Trussel om oppsigelse

Me&mini

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Himmelbarn
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Novemberlykke 2016
Desemberskatter 2016
*Aprilbaby 2018*
Hva ville dere gjort om dere fikk trussel om oppsigelse, med grunnlag i langvarig fravær (svangerskap og permisjon) ?

Noen som har vært borti dette?
 
Har ikke vært borti det selv, nei.
Min umiddelbare tabke er at det kan da ikke være lov? Jeg hadde tatt kontakt med tillitsvalgt på arbeidsplassen/i kommunen for å høre hva han/hun sier.
 
Hvis du ikkje er organisert allereie, bør du gjere det asap.. Ta kontakt med fagforeninga i alle fall, det er ikkje lov å seie opp folk på det grunnlaget. Oppsigelse pga mammaperm er diskriminering..
 
Har ikke vært borti det selv, nei.
Min umiddelbare tabke er at det kan da ikke være lov? Jeg hadde tatt kontakt med tillitsvalgt på arbeidsplassen/i kommunen for å høre hva han/hun sier.

Hvis du ikkje er organisert allereie, bør du gjere det asap.. Ta kontakt med fagforeninga i alle fall, det er ikkje lov å seie opp folk på det grunnlaget. Oppsigelse pga mammaperm er diskriminering..
Får ikke organisert meg mens jeg er sykemeldt og konfliktene allerede er igang fikk jeg beskjed om.
Har ingen tillitsvalgt, da det i utgangspunktet kun var sjefen og meg [emoji14]
Lov er det ikke, men det stopper ikke han tydeligvis.

Har fått snakket med et advokatfirma i dag som kan gi meg 30 min gratis rådgivning da, så tenkte jeg skulle høre hva de mener jeg bør gjøre.

Ville bare høre om noen har vært i samme situasjon, som vil dele erfaring om hvordan det gikk, mens jeg venter på møtet neste uke.
 
Det er ulovlig, kontakt fagforbund eller tillitsvalgt. Har du fått trusselen skriftlig?
Kun muntlig :( han prøver nok helst å få meg til å si opp tror jeg.
 
Får ikke organisert meg mens jeg er sykemeldt og konfliktene allerede er igang fikk jeg beskjed om.
Har ingen tillitsvalgt, da det i utgangspunktet kun var sjefen og meg [emoji14]
Lov er det ikke, men det stopper ikke han tydeligvis.

Har fått snakket med et advokatfirma i dag som kan gi meg 30 min gratis rådgivning da, så tenkte jeg skulle høre hva de mener jeg bør gjøre.

Ville bare høre om noen har vært i samme situasjon, som vil dele erfaring om hvordan det gikk, mens jeg venter på møtet neste uke.
Har du ringt fagforeninga og fått den beskjeden? :/
Uansett, oppsigelse pga sjukdom og svangerskapspermisjon er ulovlig, då må arbeidsgiver oppgi ein anna, saklig grunn.
 
Har du ringt fagforeninga og fått den beskjeden? :/
Uansett, oppsigelse pga sjukdom og svangerskapspermisjon er ulovlig, då må arbeidsgiver oppgi ein anna, saklig grunn.
Ja. Har nylig funnet ut hvor jeg hører til, men det var den beskjeden jeg fikk da jeg ringte ja.

Blir jo så usikker på hva jeg bør gjøre. Det enkleste er jo å si opp selv, men det er vel sikkert ikke det lureste.

Hodet mitt er så sliten av alt som har skjedd her hjemme, men at han klarer å komme med slikt når han vet hva vi sliter med og får meg lyst til å ikke bare godta [emoji14] men hva jeg faktisk kan gjøre når det kun er snakk om muntlige trusler vet jeg ikke. Blir jo i verste fall ord mot ord.

Han har jo sagt direkte til meg at det er pga dette, men er vel ikke så mye hold i det om det kun skjer muntlig :/
 
Ja. Har nylig funnet ut hvor jeg hører til, men det var den beskjeden jeg fikk da jeg ringte ja.

Blir jo så usikker på hva jeg bør gjøre. Det enkleste er jo å si opp selv, men det er vel sikkert ikke det lureste.

