var et smertefullt faktum.
 
Last edited:
Baby 2.0

Vi begynte å prøve igjen så fort renselsen var ferdig. Problemet var at vi aldri hadde hatt så lite sex som nå. En syklus-app ble min bestevenn, for å ha full oversikt over når neste eggløsning var. Hver menstruasjon ble et nederlag, og det var frustrerende at det skulle ta så lang tid denne gangen, da det gikk så fort første gang. Utålmodigheten og stresset hjalp nok ikke på fruktbarheten, men det var veldig vanskelig å tenke på noe annet. Depresjon og utmattelse ble et faktum.

30. januar 2014 var endelig graviditetstesten positiv, og vi fikk en ny sjanse. Overraskelsen var stor når jeg ikke ble så overlykkelig som jeg trodde. De vanskelige følelsene dukket opp, og bekymringene sto i kø. Kommer det til å gå bra denne gangen?

Jeg velger å tenke positivt :) Vi skal ha en oktoberbaby, og denne gangen skal alt gå bra. Jeg har bestilt første kontroll hos jordmor og tidlig ultralyd. Jeg har også allerede handlet litt til oktoberskatten. Hysj, ikke si det til noen. Det er bare litt vanskelig når de lykkelige følelsene blir overskygget av bekymringer og dumme tanker. Heldigvis har jeg en samboer som er fantastisk og superpositiv, og når han kysser magen min blir alt bra.
Til helga skal vi slippe den store hemmeligheten, og fortelle de kommende besteforeldrene, tantene og onklene at de skal bli akkurat det!

Fortsettelse kommer...
 
Last edited:
Kjære oktoberbaby.

I dag er jeg 4+5, og jeg venter allerede utålmodig på deg. Gleder meg til å høre hjerteslag og se deg på skjermen på sykehuset. Gleder meg til å fortelle alle om det lille frøet i magen som om en stund skal bli deg. Du er bare 1 mm stor, men jeg elsker deg allerede.
 
5+0
Kjære oktoberbaby.
I dag har jeg fortalt mormor, tante + tante og bestefar om deg. De ble kjempe glade!! :DSelvfølgelig. De har ventet på deg, akkurat som jeg og pappa. Mormor gråt. Masse. Og hun gleder seg til å strikke klær og tepper. Hun skal kjøpe vognpose og skinn til vogna, det er det viktig at mamma ikke glemmer. Jeg skulle bare finne ut hvilken og gi henne beskjed. Det er så mange valg, så det blir ikke så lett... Bestefar ble også glad. Mest fordi han har vært så bekymret for mammaen din, men også fordi han gleder seg til å treffe deg. Han sier ikke så mye. Vet ikke helt hva det innebærer å bli bestefar, du blir jo det første barnebarnet i familien. Tantene dine hyler og smiler og ler. De gleder seg aller mest til å treffe deg i oktober, og er like utålmodig som mamma. Tante har sagt hun skal være med på ultralyd, da pappa er bortreist. Golfferie i Tunisia. Bare vent. Han har store planer for deg. Du skal vist bli golfproff du :p

Mamma er veldig oppblåst og blir fort kvalm hvis hun er veldig sulten. Lette smerter i magen har hun også, men det betyr bare at livmoren vokser, så du skal ha plass til å vokse.

Nå er du ikke lenger bare en stor hemmelig. Du er enda større, fordi du kan deles og flere vet om deg!
 
Litt oppsummering fra de siste dagene
5+1
Nå vet farmor og farfar, tante og onkel om deg også kjære oktoberbaby. Farmor og tante ble kjempeglade, farfar og onkel tror jeg venter med å bli glade til du kommer ut. Da er det lettere å skjønne hva som skjer.

5+2
I natt har mamma vært skikkelig dårlig. Kvalm. Kjempekvalm. Det ble ikke bedre når jeg våknet heller. Oppkast og kvalme er ikke akkurat det beste mamma vet. Hele dagen har blitt tilbrakt på sofaen under dyna. Det er en positiv tanke og det er at du vokser og trenger mer plass. Forrige gang kastet jeg aldri opp og da mistet vi, så kanskje det er et godt tegn? Jeg satser på det.
 
