Treningstråd

Det eneste jeg har hørt om er at man bør unngå tunge løft som gir stort bukpress, og at det ikke er noe poeng i å trene rette situps når magen blir større.
I tillegg til dette kan man etter hvert få litt problemer med øvelser hvor man ligger på ryggen, fordi babyen presser på de store venene. Det er ikke farlig, men gir ubehag i form av svimmelhet.

Jeg var på trening i går, og kom plutselig til å tenke på at det kanskje ikke er så bra og trene magen når man er gravid? Eller er det kanskje ikke så farlig i første trimester? Magemusklene blir jo dratt veldig i etterhvert som magen vokser så det er kanskje ikke noe poeng å trene den uansett nå [emoji14] noen som har peiling på det? :happy:
Det er ikke farlig å trene mage, men som Bien Maia sier har det liten hensikt å trene de rette magemusklene, hvert fall når de begynner å dele seg (min erfaring er at da er det uansett umulig å gjøre de øvelsene[emoji12]).
 
I tillegg til dette kan man etter hvert få litt problemer med øvelser hvor man ligger på ryggen, fordi babyen presser på de store venene. Det er ikke farlig, men gir ubehag i form av svimmelhet.


Det er ikke farlig å trene mage, men som Bien Maia sier har det liten hensikt å trene de rette magemusklene, hvert fall når de begynner å dele seg (min erfaring er at da er det uansett umulig å gjøre de øvelsene[emoji12]).
Ja, det stopper seg vel litt selv etterhvert :p
 
I tillegg til dette kan man etter hvert få litt problemer med øvelser hvor man ligger på ryggen, fordi babyen presser på de store venene. Det er ikke farlig, men gir ubehag i form av svimmelhet.


Det er ikke farlig å trene mage, men som Bien Maia sier har det liten hensikt å trene de rette magemusklene, hvert fall når de begynner å dele seg (min erfaring er at da er det uansett umulig å gjøre de øvelsene[emoji12]).
Ja, det stopper seg vel litt selv etterhvert :p
 
Jeg løper vanligvis 50- 100 km i uka. På grunn av bekkenet blir det dessverre ingen løping nå. Jeg gikk en 8 km lang tur i ulendt terreng i dag. Jeg kjente allerede halvveis at det egentlig var nok, men jeg måtte jo gå tilbake igjen også. Det er verst for bekkenet å gå nedover.

For meg blir det gåturer så lenge det føles ok for bekkenet. Kanskje jeg prøver noen turer på sykkelen.
Det er en stor omstilling å være så mye mindre aktiv enn jeg pleier. Men jeg håper å kunne ta opp løpingen igjen etter fødselen.

Wow, du er jammen sprek! Løper du ultraløp når du ikke er gravid?
Det høres lurt ut å ta hensyn til bekkenet. Sykling er vel mer skånsomt. Hva med svømming? Jeg skjønner godt at det er en stor omstilling når du er så aktiv ellers.
 
Wow, du er jammen sprek! Løper du ultraløp når du ikke er gravid?
Det høres lurt ut å ta hensyn til bekkenet. Sykling er vel mer skånsomt. Hva med svømming? Jeg skjønner godt at det er en stor omstilling når du er så aktiv ellers.
Jeg løper maraton og ultraløp. Jeg er ikke rask, men treig og seig. Jeg er med i et lokalt løpemiljø, og noen har spurt meg om når jeg skal begynne å løpe igjen.. Jeg må bare skylde på vond rygg frem til uke 12. Det er jo ikke løgn heller, jeg holder bare litt av sannheten for meg selv. :laughing002
Løper du konkurranser/ mosjonsløp?

Jeg har aldri vært noe glad i styrketrening. Har hatt en " ikke i dag men kanskje på mandag- holdning" til det. Det har vært yogagrupper for gravide her før, så jeg skal sjekke om det tilbudet fremdeles finnes.

Jeg skal prøve å sykle litt. Jeg gjorde det de første månedene forrige gang. Ellers er svømming en god ide. Jeg er ingen god svømmer, men det viktigste er å få beveget seg.
 
Jeg løper maraton og ultraløp. Jeg er ikke rask, men treig og seig. Jeg er med i et lokalt løpemiljø, og noen har spurt meg om når jeg skal begynne å løpe igjen.. Jeg må bare skylde på vond rygg frem til uke 12. Det er jo ikke løgn heller, jeg holder bare litt av sannheten for meg selv. :laughing002
Løper du konkurranser/ mosjonsløp?

Jeg har aldri vært noe glad i styrketrening. Har hatt en " ikke i dag men kanskje på mandag- holdning" til det. Det har vært yogagrupper for gravide her før, så jeg skal sjekke om det tilbudet fremdeles finnes.

Jeg skal prøve å sykle litt. Jeg gjorde det de første månedene forrige gang. Ellers er svømming en god ide. Jeg er ingen god svømmer, men det viktigste er å få beveget seg.