Hodet mitt er så sliten av alt som har skjedd her hjemme, men at han klarer å komme med slikt når han vet hva vi sliter med og får meg lyst til å ikke bare godta [emoji14] men hva jeg faktisk kan gjøre når det kun er snakk om muntlige trusler vet jeg ikke. Blir jo i verste fall ord mot ord.

Han har jo sagt direkte til meg at det er pga dette, men er vel ikke så mye hold i det om det kun skjer muntlig :/
Likestilling og diskrimineringsombodet kan hjelpe.
Les meir her: http://www.ldo.no/diskriminert/arbeidsliv/gravid/Vern-mot-oppsigelse/
Ikkje godta dette! :(
 
Hva ville dere gjort om dere fikk trussel om oppsigelse, med grunnlag i langvarig fravær (svangerskap og permisjon) ?

Noen som har vært borti dette?
Medlem av lo? Ta det opp med tillitsvalgte uansett for de tar seg godt på slike ting om tidligst alt ikke er interessert få rett til LO kontoret og be om hjelp
 
Om du har vært sykemeldt en viss periode får man advarsel (ikke trussel) om at arbeidsforholdet kan avsluttes, det er normalt, nå vet ikke jeg hvor lenge du har vært sylemeldt da men om du har vært lenge syk så er det rutine for arbeidsplassen å sende slikt brev
 
Uansett om du er medlem eller ikke så skal de ta seg av slike saker. Advokat hjelper også i slike sammenhenger
Hm...var ingen som sa dette til meg da jeg ringte. Men har fått satt opp en time med gratis rådgivning hos advokat, så håper jeg kan få litt råd ig tips da :)
 
Om du har vært sykemeldt en viss periode får man advarsel (ikke trussel) om at arbeidsforholdet kan avsluttes, det er normalt, nå vet ikke jeg hvor lenge du har vært sylemeldt da men om du har vært lenge syk så er det rutine for arbeidsplassen å sende slikt brev
Dette er jeg klar over ja, men min første sykemeldingsdag var 22. Mars 2017. Før det har jeg gått på svangerskapspenger og vært i foreldrepermisjon. Og han nevnte dette først siste dagen i permisjonen min, så han har ikke noe grunnlag. I tillegg har han sagt direkte at det er pga barna, og lurer på hvor lang tid det tar før jeg blir gravid igjen [emoji14]
 
Ved sykemelding over ett år har jeg hørt om det. Men det gjelder isåfall ikke svangerskap. Og foreldrepermisjon har man rett på, både betalt og ubetalt. Det skal ikke være grunn nok til oppsigelse.
 
Dersom du ikke får nok gratis hjelp fra advokat så har du peiling som heter jusshjelpen og de er gratis. Har benyttet de selv i forbindelse med noe helt annet men vant frem. I tillegg har du jurk som er gratis jussrådgivning for kvinner. Du kan også sjekke om du har krav på fri rettshjelp. Kontakt ldo likestillings og diskrimineringsombudet, de er flinke på slikt. Og et råd er å holde alle korrespondanse med arbeidsgiver skriftlig per mail, brev og sms. Dersom arb giver ringer ber du om å få det skriftlig. Saml opp alle dokumentasjon.
 
Dette er jeg klar over ja, men min første sykemeldingsdag var 22. Mars 2017. Før det har jeg gått på svangerskapspenger og vært i foreldrepermisjon. Og han nevnte dette først siste dagen i permisjonen min, så han har ikke noe grunnlag. I tillegg har han sagt direkte at det er pga barna, og lurer på hvor lang tid det tar før jeg blir gravid igjen [emoji14]

Dette har han ikke lov til. Verken ift at du har barn eller om du skal blir gravid igjen eller ikke.
 
Dette er jeg klar over ja, men min første sykemeldingsdag var 22. Mars 2017. Før det har jeg gått på svangerskapspenger og vært i foreldrepermisjon. Og han nevnte dette først siste dagen i permisjonen min, så han har ikke noe grunnlag. I tillegg har han sagt direkte at det er pga barna, og lurer på hvor lang tid det tar før jeg blir gravid igjen [emoji14]

Hadde finni meg ny jobb asap, sånne folk kan man ikke jobbe for[emoji20]
 
Back
Topp