5+4
Lille venn.
Jeg håper du klamrer deg fast inni magen. Jeg vil så gjerne se deg i oktober. Pappa gleder seg også, og for øyeblikket er han mer positiv enn mamma. Jeg kjenner på magen min hele tiden. Jeg vet du ikke kan kjenne noe enda, men jeg stryker på deg. Hele tiden. Jeg er så redd du skal slippe taket og forlate magen min, akkurat som den forrige spiren. Jeg sjekker papiret hver gang jeg er på do og ser etter andre symptomer på at du har forlatt meg, men heldigvis er det ingenting enda. Jeg er optimistisk. Jeg tror ikke det kommer noen, for jeg kjenner meg annerledes denne gangen. Du kjennes sterkere ut, og du gjør mer med kroppen min. Du gjør meg kvalm og svimmel og trøtt. Du vokser og krever din plass, for jeg har ligamentsmerter, eller hva det nå heter, hele tiden. Det betyr at livmoren vokser. Din midlertidig bolig. Du er ikke større enn 3 mm stor, men jeg kjenner deg, og jeg elsker hvert minutt av det.

I dag har jeg fortalt enda flere om deg. Fire venninner av mamma har fått vite den store hemmeligheten som ligger skjult inni magen. Mamma har litt ekstra polstring rundt magen, noe som gjør at det antagelig kommer til å ta litt tid før du synes på utsiden. Jeg kan ikke vente til alle kan se at jeg er gravid på utsiden. Uansett... De ble så glad på mine vegne. Og dine. Og selvfølgelig pappas. De har også ventet på deg. To av venninnene til mamma skal også ha 2014 babyer og begge skal ha gutter. Uansett hva du er lille spire, kommer dere tre til å se mye til hverandre. Hvertfall etter hvert. Det er helt fantastisk å tenke på at vi skal ha babyer i år alle sammen. Mamma gleder seg. Derfor må du komme i oktober. Vi venter på deg!

Jeg har også funnet frem noe av det jeg har kjøpt til deg. Det ligger på spisebordet så pappa kan se. Han tror ikke jeg har kjøpt noe, men det har jeg. Bittelitt (mye) ;)
 
Fikk melding av mormor i dag. Hun ville jeg skulle velge ut farger på garn. Hun har nemlig planlagt alt hun skal strikke til deg ;) Ullbodyer, omslagsjakke, bukse, heldress og tepper. Mormor er virkelig bitt av basillen :p Håper virkelig du liker ull?

Du blir fin i denne tror du ikke?! :)

1936_1.jpg
 
6+1
Kjære magefrøet.
Nå har vi passert 6 uker, og vi nærmer oss slutten på 1.trimester. Det er jo det vi teller ned til! Mamma er veldig glad i deg, og veldig redd for deg. Følelsene veksler hele tiden. Lykkelig, glad, redd. Lykkelig, glad. redd. Merkelig at du kan fremkalle så mange følelser! Jeg har bare vist om deg noen uker, men det virker som du har vært inni meg for alltid. Det er rart at det kan være sånn. Jeg er så redd for at du skal forlate meg, men pappa mener du klamrer deg fast og kommer til å være her helt frem til oktober og selvfølgelig enda lenger. Vi håper han har rett.

Mamma er fortsatt kvalm, og veldig trøtt og sliten. Hun sover mye og spiser mye. Har kastet opp litt igjen, men ellers er alt bra. Pappa er fantastisk! Han passer på mamma og ordner alt hjemme som hun ikke orker. Jeg gleder meg sånn til å se han sammen med deg, i oktober.
 
6+3
Dagens oppdatering: Kvalm, kvalm, kvalm. Ingen oppkast. Murringer og ligamentsmerter nederst i magen. Trøtt og sliten. Epler, vann og flatbrød er kvalmestillende favoritter!

Kjenner meg litt sikrere hver dag at du blir værende i magen til oktober :)
 
6+5
Kjære oktoberbaby.
Jeg håper du klamrer deg fast!!! I går knakk mamma under presset, og hun ble kjempe redd for å miste deg. Mamma gråt og pappa trøsta. I tillegg til kvalmen og de mens-lignende smertene, kom det en stikkende hold-lignende smerte på siden av magen. En ny smerte, og det var skremmende. Vil at de fire neste ukene skal gå fort!!!! Det har ikke kommet blødninger, så det er et godt tegn. Uff, det er skremmende å være gravid, særlig når vi har mistet tidligere.