Jeg løper mosjonsløp i terreng og har løpt noen halvmaraton, både på asfalt og i terreng. Liker best skogsløping. Jeg og ei venninne hadde tenkt å bruke vår og sommer til å trene til vårt første maraton til høsten, men det utgår nå [emoji1] Har lenge vært fascinert av ultraløping, men med to barn har det vært utfordrende å få tid til lengre løpeøkter. Nå blir det jo uansett ikke aktuelt på en stund [emoji4]

Jeg har det akkurat som deg med styrketrening - jeg vet det er lurt, men jeg synes det er så kjedelig og utsetter derfor alltid å begynne [emoji1]
 
Jeg løper mosjonsløp i terreng og har løpt noen halvmaraton, både på asfalt og i terreng. Liker best skogsløping. Jeg og ei venninne hadde tenkt å bruke vår og sommer til å trene til vårt første maraton til høsten, men det utgår nå [emoji1] Har lenge vært fascinert av ultraløping, men med to barn har det vært utfordrende å få tid til lengre løpeøkter. Nå blir det jo uansett ikke aktuelt på en stund [emoji4]

Jeg har det akkurat som deg med styrketrening - jeg vet det er lurt, men jeg synes det er så kjedelig og utsetter derfor alltid å begynne [emoji1]
Jeg liker meg også best i skogen, men trener en del på asfalt når jeg trener meg opp mot asfaltløp. Jeg har løpt ett terrengultra, og det ga absolutt mersmak. Det blir nok noen år til jeg kan løpe ultra igjen. Det blir ikke tid til store treningsdoser med småbarn. Mitt yngste barn er 10 år, og jeg begynte å løpe en del da han var 3 år. Heldigvis kan man løpe ultra også når man blir eldre. Det er hurtighet, og ikke utholdenhet som går mest nedover med årene.

Så spennende at du vil løpe maraton. Det blir helt sikkert mulighet for det når barna blir større :)
 
Jeg venter igrunn på at bekkenløsningen skal komme, så for å ikke fremskynde den mer enn nødvendig holder jeg meg til å gå halvraske gåturer nå, ca 5/6 km per tur.
 
Jeg er glad i å løpe, men er litt usikker på hvor hardt man kan trene. Hvor høyt i puls kan man presse seg? Har droppet intervaller nå og prøver å ikke komme over sone 3 når jeg løper. Tror dere det er greit? Og hvor lenge er det greit å løpe?
Løp så lenge du klarer! Kroppen sier i fra når det er nok. Du kommer til å bli mer andpusten når du blir større.

God trening :happy:
 
Jeg har vært på en rolig joggetur i skogen idag. Merker at det går tregt og at jeg blir fortere andpusten, men jeg tenker at litt aktivitet er bedre enn ingenting. Og så er det så fint i skogen nå om våren [emoji295]️
Hvordan har deres helg vært?
 
Jeg har vært på en rolig joggetur i skogen idag. Merker at det går tregt og at jeg blir fortere andpusten, men jeg tenker at litt aktivitet er bedre enn ingenting. Og så er det så fint i skogen nå om våren [emoji295]️
Hvordan har deres helg vært?
Enig, utrolig deilig å bare være ute, selv om det ikke går så fort!
Vi har gått tur både i går og i dag - i dag ble det riktig nok i toåringens tempo, så det ble noen hundre meter inn i skogen, og så fant vi oss en fin plass i sola på et hogstfelt. [emoji23] Samma det, tur er tur, si!
 
Jeg elsker egentlig å løpe, men har fallt heeelt av i vinter! :-( løp rundt 4 km for et par dager siden og var helt knekt etterpå :-(
Skal passe på å komme meg mer ut nå når det ikke er så glatt og surt lenger.... + styrke! Håper å møte bekkenløsning med sterkere utgangspunkt enn v forrige svangerskap :-s
 
Trener styrke 3 dager i uka, får se hvor mye det blir av det fremover. :p Går bra enda, svetter bare mye mer enn vanlig!! Og litt kortpusta kanskje.. :)
 
Jeg har vært på en rolig joggetur i skogen idag. Merker at det går tregt og at jeg blir fortere andpusten, men jeg tenker at litt aktivitet er bedre enn ingenting. Og så er det så fint i skogen nå om våren [emoji295]️
Hvordan har deres helg vært?
Litt er alltid bedre enn ingenting [emoji4] Rolige joggeturer er herlig! Selv har jeg padlet kajakk denne helgen. Kjempedeilig! [emoji106][emoji3]
 
Enig, utrolig deilig å bare være ute, selv om det ikke går så fort!
Vi har gått tur både i går og i dag - i dag ble det riktig nok i toåringens tempo, så det ble noen hundre meter inn i skogen, og så fant vi oss en fin plass i sola på et hogstfelt. [emoji23] Samma det, tur er tur, si!

Det hørtes helt nydelig ut! [emoji295]️
 
Back
Topp