Det var dagens utblåsning! Mamma er redd så redd for deg!

NOTE TO SELF: POSITIVE TANKER!!
 
8+0
Nå er det lenge siden jeg har oppdatert dagboken vår, kjære oktoberbaby. Dagene går veldig fort, noe mamma setter stor pris på. Jeg er fortsatt kvalm, sliten og trøtt, men det er bare tegn på at du vokser deg stor og sterk inni magen.

På mandag hadde jeg time hos jordmor, noe jeg gledet meg veldig til. Det er jo fortsatt veldig tidlig for jordmora til å gjøre noe, så det ble mest informasjon egentlig. Vi snakket om trening, kosthold, overvekt, spontanaborten, ultralyd og litt om veien videre. Det er spennende at ballen endelig har begynt å rulle, og at jeg har fått noen babydatoer i kalenderen :) Jordmora sa at jeg som alle andre også har rett til å legge på meg 15 kilo gjennom svangerskapet, men at det var lurt å tenke på hva jeg spiser og at jeg holder meg i bevegelse. Noe jeg satser på å klare fremover, alt for deg, kjære magefrø. Har vært veldig lite i bevegelse, da kvalmen har vært dominerende de siste ukene. Hun sa også at jeg skulle holde meg unna de tyngste styrkeøktene og heller fokusere på å gå turer ol. En annen ting hun sa som hjalp meg veldig var at det er sjeldnere å miste to ganger etter hverandre, og at jeg bare må stole på at alt går bra denne gangen :) For det gjør jo det, ikke sant?! Jeg har fått ny time hos jordmor 28.april, og hun sendte henvendelse til både tidlig og ordinær ultralyd, så nå er det bare å vente på brev i posten :D

Behovet for å handle inn ting til deg har gitt seg, så nå tror jeg vi klarer å vente til 2. trimester! Pappa synes hvertfall vi skal vente til da.

Alle på jobben har nå fått vite om deg, og de er kjempe glade på våre vegne. De passer allerede på at jeg ikke løfter eller stresser, så det skal nok gå bra fremover tror jeg ;)

Mormor strikker masse ullklær til deg :) Hun sier hun ikke klarer å la være, så allerede har du fått body, jakke, bukse, heldress og teppe. Du kan tenke deg hvor mye hun rekker å strikke før oktober!! :p Søte mormor! Svigermor har også strikket litt, et par bittesmå søte sokker!! Kan ikke vente med å putte de små føttene dine inn i disse :DMorfar sa forresten i en bisetning at han skulle sponse oss med vogn!! Herlig :D Du kommer til å bli bra bortskjemt når du kommer!!

For øyeblikket er jeg sikker på du klyper deg fast på innsiden av magen min helt til oktober, og at du kommer hel og frisk og vakker ut til oss. Som vi gleder oss!!
 
8+5
Kjære magefrøet.
Nå er det ikke lenge igjen til de magiske 10 ukene, og jeg merker jeg gleder meg veldig til å komme lenger enn sist. Alt etter uke 10 blir en seier. Likevel er jeg bekymret og forventer nesten at det skal gå galt når som helst. Det er så mange her inne som har mistet og forlatt forumet... Uff!

På jobben spør alle hvordan det går med mamma, og jeg ser at de prøver å lure til seg et blikk ned på magen. Det er ikke noen stor mage enda, hvertfall ikke mer enn det allerede var, er nok av magefett for deg å ta av;) God plass altså! Jeg synes likevel den ser annerledes ut. Det er vanskelig å holde inn magen og den har skiftet form. Jeg har blitt to cm større rundt magen, men ikke gått opp et gram!! Så jeg håper det fortsetter. Bare bruk av ressursene mamma allerede har, kanskje jeg kommer ut av graviditeten med bedre kropp enn jeg gikk inn??:p Jaja, det er ikke så nøye, bare du vokser deg stor og sterk og sunn og frisk :)

Kvalmen gir seg ikke, men så lenge mamma klarer å holde blodsukkeret stabilt går det bra. Småspising og kaldt vann er nøkkelen! Oppblåsthet er et faktum. Uff, det er kanskje det som er mest slitsomt. Jeg gleder meg til livmora hever seg fra bekkenet...

Venter og venter på brev fra sykehuset. Vil så gjerne få tiden for tidlig ultralyd, slik at jeg kan se deg og høre hjertet ditt slå :love2:love2
 
Fikk brev fra sykehuset i dag!! 19.mars og 19.mai skal jeg på ultralyd :-D Lykke :-D

Sent from my LT25i using BV Forum mobile app
 
Nedtellingen til ultralyden har begynt!! Er veldig spent! Håper alt er som det skal. Pappa er på ferie, så han får ikke vært med, så mamma må dra alene. Alt MÅ være i orden med deg kjære magefrø...

I dag er mamma 9+2, og den verste kvalmen har gitt seg. Herlig! Jeg er fortsatt veldig oppblåst og har veldig ømme bryster, men ellers er alt bra. Skulle kanskje ønske jeg hadde mer graviditetssymptomer? :p Bare for å vite at babyen vokser og virkelig kjenne at jeg er gravid.

Mormor har utvidet strikkelista enda en gang, så håper du tåler ull ;)
 
10+1
I dag har vi brutt den første barrièren kjære baby. Nå er du blitt eldre enn den forrige babyen som brukte mammas mage som bolig. Jeg har ventet SÅ lenge på denne dagen, og nå er den endelig her! Når vi nå har kommet så langt kan resten bare bli bedre. Jeg har større tro på at du skal holde deg frisk og vokse deg stor og sterk, så du kommer ut til oss i oktober.

Pappa har reist til Tunisia, og mamma er ensom. Hun er så redd for at det skal skje deg noe mens pappa er borte, men det gjør det jo ikke. Alt skal gå bra denne gangen :)

Symptomer: Ømme pupper, ellers veldig lite. Lite kvalme og lite murringer og stikkinger i magen. Håper alt er bra likevel.

Neste barrière: 12 uker :love017
 
Jeg ser at jeg sluttet å skrive da jeg var 10+1 i forrige svangerskap. Grunnen er enkel: det ble dessverre enda en abort. Denne gangen ble det oppdaget på ultralyd uten at jeg merket noe. Jeg har aldri fått en så hjerteskjærende beskjed noen gang, som beskjeden om at fosteret i magen ikke lenger lever. De fant ingen hjertelyd og ingen bevegelse. De målte fosteret til 9+2 uker. Det er den verste beskjeden jeg noen gang har fått. Jeg knakk sammen. Fosteret har dødd uten at kroppen har merket det. Jeg hadde ikke merket noe. Ingen smerter, ingen blødninger. Babyen var bare dø. På sykehuset bestemte de at jeg skulle legges inn dagen etter for å sette i gang en abort, da kroppen ikke har gjort noen tegn til å ordne opp selv denne gangen. Siden det ble utskrapning sist var det best jeg var på sykehuset.

Det har vært et vanskelig år, med to aborter. Jeg har også vært sykemeldt en periode fordi hodet ikke har klart å henge med. Det er kanskje ikke rart man blir deprimert når man mister to babyer på ett år? Uansett har vi ikke mistet håpet - baby skal det bli! :)


-------------------

Baby 3.0

Vi har startet ett nytt kapittel! I dag fikk vi positiv graviditetstest :D Det er tidlig enda, bare 3+4, men hvis testen er positiv nå MÅ det jo være bra?! Det blir nok en ny test etter helga, bare for å forsikre meg om at jeg ikke innbiller meg alt ;) Ja jeg vet. Det er ikke lett når man bekymrer seg for alt!

Men jeg lover jeg skal nyte dette svangerskapet å, uten å bekymre meg for at vi skal miste enda en - for vi gjør jo ikke det?! :love2 alle gode ting er tre :love2:love2:love2

Jeg merker ikke så mye til graviditeten enda, men det gjorde jeg ikke første gangen heller. Har svake murringer i magen ellers ingenting. Kan ikke si jeg gleder meg til kvalme og oppkast, men det hadde vært greit å kjenne litt på graviditeten - men det kommer vel tidsnok!


Gleder meg bare til fortsettelsen :Heartred
 
Last edited:
Back
Topp